Jump to content

Ladedata, er kulevalget viktig?


marlin95

Recommended Posts

Når man følger ladedata og noen har oppgit data for la oss si en 150 grains Sierra kule. Kan man da bruke en kule fra en annen produsent, så lenge denne veier like mye eller mindre?

 

Feks så har jeg ladedata på en 140 grains kule, kan jeg bruke samme krutt mengde og heller benytte en 125 grains kule?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tatt utgangspunkt i ladedata for en "lignende" kule (tilnærmet samme vekt og fasong), og startet på oppgitt startladning og jobbet meg trygt oppover.

 

Om du velger ladedata for en tyngre kule, kan du som regel starte ett grain eller to over oppgitt startladning, men maksladning er noe usikkert. Nå fikk jeg ikke med meg hvilket kaliber du skulle lade for og hvilket krutt du hadde tenkt å bruke, men www.norma.cc og www.vihtavuori.fi er gode plasser å lete etter ladedata til nordisk krutt. Og Ladeboken, selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Dette er veldig viktig. Bæreflate, kulelengde, hardhet osv. påvirker trykket betydelig.

 

Om 150 gn kula er en rundneset, flatbaset, myk blykule og 130 gn kula er ei homogen, spiss, torpedoformet messingkule og man kanskje i tillegg setter messingkula i bommene og gir blykula tre mm friflukt. Hva da?

 

Man kan fint oppnå høyere trykk med ei lettere kule og ellers lik ladning.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp derfor jeg påpekte "tilnærmet samme vekt og fasong". Optimalt bør en uerfaren hjemmelader holde seg til ladedata for den kombinasjonen som skal lades, men etter noen tusen ladde patroner, bør tankesettet være utviklet såpass at man vet hva man driver med (noe som i seg selv kan være ytterst skummelt, dersom man begynner å lade på "autopilot").

 

Trådstarters spørsmål gir vel inntrykk av at Ladeboken bør leses, særlig kapitlene omkring sikkerhet ved hjemmelading :mrgreen:.

 

Om TS gir litt utfyllende informasjon omkring kaliber, kulevalg, ladedata osv, så går det an å gi mer spesifikke enn generelle svar ;).

Link to comment
Share on other sites

Ikke direkte, med mindre du har kronografert samme ladning med den kula du har lånt ladedata fra.

 

Men... Det går som regel veldig fint å bruke ladedata fra en kule som er tilnærmet lik i konstruksjon og fasong som den du skal lade, så lenge du holder deg innenfor trygge rammer ift. kruttvekt og patronlengde.

 

Skulle ønske du hadde oppgitt hvilken kule du låner data fra, og hvilken kule du skal bruke de på, men du skjønner muligens hvor landet ligger nå ;).

Link to comment
Share on other sites

Og her er lade data for først en 130 grain flat blyspis :

 

 

Hodgdon H4895 and Spear 130 grain flattpoint .308"

 

Length Starting load Max Load

 

2.540" 31.5 grains 2248fps 27,600 cup 35grain 2482fps 35.300 cup

 

 

 

og for en 110 grain Jacked hollowpoint :

 

Starting load Max Load

 

34.0 2,417fps 28,600 cup 37grain 2605fps 3100 cup

 

 

Så da tenkte jeg at feks 34 grain ville passe bra med feksen

 

denne kulen en Lapua fmj i 123 grain

http://www.midwayusa.com/product/489844 ... uctFinding" target="_blank" target="_blank

 

med 34 grain er jeg på startload for 110 grain kula og jeg er under max lading for 130 grain kula?

Link to comment
Share on other sites

Den 123 grains kula til Lapua kan du forholde deg til som i nærheten av nevnte 130 grain Speer og ladetabeller.

Jeg har selv testen den 123 grains kula i Winchester mod 94. 30-30Win. Har ikke notatene her hvor jeg sitter nå, men jeg brukte enten Vv-135 eller Vv-140. Jeg husker at den samlet meget bra, men det gjør den kula med mye annet også. Det er ingen Hokus-Pokus å lade den i 30-30Win. Du kan også ha en patron i magasinet og et i kammeret i en bøylerifle.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg funnet frem ladeloggboken min:

123 grain FMJ Lapua og Vv-135 =33,0 grain Hette: Federal #210 LR.

Max. patronlengde (uten friflukt) 68,5mm. C.O.L. satt til 61mm. Hastighet v/0 2296ft. / 700m/s.

Kommentar var god presisjon, med Winchester mod.94.

Denne kula til Lapua er interessant for andre kalibere i .308 diameter. Det er en hulbaset FMJ suveren til toppjakt/gås m.m.

normal_Win_94.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg funnet frem ladeloggboken min:

123 grain FMJ Lapua og Vv-135 =33,0 grain Hette: Federal #210 LR.

Max. patronlengde (uten friflukt) 68,5mm. C.O.L. satt til 61mm. Hastighet v/0 2296ft. / 700m/s.

Kommentar var god presisjon, med Winchester mod.94.

Denne kula til Lapua er interessant for andre kalibere i .308 diameter. Det er en hulbaset FMJ suveren til toppjakt/gås m.m.

 

Beklager på det dypeste et feil mål:

Jeg skrev C.O.L. 61mm. Det er feil, en oppdager selv at dette ikke kan stemme.

Rett mål med denne kula var/er 67mm.

normal_Lapua_123gr_.JPG

Som tidligere nevnt i flere tråder, denne kula går utrolig bra i det meste med .308 diameter pipe.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...