Jump to content

MMS Viltkamera


Krabbelars

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Har bestemt meg for å overvåke hjortstammen på gården noe mer, og kunne tenkt meg å supplere med et mms-viltkamera.

 

Noen som har erfaring med gode mms viltkamera?

Ser etter noe til 2000-3000 kr. Fint hvis det er brukervennlig også.

 

Spørsmålet er så hvilken teleoperatør og type abb.?

Mange abb. har fri mms blant annet. Vil disse kunne brukes i et viltkamera?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har brukt MMS-kamera en del år nå, og sitter også litt borti support på disse på jobb. Er ikke objektiv, men vet i allefall hva som har fungert for min del. Hvilket kamera er kanskje hipp som happ, bare man får det til å fungere eventuelt kjøper der man får bra support på kameraet, og lærer seg kameraet å kjenne om det er noe krøll. Normalt sett skal det holde å sette opp kameraet en gang, slå på bryteren, og så ordner resten seg sjøl. Er ikke alltid det er sånn...

 

Har selv Chess abonnement på telefonen, og har kjøpt abonnement til kameraene. Kjøper da helt vanlige abonnement med minimumsbeløp på 79/mdn + chess friends. Dvs fri sending. Stor fordel de gangene jeg bruker kameraene på saltstein til sau (genialt i slutten på sankinga, kan kjøre opp og hente dyra når de er ved saltsteinen i stedet for å leite), eller på nypåfylt reveåte der det myldrer av kråkefugl. Har fått over 300 mms på et døgn fra samme kamera.

 

Men det er selvsagt litt surt om jeg legger bort kameraet en måned og ikke bruker det overhode. Men småpenger i den store sammenhengen, og hvis en bruker kameraet litt aktivt vil sikkert snitt antall mms på en måned (om en skulle betale pr stk) overstige et lite månedsbeløp.

 

Har ikke satt meg inn i bruk av kameraene med GPRS (og er heller ikke aktuelt når jeg har fri sending av MMS) så det har jeg ikke noen formening om. Men jeg går ut fra at det vil være en fordel med fri surf abonnementer om en skal bruke GPRS i stedet for GSM/MMS. GPRS går jo over datanettet...

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen med MMS viltkamera er at man vil ha flere.. De leverandørene jeg kjenner begrenser antallet sim kort til 3 pr abb. Så dette kan raskt få litt driftskostnader :lol:

 

Har selv et Chess abbonnement. Det var det beste jeg fant når jeg undersøkte for et års tid siden.

 

Har kjøpt billige Bolyguard 550 MMS kameraer. Fungerer helt greit. Har ett av de som dugger innvendig i mye regn så det har jeg skåret ut et hus til av en spyleveskekanne. Da ble det bra.

Link to comment
Share on other sites

Eg var innom XXL Alna i går kveld og forhøyrte meg litt. Dei har ein oppdatert versjon av den Scoutguard varianten som er linka til over, med Black IR til kr. 2.290,-. Den var dog ikkje på lager der so eg fekk ikkje sett på den, men dei hadde den tilgjengelig i dei andre filialane i Oslo.

 

Eg har skjønt at elgen drit i om den ser IR eller ikkje, men i dette tilfellet er det hjort so skal overvakast. Eg eg har lest i ein annan tråd at etter å ha oppdaga kameraet, so unngår dei å gå der neste gong. Det er jo ein smule keisamt om det skjer...

 

Eg har jo ikkje lyst at den skal skremmast vekk og lure difor på å gå for denne modellen med Black IR framfor den som Jaktdepoet har til 1.495,-. Eller kan ein fint bruke den utan Black IR og likevel få fine bilete av hjort?

 

Eit jaktlag med 50 kamera seie jo sitt, men det kan jo vere det jaktast på andre ting der?

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at hjort gir seg blaffen i IR blits som ligger i det synlige segmentet.

 

Har hjort som er "faste gjester" foran kamera som tikker inn jevnlig, også har jeg dyr på trekk forbi.

 

 

 

Dette er første og eneste bilde jeg har av denne karen. Ser ikke engang på kameraet.

 

PIC%2B(36).JPG

 

 

Andre bilder viser tydelig at de ser på kameraet når blitsen går av, men de kommer tilbake natt etter natt alikevel.

 

 

Var det et problem at blitsen skremte dyra, hadde det nok være greit dokumentert nå. Viltkamera er ikke akkurat noen ny oppfinnelse og det er veldig utstrakt i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert delte meninger om IR blits og hjort, som med alt annet. Dette var min erfaring :mrgreen:

 

Tror at Bolyguard er en kinakopi, men vet ikke? Fungerer greit ihvertfall.

 

Det bildet er forresten ett jeg fikk på MMS. Som du ser er kvaliteten ikke den beste. Når jeg henter ut bildene som er lagret på minnebrikken i kameraet er oppløsningen mye bedre.

 

IMAG0011.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg syns det er påfallende at jeg bare får ett nattbilde av hjort når jeg setter kameraet mot godt trafikkerte tråkk inn til dyrkamark.

Flytter jeg kameraet til ett annet tråkk så får jeg ett til, og så blir det stille.

 

Mulig det bare er meg og det jeg mener er den første versjonen av SG550M-8M..

 

Når det er lyst så bryr de seg ikke om kameraet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nof,

 

det er noen karer som har observert det samme som deg, og kommet med en teori som virker plausibel.

 

Teorien er at dyra avhengig av flere faktorer reagerer på nye ting i omgivelsene og skyr disse. Ved å bruke kamerane i filmmodus, og flere kamera sammen fikk de kartlagt grovt reaksjonene på viltkamera etter at bildet er tatt av hjortevilt i sitt terreng.

De gjorde noen forsøk for å prøve å minimere påvirkningen. De fikk bedre resultater ved å henge kameraene opp ca 3 meter over bakkenivå. "Bedre" vil si mindre/ingen reaksjon hos dyra.

 

Hos deg er det blitsen i mørket som får de til å sky tydeligvis, hos disse karene var selv et dummy kamera uten innhold som var behandlet med luktfjernende stoff nok til å få dyr til å sky stedet. Bukkene var mer vare på nye firkantede bokser i øyehøyde i terrenget enn kollene.

 

Ref: http://viltstell.blogspot.no/2015/01/viltkamera-skremmer-hjorteviltet.html

 

Jeg avskrev at viltkamera skremmer viltet men det ser vitterlig ut som om jeg har tatt feil der gitt.

Link to comment
Share on other sites

Stor takk til de som har prøvd dette! :smile:

 

Workaround er altså å montere kameraet høyt, siden hjortedyr vanligvis ikke ser etter fiender oppe i lufta.

Jeg visste at de ikke ser spesielt opp i høyden fra før, men jeg har ikke tenkt tanken med å kopple den kunnskapen på viltkameraet :oops:

 

Nå er det ikke mye hjort tilbake i terrenget rundtom hær, men noen er det som overvintrer.

Jeg får ta en runde å se om jeg finner ett egnet sted å teste dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...