Jump to content

Hastigheter 9,3x62


Guest

Recommended Posts

Har ladet Lapua mega 18,5 grams med 53 gr N540. Ifølge vithavouris ladetabell vil det gi en utgangshastighet på omkring 682 m/s, skutt i et 580 mm løp. Hva kan jeg regne med av hastighet i et 47 cm langt løp?

Link to comment
Share on other sites

I følge QL versjon 3.8 gir dette en hastighet på 624 m/s. Forutsetter COL 83.59. Kruttforbrenning på 99.10 %. Svak ladning.

 

58 grain gir 676 m/s. Medium ladning.

 

60.4 grain gir 700 m/s. Kammertrykk 55.155 psi som er 1500 psi under "smertegrensen" for dette kaliberet. 100% forbrenning av krutt. Blir ikke mye sot her nei. Hard, men rent teoretisk, fortsatt en sikker ladning.

Link to comment
Share on other sites

En taper ca. mellom 3 - 5m/ cm mindre løpslengde, og det betyr i ditt tilfelle ca. 33m/s. Da kan du gå ut fra at løpet ditt med 47cm kommer å nå ca. 650m/s. Jeg vet ikke om du skal eventuell jakte på litt lengre avstand, men i så fall burde du nok bruke en lettere kule mellom 225 - 250grs. Det genereres (mye) mer rekyl utav en kort pipe også, så du skulle gå i tenkeboksen synes jeg angående bruk av 18,5g kuler i din rifle.

Link to comment
Share on other sites

Men gassen som plutselig unnslipper kan jo bidra til at man kjenner et litt mer "impuls kick"

 

Boyle's Law tells us that a shorter barrel will allow the gas to escape at significantly increased pressure, meaning a short barrel is a "more powerful rocket"

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil du forklare det? Det blir mer smell og spetakkel, men ikke mer rekyl.

 

Jeg vil og må ikke forklare noen ting, leser kan du vel selv! Siden det har blitt skrevet så mye om faktumet med korte løp og et høyere rekylnivået pga. det trodde og tror jeg at dette var allminnelig kjent. @357 leverte rette svaret under henvisning hva kruttgassene gjør når de forlater en (kortere) pipe.

Siden du ikke liker å lese selv: "Mye av rekylen på en rifle skapes etter at kulen har forlatt løpet av kruttgassene som med voldsomt overtrykk forlater løpet. Derfor gir et kortere løp mer rekyl enn et lengre løpe med ellers tilsvarende faktorer". Det er en del av grunnen til at lyddempere, ellers skal jeg rettere si rekyldempere, har blitt såpass populære de siste 5 år. Kun disse gjør det mulig at flere skyttere/jegere er i stand å tale rekylen fra uforholdsmessig kortete løp i sterke kalibere!

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svarene:-) Jeg har foreløpig brukt en COL på 82,2 mm. Rekylen har vært håndterbar, men i forhold til kulebane er lettere kuler fordelaktige:-) Får øke kruttmengden gradvis eventuelt.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder rekyl og kruttgasser så har neppe normale variasjoner av løpslengde noen stor betydning på gassenes hastighet og bidrag til rekylen.

 

Om man regner på dette kan man finne ut at løpets tykkelse har en vesentlig betydning i dette. Kortere løp gir lavere utgangshastighet og kulas bidrag til rekylenergi blir mindre, men det kortere løpet er også lettere og rekylens hastighet og energi kan dermed øke.

 

Om man kapper et tynt løp vil kanskje rekylen bli mindre mens for et tykt kan den bli kraftigere, avhengig av om vekt eller utgangshastighet er den viktigste faktoren. Kulevekt og hylsevolum har selvsagt også betydning.

 

Jeg regnet meg et eksempel. 30 kaliber, 180 gn kule, 20" pipe 755ms, og 24" 785ms. Begge veier 4,1 kilo. Gasshastighet for den korte er 1,75x755ms og for den lange 1,65x785ms. Jeg tror faktoren for gasshastighet egentlig bør være tilnærmet lik, som ville gitt relativt mindre rekyl i den korte pipa.

 

Det lengste løpet gir noe mer rekyl. 10,23 mot 10,39 ft/lbs fikk jeg. Hvis de ekstra fire tommene veier mer enn 67 gram (og det gjør den antagelig) gir den korte pipa mest rekyl. Ubetydelig i praksis er det uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror salige Newton ligger urolig i sin grav dersom han leser innleggene på denne tråden.

Rekyl er den bakoverrettede impulsen som fremkommer på grunn av at kule og krutt har en bevegelse fremover.

Kulen i 9,3 er normalt 286 gr, kruttladningen ca 55 gr. En enkel tilnærming er at kruttgassene har omtrent dobbelt så stor hastighet som kulen. Resten er ungdomsskolepensum. Den som får et svar som gir mindre impuls ved nedkorting av løp stryker.

Det er mulig å regne på dette mer nøyaktig, men da må det brukes kompliserte matematiske modeller som kun noen få større bedrifter har tilgang til.

Link to comment
Share on other sites

Ifg. rekyl kalkulatorn på PCB får jeg følgende tall:

 

Legger inn følgende data:

Våpenvekt: 4kg.

Munnings demping 0%

Kulevekt: 18,5 gram

Kruttvekt: 3,7 gram

Utgangshastighet: 700m/s

 

Rekyl: 4,2m/s og impuls 35,4 joule

 

Endrer kun data for våpenvekt pga. kortere løp. og utgangshastighet.

 

Våpenvekt: 3,85kg.

Utgangshastighet: 650m/s

Øvrige data som over.

 

Rekyl: 4,1 m/s og impuls 31,7 joule

 

Merk: Løpslengde er ikke et moment for rekyl. Kun våpenvekt, kulevekt, kruttvekt, fart og evt. munningsdemping.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Løfter denne litt.

 

Har nå testet litt forskjellig før jakta. Lapua Mega 18,5 gram, N540 krutt, norma hylser. Ser at Vithavuori-tabellen har 54 grain N540 som øvre grense. Har testet med 54 grs N540, norma hylse og COL 83,6. Det har gitt ca. 34 cm fall på 200 m (innskutt på 100 m). Fabrikkammo, Lapua mega, oppgir 690 m/s og 22 cm fall i 600 mm løp. Har 510 mm løp, trekker fra 45 m/s, 645 m/s i utgangshastighet. Bruker det i Hornadys kalkulator og får ca 27 cm fall ut til 200 m.

Har prøvd en gradvis økning i kruttmengde, 55, 56, 57, 58, og 59 grs. 59 grs gir ca 27 cm fall ved 200 m. Tennhettene blir ikke flate, beveger seg ikke, ser ingen vulkanisering.

Har målt volumet av noen lapua hylser og sammenliknet de med Norma hylser. Ser at norma hylsene rommer ca 1,5-2 grs mer N540 enn lapua hylsene. Vithavuori oppgir ladedata ved bruk av lapua hylser.

Synes det er litt urovekkende å gå utenfor tabellen i slik grad. Ønsker derfor noen tilbakemeldinger.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Hei, har fått til 27 cm kulefall ut til 200 m med 59 grs N540, COL 83,6 mm, norma hylse og 18,5 grams mega. Er mer enn fornøyd med det i 51 cm løp. Det jeg lurer på er hvorfor/hvor lurt det er å ligge så langt over det Vithavuori anbefaler som maks?:)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg stusser litt på med ladedata fra Vithavuori i 9,3x62 for denne 18,5 grams Mega kula er at disse ligger godt under tilsvarende for 9,3x74R. Ifølge Vithavuori kan du lade denne kula i '74R med N540 krutt opp til 58,3 grain, men altså kun 54 grain til '62.

 

Hvis en sammenligner ladedata fra ulike kilder vil en se at '62 lades ganske likt som '74R, i de fleste tilfeller lades '62 litt hardere. Tilsvarende kulevekter fra Norma sin ladetabell (Alaska, Oryx, Woodleigh RN og Nosler Partition) lades med bittelitt mer krutt i '62 enn tilsvarende for '74R.

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha:) Interessant innspill! Tolker kulebanen, trykktegn, ingen tunge hevarmsløft, QL og det du skrev over, i retning av at 58 grain N540 er en grei ladning i mitt våpen:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...