Jump to content

Evig ventetid fra s&w


oaf

Recommended Posts

Kommer S&W noen gang til å levere våpen til Norge igjen.

 

Venter meg ihel på å få min S&W 686 competitor, siste rykte er at norske levrandøren håper det blir sendt før fellesferien "over there".

Vel felles ferien har kommet "over there" og intet hørt. Så da går det vel noen mnd til. JIPPI.........

 

Alternativ 2 er vel å importere fra tyskland for noen lapper mer, men er det verdt det?

Det virker som at alle kjøp må planlegges 18mnd i forveien disse dager.

Link to comment
Share on other sites

jeg sitter å lurer fælt på en ny s&w. Fulgt med i noen mnd på lagerstatus og ser ut til at jeg må hente den inn selv. Min lokale s&w pusher har "hatt den på vei as we speak" nå i snart ett år, mens den utenlandske våpenforhandleren jeg mailet med kunne bestille den å få den om 2-3 uker... :overrasket:

Noe er rart syns jeg...

Link to comment
Share on other sites

Vel jeg kan ha den i hånden på 2-3 uker jeg også, men det koster 2-3000kr ekstra.

Da blir det fra tyskland eller danmark. Noe jeg vurderer hele tiden å gjøre.

 

Tyskland får for øvring mye oftere varer enn lille norge.

Det har jeg stor forståelse av, siden kvantumet som betilles i norge er promiller i forhold.

Men at leveringssyklusen av amerikanske våpenprodusenter er stort sett 1år pluss til Norge, synes jeg er veldig rart.

 

Når det gjelder S&W, har de sikkert bare et par modeller i produksjon om gangen. Og bytter ved behov.

Men da er det vel bare å produsere litt ekstra hver gang som kan leveres til småland som norge.

 

Jeg er for å støtte norske våpenforhandlere, men de gjør det vanskligere og vanskligere å gjøre det.

 

Mener å ha sett på Sig Sauerer sine hjemmesider at de lover å levere på 9 uker, er ikke akkurat et lite selskap det heller.

Link to comment
Share on other sites

Og for øvring er jeg lei følgende:

 

Vi forventer

Vi håper

Mest sannsynlig

I juni eller begynnelsen av juli

Vi håper det blir sendt før "fellesferien over there"

Vi har snakket med eksportsjefen, han har lovet å ta tak i det

Link to comment
Share on other sites

Ja men utifra hva jeg forstår ved å høre på div podcaster ifra over there så begynner hypen å roe seg med tanke på våpen og ammunisjon og at fabrikkantene begynner å komme seg på + siden igjen. Er vel kuler, krutt og 22lr som folk tørster etter der nå?

 

Angående marked og leveringstid så tror jeg ikke markedet i danmark er så sinnsykt mye større enn her i norge? Uten at jeg har noe større peiling på det....

Link to comment
Share on other sites

Angående marked og leveringstid så tror jeg ikke markedet i danmark er så sinnsykt mye større enn her i norge? Uten at jeg har noe større peiling på det....
Danmark har jo bare marginalt større befolkning enn Norge (vet ikke hvor stort skyting er der), og tyskerne har vel ikke noe å tjene på å handle der?

 

Mulig at den større befolkningstettheten gjør at det er færre og større importører som det derfor er mer intressant å selge til.

Link to comment
Share on other sites

Tja Schau er vel den offisielle s&w importøren til Norge, de klager på nye eksport regler over there. (Også Internt i s&w). Var snakk at småbestillinger under 100 våpen ikke lenger var ok for s&w. Om det var pr modell eller totalt vet jeg ikke.

Uansett medfører det at ser Schau ikke tar inn nye 929.

 

Hvor andre får tak i sine våpen er til å undres over, da BATFE nå krever sluttbruker avtale som forhindrer eksport fra EU. Og hindrer norske importører å ta inn våpen fra EU til videresalg. (Rammer ikke enkelt forbrukere som handler til seg selv utenfra EU).

 

Om dette er korrekt eller korrekt gjengitt, kan jeg dessverre ikke innestå 100% for. Men jeg tror jeg har fått med meg det vesentligste.

 

S&W har vel en hovedimportør/grossist for EU i Tyskland, som forsyner hele EU? med S&W våpen. Beklageligvis har BATFE sluttbrukeravtaler som ikke tar hensyn til videre eksport til nasjoner innen EØS området.

 

Vi har sikkert noen som kan pressisere/korrigere disse utsagn her inne.

Link to comment
Share on other sites

Tja Schau er vel den offisielle s&w importøren til Norge, de klager på nye eksport regler over there. (Også Internt i s&w). Var snakk at småbestillinger under 100 våpen ikke lenger var ok for s&w. Om det var pr modell eller totalt vet jeg ikke.

Uansett medfører det at ser Schau ikke tar inn nye 929.

 

Hvor andre får tak i sine våpen er til å undres over, da BATFE nå krever sluttbruker avtale som forhindrer eksport fra EU. Og hindrer norske importører å ta inn våpen fra EU til videresalg. (Rammer ikke enkelt forbrukere som handler til seg selv utenfra EU).

 

Om dette er korrekt eller korrekt gjengitt, kan jeg dessverre ikke innestå 100% for. Men jeg tror jeg har fått med meg det vesentligste.

 

S&W har vel en hovedimportør/grossist for EU i Tyskland, som forsyner hele EU? med S&W våpen. Beklageligvis har BATFE sluttbrukeravtaler som ikke tar hensyn til videre eksport til nasjoner innen EØS området.

 

Vi har sikkert noen som kan pressisere/korrigere disse utsagn her inne.

 

På S&W sine hjemme sider står WINGEVÅPEN som hovedimportør, btw

Link to comment
Share on other sites

Og hvis det stemmer med nye eksport regler og minste antall bestillinger. Burde vel Winge og andre våpenforhandlere informere om at det ikke kommer våpen til norge lenger.

 

Tror jeg setter frist til winge på 2mnd til å hoste opp et endelig svar på når bestillingen min kommer. Hvis ikke blir det import fra tyskland.

Noe jeg synes er utrolig trist, for jeg vil aller helst støtte våpenforetninger i Norge kontra utlandet.

 

 

 

BTW jeg har hørt flere ganger at våpenforretninger i norge har gått utenom hovedimportør mange ganger og har skaffet våpen fra andre steder.

Link to comment
Share on other sites

Igjen det jeg hører er at BATFE ikke lenger tillater våpeneksport på samme måte som før, med den følge at det har blitt vanskelig med slik side import. (Nå kan det være s&w som krangler det til, men jeg forstod det slik at det var BATFE som hadde endret spillereglene igjen).

 

Håper dette ikke stemmer.

Link to comment
Share on other sites

 

Så da har wingevåpen ingen mulighet til å ta inn flere våpen, slik dere beskriver det.

Med andre ord de holder oss kanskje for narr når de sier de forventer det inn i august, samt alle de gangene de har sagt det før det.

 

Gjelder dette bare performance center ?

For de fikk jo et parti i mai.

 

Link to comment
Share on other sites

Snakket med wingevåpen idag.

 

Samme regle, vet ingenting.

Ring igjen på mandag/tirsdag da har jeg fått snakket med S&W.

Han bekreftet det med nye eksport regler og regler innad i S&W.

 

Så da er det bare å vente enda mer på noe som aldri kommer da.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg snakket med winge igjen, etter ganske mange minutter med ventemusikk på tlf.

 

De har snakket med S&W og vet fremdeles ingenting, det var overraskenede må jeg si.

 

Jeg har offisielt gitt opp og ser nå på alle andre alternativer, for hos winge for man ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Er åpenbart ikke Winge sin feil at de ikke kan lever......for Winge er jo det bare penger i kassen for hvert våpen de kan levere.

 

For min del har jeg sendt en forespørsel til S&W via deres facebook side når de kan lever til sine norske kunder, har ikke fått noe svar, men kanskje de hjelper om flere sender en forespørsel direkte via FB til S&W?? Eller via WEB siden til S&W??

Link to comment
Share on other sites

BATFE regulerer kun våpen og våpentilbehør regulert av NFA (National Firearms Act). For alle praktiske formål innebærer det piper kortere enn 16", helautomatiske våpen samt lyddempere. Pipelengde gjelder kun rifler, ikke pistol/revolver.

 

Kreves det ITAR godkjenning, som gjelder for de fleste våpen og våpentilbehør, så gjøres det gjennom en eksportlisens som godkjennes av State Department.

Kreves det bare en vanlig eksportlisens, så fås det av Department of Commerce.

 

Grunnen til at få selskaper i USA gjennomfører egen eksport, er at det koster noen tusen dollar pr år å ha eksporttillatelse på ITAR. For en forhandler i Norge påløper det kun en avgift på 250$ pr eksporttillatelse, og man trenger et EUC samt å fylle ut en eksporterklæring (DSP-83). I tillegg må man ha en innførselstillatelse fra politiet, som koster 1% av fakturabeløpet.

 

Visse produkter er begrenset til Politi og Forsvar, og det må da tydeliggjøres via EUC. Ved spesielle typer materiell til Forsvar kreves det eksporttillatelse fra Department of Defense.

Link to comment
Share on other sites

Eneste svar jeg har greid å få fra S&W, noen som greier å få klarere svar?

 

Reference number: LTK111770990471X Please use this ticket number in any correspondence with us.

Subject: Smit &Wesson Norway

Dear Customer,

We don't have access to our production schedule or to see what is going where when it comes to international concerns. I do apologize for this inconvenience.

Sincerely,

Rachel

 

 

This message, including all attachments: (i) May contain technical data as defined in the International Traffic In Arms Regulations (ITAR) 22 CFR 120.10. Export of this material is restricted by the Arms Export Control Act (22 U.S.C. 2751 et seq.) and may not be exported or transferred to non-U.S. persons without prior written approval from the U.S. Department of State; and (ii) Is intended only for the use of the individual or entity to which it is addressed and may contain information that is privileged, confidential, and/or exempt from disclosure under applicable law. If you have received this communication in error, please delete it and notify the sender immediately. Thank you.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom for litt siden hjem fra usa, jeg var innom noen våpen butikker, for et utvalg det er der borte :) :)

 

Jeg spurte om sw 629, noe de ikke hadde inne da sw produserte for få sa de... men makan til service innstilte og pratsomme/hyggelige folk finner man ikke overalt her :P

Link to comment
Share on other sites

Mer info fra S&W, tynt men forklarer litt;

 

Smith & Wesson Corp.

02.09.2014 22:32

 

HI Bjorn, Thanks for contacting S&W. Unfortunately we have no way of knowing when or if any over seas dealers are getting firearms. We make firearms regularly. The only way a company can get one is to order one. Most overseas companies do not stock all models, they only order stuff they have customer orders for. I wish I could tell you more. If they have them on order, we will ship them. It may take a little while to get them, but we will ship them if ordered. I would ask Winge if they will pre-order one for you. Thank you. S&W

Link to comment
Share on other sites

Jeg har uansett gitt opp winge.

Og kommer ikke til å bruke en krone mer der, resten av mitt liv.

Da betaler jeg heller toll/frakt og får varene fra ebay og amazon, før jeg bruker pengene der igjen.

Da kommer ihvertfall varene innen 3 uker.

 

Det er sikkert ikke lett for winge å tilsendt våpen av s&w, så de er nok litt unnskyldt der.

Men her er det flere grunner enn levering av s&w våpen som er problemet.

 

Så fikk jeg sagt det........

 

 

Og skulle det isåtilfelle være riktig at det bare er for winge å bestille og motta våpen fra S&W uten noen problemer.

Ja da har winge virkelig bæsjet på leggen, for jeg regner med de vil ha pengene våres.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært oppe i en annen tråd. Jeg er overbevist om at Winge har ikke penger. Jeg er helt sikker på at ikke en skrue forlater S&W før den er betalt. Å det er ikke usannsynlig at våpenet må betales ved bestilling. Når enn legger til grunn at våpnene ikke produseres i kontinuerlig serie, men vekselvis f.eks 686 og neste uke M&P. Så tar det lang tid å få raska sammen de våpentypene som trengs til en norsk forhandler i en levering. I tillegg så tar papirarbeid tid på begge sider av dammen og koster penger, mao ordren må ha en viss størrelse for å lønne seg.

 

Alt dette medfører at Winge må binde kapital i lang tid. Å er det en ting bedrift med dårlig inntjening og dermed likviditet ikke har mulighet til så er det å binde kapital. Det lille som er av penger må jobbe raskt, dvs varen må kjøpes inn og selges i så kort tidsrom som mulig. Aller helst solgt før den kommer inn, kanskje derfor det er vanskelig å nå frem til Winge på bestillinger i nettbutikken. Å har leverandører forlangt forhåndsbetaling på leveringer så forsterkes bare dette.

Link to comment
Share on other sites

Ja det skulle ikke forundre meg.

 

Men da er samarbeid tingen, med andre butikker i norge. Så for de dele litt kostnad ved å ta inn.

Slik at de kommer over 100 våpen grensen til S&W.

Eventuellt ta inn investorer som får en bit av kaken når alt er solgt.

 

Ellers må de være ærlig med kundene sine og si det som det er.

At de er avhengig av at kunder forhåndsbetaler varene.

Å si at de forventer at varene kommer i juni/juli, så i høst, så til våres. og vips har det gått 3 år.

 

At winge ikke har mistet retten til å være hovedimportør til norge for lenge siden, er meg et mysterium.

 

Det hele bunner ut i at winge vil miste kundekretsen sin, for det de ikke tar et skikkelig tak.

Dette må de finne en løsning på kjapt, hvis ikke "kan" det bli kroken på døren over tid.

Alle jeg har snakket med i klubben og ellers sier at winge bør en holde seg langt unna.

Med mindre varen er på lager og du står i butikken med cash i hånden.

 

Angrer bittert på det da jeg bestilte og betalte varer der for 6 uker siden. Varer som har stått i rest i snart 6 uker.

Link to comment
Share on other sites

Da kan man jo bare forhåndsbetale da, betal det som forhandler skal ha og gå hjem og vent til den dukker opp :)

 

 

Så går de pengene til å finansiere andre varer de gjerne skulle ha hatt på lager til andre kunder for lenge siden.

Så er den onde sirkel igang.

 

Aldri om jeg ville latt mine penger ha ligget på konto hos winge, til de har 100 kjøpere på s&w våpen.

Link to comment
Share on other sites

Holstad har forresten 2 stk nye 686 i hylla, de fikk han i våres og de er ennå ikke solgt så det virker nesten som om det er et oppkonstruert problem det med manko på nye revolvere ;)

Tror dette var Target Champion med justerbart framsikte og originale Nill grep

Link to comment
Share on other sites

Holstad har forresten 2 stk nye 686 i hylla, de fikk han i våres og de er ennå ikke solgt så det virker nesten som om det er et oppkonstruert problem det med manko på nye revolvere ;)

Tror dette var Target Champion med justerbart framsikte og originale Nill grep

 

 

 

De fleste våpene som er i rest er fra preformance center, mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...