Jump to content

Siktemiddel på rifle til villsvinjakt?


korporal

Recommended Posts

Hei. Ønsker hjelp til å velge siktemiddel til en HV mauser jeg skal bruke til villsvinjakt.

Rifla skal få en syntetisk stokk å et type aimpoint eller noe lite i den duren.

Har litt erfaring med vanlige kikkerter men jeg er helt grønn på denne typen sikter.

 

Noen som har erfaring som kan anbefale.

 

PS. gjør ikke noe om det ligger i det nede sjiktet i prisnivå.

 

Korporal

Link to comment
Share on other sites

Dette oppsettet burde fungere bra til jakten du skal utøve. Klart åpent fint synsfelt. Lett på raske skudd.

Sett på en 1913 picatinny på riflen.

 

http://www.eotechinc.com/holographic-we ... -magnifier" target="_blank" target="_blank

 

 

Eller denne :

http://www.eotechinc.com/holographic-we ... model-xps3" target="_blank

Fungerer også med Gen 1 og opp Nv .

Lett og fin modell

Link to comment
Share on other sites

Mange fine forslag. Det er drivjakt det dreier seg om. Redskap til vakjakt har jeg.

husk at det gjør ikke noe om det er litt "billig"

 

Likte det retikkelet med ring rundt. Får litt mere haglefølelese på kortere hold. Har ikke prøvd rødpunktsikter før men innbiller meg at det er raskere å finne rett plass på grisen med den med ring rundt.

Link to comment
Share on other sites

Eotech er helt konge. Eneste bakdelen der er at den minste og letteste modellen veier over 200 gram, så ikke like lett og hendig som konkurrentene, men det burde ikke ha så mye å si på vanlig rifle. Til gjengjeld så får du stort glass, et flott retikkel med sirkel og prikk, og den blir ikke påvirket negativt av regnvær.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt både Aimpoint Micro og Docter sight på villsvinjakt i polen. Neste gang blir det en 1-6 eller 1-4 kikkert med lys og stort synsfelt.

Rødpunkt er greit, men savner fort litt forstørrelse når holdene drar ut. Det er ikke bare bajonettposter på drivjakt :wink:

 

Støttes! Prismessig vil en god drivjakt-kikkert ligge en del over rødpunkt, men til gjengjeld gir det større fleksibilitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...