Jump to content

Sako 85 XS Varmint


creative

Recommended Posts

Kjøpte en 85 i 223 i mars. Rustfri laminat...

Er du 223 entusiast. Så velg ei annen kasse. Magasinet tar max 57.5mm. Da er det lite vits med 1-8 i stigning.

Sako 85... generelt, har mye tyngere hevarms oppspenning enn tidligere modeller.

Av posetive sider. Nevner jeg at kassa mater 221 fireball perfekt.

Det er lett å få modifisert bort den tåpelige magasin løsningen. Der en må presse inn magasinet. Samtidig som det utløses..

Solgte min etter 3 måneder.

Prøvde å få tak i blånert. Først ble jeg lovet en leveringstid på 6 måneder... så ble det 6 måneder til.

Hvis du ikke er Sakofil. Så finn ei annen rifle.

Er du svinheldig og finner en brukt sako 75 i 223(61mm magasin/patronlengder). Så er det i mine øyne ei bedre rifle(men mater ikke 221 fireball;-)

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du bruke den til? Varmint med fabrikkammo eller lader du selv og vil bruke 80gr kuler? Finn ut av det før du kjøper! Skal du bruke den til sistnevnte er den som 6x47 sier ikke et opptimalt alternativ.

Ut over det som er nevnt av 6x47 kan du også være obs på at den kan ha problemer med utkast av hylser. Hylsene kastes ut med en vinkel som fort kan treffe kikkerten. Plassering og høyde på kikkerten kan være alfa omega for om du plages eller ikke.

 

Mye å tenke på :?::wink:

Link to comment
Share on other sites

Bruksområdet til riflen hadde blitt til jakt av fugl og til avliving av fugl og rev. Samt generell skyting på "blink/mål".

Jeg er nok innenfor den gruppen som ikke helt klarer å ta valget mellom .223 og 6,5×55. Her og nå har jeg ikke behovet for et større og kraftigere kaliber.

Jeg lader ikke selv så det hadde blitt fabrikk ammunisjon på meg inntil jeg hadde fått tiden til å sette meg inn i det å lade selv evnt ladekurs for å hjelpes på med lærdom.

Jeg kan vel sies å være #Sakofil#. Sako er en produsent av våpen som tiltaler meg. Har en Quad jeg er meget fornøyd med.

Sako 85 XS virket kort og hendig.

Link to comment
Share on other sites

Bruksområdet til riflen hadde blitt til jakt av fugl og til avliving av fugl og rev.

Til bruk med V-max i full peis fra ei pipe med 1:10 el 1:12 stigning er den sikkert helt super. Skal du jakte fugl for å spise vet jeg ikke helt om den er rett. Jeg kjøpte en Sako i .223 rustfri/laminat/tynn pipe i 1:8 som jeg har tenkt å bruke til vinterrypejakt. Jeg har tenkt å skyte den tyngste kula jeg får i, dvs. 69 el. 77gr matchkule som er trykt sammen i tuppen for å utsette ekspansjon. Det betyr at jeg lader selv og lader med redusert fart (ca. 800m/s). Jeg skulle gjerne brukt 80gr, men de blir for lang til magasinet. Rifla ble kjøpt før Schultz & Larsen Legacy ble presentert for markede. I dag hadde jeg heller kjøpt den :wink:

Sako 85 XS virket kort og hendig.

Tjaaa,.. den er ikke spesielt liten og lett for og si det sånn :wink: ,men den har ingen plastdeler og er en fin sak. Jeg har ikke holdt i en S&L, men den er ca. 1/2kg lettere om det betyr noe :wink:

Link to comment
Share on other sites

RWS lager solide 74gr jaktkuler som kan benyttes i 223. Den heter Kegelspitz og er beregnet for 5,6x57.

 

I gamledager lagde de også en 74gr Kegelspitz helmantel. Denne prøvde jeg med godt resultat på langhold i 223 på begynnelsen av 1980-tallet.

 

Gamle boltrifler, som kunne leveres i 5,6x60 mag, har som regel lange og fine magasinbokser. Sjekk ut Heym SR40, etc. SR 40 minimekanisme ble også laget i linksutgave.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...