Jump to content

338 winmag swift a-frame 250gr


ansugr

Recommended Posts

Hei!

Jeg har ladet noen skudd med 250gr a-frame og 72,5 grain MRP

Da fikk jeg (hvis den gamle chrony'n fungerer riktig) 730ms.

Dette var lite synes jeg.

Børsa er S&L med 60cm løp

Lurer på om noen har erfaring og synspunkter på dette?

Hvor mye kan jeg forvente i hastighet uten å lade altfor hardt?

Tenker kanskje litt over 800 ms er passe hvis pressisjonen er tilstede selvsagt.

Skal brukes på elg og kan bli noe lange hold.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte å skrive at over samme chrony'n så skjøt jeg noen skudd norma jaktmatch 225gr fabrikkammo.

Disse lå på 750-60ms

Jeg ser ikke noe farlige tegn med mitt utrente øye og tenker å prøve 0,5 grain mer altså 73 gr å se hva som skjer da...

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nosler selv sier jo på sine ladedata at du kan kjøre opp til 75grs med RL22 og accubond eller partition da, og det er vel så vidt jeg vet, relativt identisk MRP, og selv har jeg ladet 73grs og accubond, og det er ingen tegn til at det er noe for mye, og det funker bra for meg, men har ikke testet hastigheter

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hva du mener med litt lange hold, men jeg ville valgt en annen kule hvis du skyter noe særlig lengre enn 200m. Ladningen din vil ha ca 600m/s på 200m og noe særlig lavere ekspanderer nok ikke denne kula. Jeg har litt erfaring med samme kaliber og kule. Super kule til ”normale” hold, men oppfører seg nesten som helmantel på lange hold.

Nå fikk du veldig lav hastighet i forhold forventet med den ladningen. Jeg kjørte ladningen i QL og den gav rett i underkant av 800 m/s med Norma hylsevolum. Hva slags hylser bruker du?

 

P.S. I de gamle ladebøkene var maksladningen 76gr MRP for denne kula, og jeg og et par kammerater har skutt noen titalls elg med 75-76gr MRP bak denne kula i 338WM.

OBS. Dette er ikke noen oppfordring til å dytte i mer krutt, da utviklingen i forhold til kunnskap/trykkmåling antagelig er bedre i dag enn for 20 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Noe særlig lengre enn 200 m blir d nok ikke.

Jeg bruker normahylser.

mulig chrony'n fusker litt. Den er sikkert borti 25år gammel:-) Jeg får prøve med en annen. Hvis du mener at hastigheten burde vært nærmere 800 med den ladningen.

Kruttet er jeg svært forsiktig med så nå fælt mye mere dytting blir det ikke:-D

Takk for utfyllende svar og QL-søket!

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg prøvd 73 og 73,5 grains. Nå satte jeg chrony litt lengre unna. (Ca5m)

73 grains fikk jeg feilmåling på chrony'n...37ms stod det.(?)

Så ikke noe galt på hylsa så jeg prøvde 73,5 og fikk da 810ms.

Dette må vel sies å være bra nok hastighet vil jeg tro...?

Skal lade noen flere og teste presisjonen.

Fikk nå ca 840 med 225 jaktmatch fabrikkammo.

Kan feilen ha vært at målingen ble gjort for nærme munningen? Ca3-4m

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...