Jump to content

Innskyting av Sauer 202 outback med Zeiss Victory HT 2,5-10


jjrckd

Recommended Posts

Sliter med at jeg går tom for klikk på høyden ved innskyting av Saueren med lyddemper. Etter at alle 70 klikkene oppover er brukt opp manglet jeg fortsatt 4cm. Tok av en modul fra demperen og endte opp med treff i lappen. Uten demper ligger skuddet 28 klikk lavere. Relativt stor treffpunktendring med/uten demper altså men syntes at det er noe i overkant at jeg ligger 42 klikk fra kikkertens senter uten demper. Er det noen andre som har samme erfaring eller er det grunn til å mistenke at det er noe med montasjen?

 

Kaliberet er 6,5x55, Leupold QRW montasje (bakre base er høyere enn fremre).

Link to comment
Share on other sites

Regnet kjapt på dette. I og med at skuddet sitter 70cm lavt (ut fra kikkertens nullpunkt) på 100m og cc på ringene er 115mm må er bakre ring 0,8mm for lav (eller fremre ring 0,8mm for høy). Spørsmålet er hva jeg gjør med det? 0,5mm shims + et tynt lag epoxy under bakre base?

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som du har noe problemer med demper eller gjengejobben. Skyt inn uten demper. Hvis du er greit innenfor normale klikk i høyden og kula havner helt på bærtur med demper tror jeg med ganske stor sikkerhet at det er demper/gjenging som er problemet og ikke baser, kikkertsikte eller rifle.

Link to comment
Share on other sites

 

Godt poeng! Sjekket demperen og syntes nok at toleransen på gjengene ligger i feil ende av skalaen (vi snakker temmelig romslig). I tillegg er ID på POM foringen i bakkant av demper hele 3mm større enn OD på løp. Litt usikker men mener å ha hørt at forskjell på ID/OD skal ligge på rundt 0,2 - 0,3mm?

 

Må se å få ryddet opp i dette....

 

Link to comment
Share on other sites

A-tec maxim. Innskyting uten demper ligger 28 klikk ned og 4 klikk til venstre. Med 8x57 løp uten demper ligger innskyting enda noe høyere (husker ikke hvor mye).

 

6,5x55 løpet er originalt Sauer outback løp. Tynnt og flutet. Bør kanskje ta en stigetest for å se om jeg kan få treffpunktet opp.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men personlig ville jeg være skeptisk til kjøp av jobben med montering av demper fra noen av de store våpen handlerene! Har sett flere "dårlige" gjengejobber fra samtlige.

Jeg ville helst valgt en renomert BM som tar seg tid til å gjøre jobben ordentlig, som fx Vågsland eller Nisi. Gjenger som er litt trange/godt tilpasset demperen, riktig tilpasset pomring, blånering av gjengene og en pent tilpasset gjengebeskytter anser jeg som en selvfølge.

Skulle jeg fått jobben gjort hos en av "de store pusherene" hadde jeg nøye presisert hva jeg forventet.

Antagelig er stress og stor arbeidsmengde årsaken, men jeg synes man skulle kunne forvente et fagmessig utført arbeid også fra verkstedene til de store forhandlerene, og slippe å få tilbake disse "jævla rørlegger jobbene"

 

Just my five cents :wink:

Link to comment
Share on other sites

A-tec maxim. Innskyting uten demper ligger 28 klikk ned og 4 klikk til venstre. Med 8x57 løp uten demper ligger innskyting enda noe høyere (husker ikke hvor mye).

 

6,5x55 løpet er originalt Sauer outback løp. Tynnt og flutet. Bør kanskje ta en stigetest for å se om jeg kan få treffpunktet opp.

Da kan du vel åpne alle modulene og se om kulen har tatt i noen steder? 28 klikk ned. Har du tilt på basene?

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på noen ting.

 

Skjøt en veldig komprimert stigetest med 11 ladninger som økte med 0,5gn. Alle skuddene lå innenfor +/-10mm på høyden. Luker jeg vekk 2 sleivskudd ender jeg opp med noe som ligner på en sinuskurve. Demperen fører altså ikke til noen ekstremsvingninger på høyden selv om amplituden er relativt stor på bare 100m.

 

Tok i tillegg ett kontrollskudd uten demper som gikkr 28cm over. Setter på dempermodulen jeg har tatt av + 2 ekstra moduler jeg hadde liggende og skyter 6cm under. Kan ikke se antydning til at kula har gått i demper.

 

Må se om jeg ikke får tid til å skyte en serie med 8x57 løpet for å se hvor dette ligger i forhold til 6,5x55 løpet. Hvis jeg ender opp innenfor 40 klikk opp i forhold til kikkertens nullpunkt kan jeg vel i det minste konkludere med at det ikke er noe galt med montasjen.

Link to comment
Share on other sites

Som referanse på min STR så er det ca 4-5cm høydeforskjell mellom en S&L jaktpipe i 308w kappet til 50cm og original 21mm 6,5 pipe som er 70cm lang. Sideveis bare et klikk eller to. Lyddemper(Sonic 45) på jaktpipa gjør at treffpunktet er 7cm lavere og 2 klikk til høyre. Demper utgjør mao mer enn pipe/kaliberbytte.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

La en stållinjal over begge basene og fant at det var en 0,05 - 0,08mm glippe i forkant av både fremre og bakre base. La så ann stållinjalen kun på fremre base og fikk da en glippe på 0,4mm mellom linjalen og bakre base. Dette er nok hovedårsaken til at jeg går tom for klikk. Tenkte jeg enten skulle ta av fremre base 0,5mm eller heve bakre base med det samme før jeg fortsetter med å se på treffpunktforskjellen med/uten demper.

Link to comment
Share on other sites

Montert av J&F i Arendal.

 

Basene ligger fodt ann mot kassa. Fremre base er merket S460 som er riktig til Sauer 202. Bakre base er kun merket S4 noe som ikke gir mening men ettersom disse vel kommer i et sett så regner jeg med at det er riktig. Kan det være at alukassa på outbacken ikke har eksakt samme dimensjon som stålkassa?

 

Legger ei tynn stripe med shims i forkant og bakkant av bakre base samt en passe ladning beddemasse i mellom shimsene så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Har kontrollmålt både fremre og bakre base. Begge er "vindskjeve" i tillegg til problemet med høydeforskjellen. I tillegg er sporet for kasse sideforskyvd i forhold til hullene for bolter. Konkluderer med at årsaken til problemet ligger i Weaver sin tilvirkningsprosess og dårlige krav til kontroll.

 

Er sikker på at J&F fixer dette for meg men det er mindre stress å fixe det selv (bor i Stavanger). Får heller be de om en god pris på en svingmontasje etter at jakta er over som plaster på såret.

 

Skal bli interessant å se hva jeg kommer frem til når jeg begynner å kikke på demperen. Tenkte jeg rett og slett skulle lime den fast med litt "snill" loctite for å se om dette endrer treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Lime fast demperen for å kompensere for evnt dårlig gjengejobb. Loctite løsner når det blir varmt så etter 3-4 skudd så er det bare å skru den av igjen og rense gjengene. Har jeg en drastisk endring i treffpunkt på førsteskuddet vet jeg at det er en dårlig gjengejobb. Er det ingen endring så er det outbackløpet som ikke er stivt nok til en relativt tung demper.

 

Har riktig demper i forhold til kaliber.

Link to comment
Share on other sites

28cm forskel på med og uden vanlig demper lyder mistænkeligt.

 

Jeg har "ekstrem" testet min Victory med Sonic 45 op til 20 moduler på en tynd/jagtprofil 243 pibe ca 55cm, Hornady 100grs BTSP.

 

Med 5 moduler (5 x Max 7mm): 3cm ned, 3cm højre

 

Med 10 moduler (10 x Max 7mm): 7cm ned, 3cm højre

 

Med 15 moduler (10 x Max 7mm inderst, 5x Max 8mm yderst): 13cm ned, 3cm højre

 

Med 20 moduler (10 x Max 7mm inderst, 10x Max 8mm yderst): 16cm ned, 2cm højre

 

Sonic_3.jpg

 

Sonic_1a.jpg

 

Sonic_2a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et 15mm pipe som er kappet ned med tre ekstra moduler på Sonicen og har da ca 7cm forskjell. 28cm høres mye ut. Hvordan er samlingen da?

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

 

Har skrudd så mye frem og tilbake mellom demper/ikke demper at jeg strengt tatt ikke har tenkt på samling. Det nærmeste jeg kommer er en 11 skudds stigetest på 100m. Alle 11 skuddene satt i hver sin 20x20mm lapp.

 

Pipa mi er 57cm og flutet. Måler 16mm ved munningen.

Link to comment
Share on other sites

Min Sauer Outback hadde samme problemet med og uten demper. husker ikke hvor mye det var i differanse, men parkerte demperen hjemme siden noen plasser jeg jakter ikke godtar demper og jeg ikke gidder å skyte inn mer en nødvendig.... Men pressisjonen var det ikke noe å si på med og uten demper. Lit OT

Løpet på denne børsa er jo flutet og tynt, kassa av en eller annen alu. legering så dette er vell ikke oppskriften den stiveste riggen, uten at jeg sier det er fare for å skyte av seg sko-tuppene :winke1: og børsa er noe dritt

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det ikke spør hvorfor, sånn er det bare... Er svaret de som spør får.

Jeg er så heldig å bli spurt om å være med som gjest på det laget gratis så den kamelen svelger jeg ;)

I mitt eget jaktlag er det fritt frem så de som føler for å bruke demper bruker det. Ekstra løpet mitt som sitter på børsa nå skal jeg ikke ha demper på. Mer som kan gå galt på børsa, demperen ødlegger siktebildet på lav forstørrelse, balansen blir anderledes og den flimrer mye på banen. På jakt sitter det uansett hørselvern med radio på ørene og på banen har jeg propper og øreklokker.

 

Så for å ikke gå helt OT. Hvis jeg hadde vært tråd-starter hadde jeg vurdert om jeg virkelig trenger demperen?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En liten oppdatering.

 

Etter at jeg fant ut at begge basene var vindskjeve startet jeg med å rette opp fremre base ved at jeg shimset den opp 0,2mm på den ene siden og la i en passe mengde epoxy mellom basen og kassa. Når dette var gjort shimset/epoxy jeg opp bakre base med 0,8mm og rettet den i forhold til fremre base. Deretter tok jeg begge basene av igjen før jeg shimset/epoxy de opp slik at de ble liggende i samme planet. Tok så basene av igjen og vasket vekk slippmiddelet (kiwi skokrem) før jeg monterte basene (lim + skrue/loctite).

 

Treffpunktet ligger nå der det skal ligge i forhold til kikkertens nullpunkt. Skal se på dette med forskjellen med/uten demper etterhvert men da jeg ikke lenger vil slite med at jeg går tom for klikk har jeg ikke hastverk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...