Jump to content

Miller stabilitets-formel. Teori og praksis for 140grs amax


høggern

Recommended Posts

Må ta praksis først.

140 grs amax i 6,5mm. Dette er en kule jeg har skutt et tosifret antall tusen av, mest i sauerløp, men også i heym og s&l løp. Mesteparten av kulene er skutt i sauerløp som har en riflestigning på 1/220mm (noe som blir 1/8,66" på utenlandsk måleenhet.) Kulene er for det meste skutt på feltskyting på varierende hold opp til 600m, men en god del er også skutt på baneskyting på 2- og 300 meter. Hastighetene på de brukte ladningene har variert fra 750 til 875 meter pr sekund (noe som på utenlandsk måleenhet blir mellom 2460 og 2870 fot pr sekund). Dette har samlet fortreffelig i både sauer, s&l (stigning 1/210mm eller 1/8,26") og heym piper(stigning 1/225 mm eller 1/8,86").

 

Alt vel så langt.

 

Men så over til teori. Jeg ser Quick target har en funksjon for å regne ut miller formelen for stabilitet(tidligere hadde jeg et Excel regneark for denne formelen). I følge formelen bør kuler ha en stabilitet (sg) på mellom 1,4 og 2. I formelen er amax en av de kulene som ligger inne på forhånd(vekt 140 grs og lengde på 1,51" , kan lengda være feil???). Så jeg setter inn hastighet, riflestigning, osv. Å da forteller stabilitetskalkulatoren at kula mi er ustabil så det synger. Jeg får en sg på mellom 1,05 og 1,22. Den ustabile ammunisjonen der kan jo ikke samle. Dette kan jo ikke fortelles til ammunisjonen eller børsa mi. For dette må jo bare bli spredning som bare det???

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg syntes lengda på 1,51" på kula virka litt lang. Så etter å ha fått sjekka faktisk lengde på 3 slike kuler så var lengda på de i snitt 1,3825" eller 35,1mm. Da må det knottes mer her.

 

Med sauerpipa blir det med 750 msek en sg på 1,36, med 875 msek blir det en sg på 1,44

Med heympipa blir det med 750 msek en sg på 1,30, med 875 msek blir det en sg på 1,37

Med S&L pipa blir det med 750 msek en sg på 1,50, med 875 msek blir det en sg på 1,58

 

Nå blir det mer sannsynlige resultater her.

Fortsatt er ting i grenseland med sauerpipa og heympipa, på de to pipene er det kun sauern som er over det magiske 1,4 tallet, å for å oppnå det må hastigheta være 815 msek eller mer. men både heym og sauerpipa samla jo med 750 msek ammoen.

jaja, livet er lett å gjøre vanskelig. :)

Link to comment
Share on other sites

Sg >1 er "kravet" for statisk stabilitet. Som Sierra 168gr SMK bla. viser oss er der også et krav til dynamisk stabilitet, og til et forhold mellom dem. Normas 130gr DL er også "fishy", og Lapuas 107gr Scenar..

Uansett så er det Sg > 1, ikke 1.4, 1.4 er for å ha marginer, alt over 1 kan gå, og alt under 1 kan ikke gå - men det behøver ikke gå selv over 1...

Nyere testing (Litz) indikerer at en skal over 1.5 for å undertrykke presesjon helt, og for å få maksimal BC. Men da muligens på bekostning av presisjon, iallefall dersom en ikke bruker topp kuler.

Mange matchkuler flyr fint med 1.2, men som du sikkert vet så hender det for enkelt kuler at de stort sett er stabile og presise, men at ytelsene "bryter sammen" i enkelte forhold, eller over et eller annet hold. Det kan skyldes at stabilitieten ikke har vært nok, at presesjonen har vokst istf. å minke. eller ytre påvirkning (sterk vind? dårlig kroning, slitt løp...)har gitt kula så mye gir (ja jeg fornorsker "yaw" her) at de flyr med økende gir, og økende, og ikke like fra kule til kule, Cd - luftmotstand.

 

Anbefalt lesestoff er:

McCoy, Robert: "Modern Exterior Ballistics" (han bruker din gamle M101 felthaubits som eksempel en hel del , så kan kose deg med det :wink: )

Litz, Bryan: "Modern advancements in Long Range Shooting"

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Prøvde du de samme dag på 100 og 300m?

Jepp, og har aldri fått nevnte kule til å gå på 100 meter. Den samler på ca te fat størrelse på 100 meter og respektabelt på 300 meter. Vi snakker helt respektabel skyte skarv og kråke på 300 meter samling. Ser ut til å bli stabil på sin flukt. Har lest at dette kan forekomme, men at det er heller skjeldent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...