Jump to content

Hvor viktig er trimming?


Rognebæret

Recommended Posts

Noen millimeter er ganske mye.

 

Hvis du ikke har utstyr for å måle maksimal hylselengde i ditt kammer anbefaler jeg deg til å holde deg under 63,3mm i 30-06.

 

Hvis hylsen er for lang kan den i det du avfyrer knipe om kula, det skapes en voldsom friksjon og trykket går i taket. Hylseseparasjon og våpensprengning kan bli resultatet hvis du er uheldig.

 

Anbefaler deg absolutt til å trimme ned ja!.. det er mye arbeid, men dette unngår du ved å bruke Lapua/Norma messing og halspressing, da er det vanlig at man kan skyte 5-6 ganger før de må helpresses og mulig trimmes.

Link to comment
Share on other sites

Eg kan godt stemma i når det gjeld Lee sitt trimmeutstyr. Hadde Forster ei stund, fekk ikkje tak i Lee i eitt kaliber. Men Lee sitt er greiare å bruka etter mitt syn. Eit par praktiske tips: Kjøp ein gradfjernar frå ein av dei andre produsentane. Lee sin er så liten og fiklete å ha i nevane. Kjøp den minste batteridrillen du får tak i. Du kjem til å ha han i eine neven ei god stund og då vil du ikkje ha ei blytung monstermaskin. Pass på når du tek gradene på innsida. Det er lett å ta for hardt i, og då blir hylsemunningen tynn og sprikk lett. Sellier og Bellot er ofte i lengste laget allereie frå begynnelsen. Trim dei alltid før du ladar, så har du alle like lange. Bonusen er at du får kikka litt ekstra på kvar hylsa og kan sortera ut viss det skulle vera noko ekstra. Det førekjem på alle fabrikat eg har vore borti, tom. Lapua og Norma. Medan hylsa likevel står i drillen kan du og bruka høvet til å dra over med ein oppvasksvamp og ta litt sot og flekker viss du tykkjer det betyr noko.

Link to comment
Share on other sites

Bruker løsningen ala det jim114 linker til. Hadde en Bosch Ixo batteridrill som var ubrukelig til det meste men til trimming er den fin. Det er en fordel at den bare har en hastighet imho. Har også en mini Wurth batteridrill med kun bitsholder, utbyttbar batteri og trinnløs hastighet men den blir bare brukt i nød. Ren av/på til hastighetskontroll er enklest og kjappest å arbeide med.

 

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hvor viktig er hylsetrimming?

Når vi antenner en kruttladning i en hylse/patron setter vi i gang store krefter som trykk, bare centimeter fra vårt eget ansikt. Det er viktig å ha kontroll på dette trykket.

For lange hylser kan knipe både hylsemunningen og kulen i riflebommene eller der kammer går over i løpet. Personlig så er jeg nøye med å holde meg innenfor maks hylselengde, hvis man bruker riflehylsen eks. ant. ganger så blir trimming helt nødvendig. Jeg har en tro på at like hylselengder gir et jevnere resultat på presisjonen.

Jeg har en Quick Trim fra Lee, den fungerer greit inn til videre. Jeg har den til 45-70 Govt. og .308 Win. ellers har jeg en Forster til det meste annet.

Quick trimmeren legger igjen en del spon nede i hylsen, jeg er derfor nøye med å få dette ut.

Jeg må si at det frister med noe elektrisk med drilløsning. Særlig når man lader 2-3 hundre patroner som skal trimmes. Trimming er den kjedeligste jobben jeg gjør :trist:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...