Jump to content

Presisjonsrifle i 300 win mag


Stabbis

Recommended Posts

Mhp T3 ville ikke jeg, ut fra personlig erfaring, valgt denne om jeg var på utkikk etter presisjon som duger til langholdsskyting.

T3en er et rimelig våpen og det ser ikke ut til at en kan ikke forvente at piper i denne priskategorien har over gjennomsnittet jevn og høy kvalitet, og forventer man over snittet god presisjon er det ikke sikkert at T3en leverer.

Link to comment
Share on other sites

Mhp T3 ville ikke jeg, ut fra personlig erfaring, valgt denne om jeg var på utkikk etter presisjon som duger til langholdsskyting.

T3en er et rimelig våpen og det ser ikke ut til at en kan ikke forvente at piper i denne priskategorien har over gjennomsnittet jevn og høy kvalitet, og forventer man over snittet god presisjon er det ikke sikkert at T3en leverer.

Mnja. Det er nå mer enn nok folk som bruker T3er til langholdsskyting. Før du skritter opp til den dobbelte prisen, så er T3 blant de mest presise riflene en får kjøpt.

De har også fordeler mhp. ettermarkedsdeler, "stash" og remedier til "opphoring" :wink: som selv om det ikke kan måle seg med Remington, er såpass at det rekker. Thomas Haugland skyter en T3 med XLR-chassi i siste Vapentidningen, med godt resultat.

Etter å ha tilbrakt et anseelig antall dager på diverse langholdsbaner de siste årene, er det svært uvanlig å se noen som har problemer med en T3, både funksjons og presisjonsmessig.

 

Jeg skal ikke komme med noen direkte anbefalinger om rifler i 300WM, det har jeg igrunnen lite erfaring med, men påstanden om at T3ene ikke holder jevn og høy mener jeg er direkte feil. Knapt noe sted får du så mye kvalitet og presisjon for så lite penger.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hadde ein Schultz&Larsen M97dl i 300winmag,65cm løp.Kjøpte den ny,bytta stokken på den til High tech skjefte hos Rafdal med ein gong.(Godt han er nabo) :mrgreen: Brukte 2 sikter til rifla,Z6i 3-18x50bt til jakt,og pm2 5-25 til banebruk.Dette fungerte alldeles utmerka på både hjortejakt her,fleire turar til Afrika og på skytebana.Meeeen,selfølgelig måtte eg bytte denne ut i ein 75 Finnlight i 300wsm eg fekk billigt..Denne gjekk så der på blinken...So da blei det til å bytte til Liljapipe på 61cm,rette låskasse osv.No går den børsa sånn som Schultzen gjorde ut av eska..Eg vil anbefale Schultz og Larsen med tanke på presisjon,sluttstykkegangen og avtrekk.Minuset var at det kunne bli ei utfordring med lange,spisse kuler i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Den skal brukes til langhold/jakt.

 

da burde jo en "Long range hunter" være tingen :D

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... rodid=6167" target="_blank

 

(Ikke erfaring med disse selv , men står vel noe om disse langholds-savagene her inne et eller annet sted)

 

Jeg ser de har en versjon med 338 lapua Magnum til en billig penge og. Er dette noe bedre kaliber enn 300 win mag eller er det bortkastet penger? Tenker da selvsagt på presisjon og ødelegger den mye mer kjøtt på dyret? Jeg vet ammoen er DYR, men satser på hjemmelading enten det det er 338 eller 300

Link to comment
Share on other sites

Hva er det med en Heym 21/30 Precision med garanti på max 20mm spredning 5 skudd på 100m? Montasje inngår også. Eller Mauser M 03 Target som allerede har veldig mye nyttig utstyr inkludert?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser de har en versjon med 338 lapua Magnum til en billig penge og. Er dette noe bedre kaliber enn 300 win mag eller er det bortkastet penger?

 

hva skal du skyte og hvor langt?

 

jeg ville nok gått for 300, billigere å skyte med selv om man lader selv, og mindre rekyl er alltid en fordel.

Link to comment
Share on other sites

Min T3 super varmint gikk iallefall bra rett ut av esken.

 

Dette er en 8-9 skudd med 300'n i midten, og noen skudd med en sako i 6.5 skutt på en 30x30cm plate på 500m.

 

http://imageshack.com/a/img197/9552/dsc0065b.jpg

 

Den eneste modifikasjonen gjort med rifla er at det var skrudd på en demper og byttet til GRS-stokk. (Nå er det bare bolten som er original tror jeg? :mrgreen: Om en ser bort ifra lappa låseklakker)

 

Om det er bra nok eller ikke til ditt bruk vet jeg ikke, men til en rifle som i utgangspunktet koster 11500 kroner synes ikke jeg det er ille. Det er også som M67 skriver veldig enkelt å finne deler om du skulle få lysten til å oppgradere den etter hvert, tilpasset ditt behov og bruksområde. Den eneste ulempen med kassa er at den ikke er stor nok til å ta 338lm, men jeg tror det blir bygd en helt ny rifle i kaliberet samtidig som jeg kommer til å beholde 300'n, for jeg har rett og slett blitt veldig glad i den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...