Jump to content

Snarvei til .223 info - trenger input


BenA

Recommended Posts

Hepp,

 

Har søkt og funnet masse forskjellig, men prøver meg på noe mere konkret.

Er på leit etter .223 ladning til 2 formål, mengdetrening og jakt.

Hvor billig kan jeg lade opp .223 til trening?

Er det noen god allround ladning til jakt, f.eks noe som passer til rev og grågås?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Det er nokså stor forskjell fra børse til børse i kal 223, og den leveres i forskjellige riflestigninger. Jeg har ladet og testet masse til min Tikka T3, og endelig begynner ting å se bra ut. Mengdetrening Lapua Scenar 77 gr, 21,5 gr N140, col 57,4. Denne lager trekløver i blinken på 100 m i mi børse. Du bør ha 1:8 riflestigning eller krappere med denne.

På jakt har jeg brukt Barnes TSX 53 gr og Norma SP 62 gr, men her husker jeg ikke med 100% sikkerhet kruttmengden. Notatene ligger hjemme, og jeg er på ferie. Kan sjekkes senere ved interesse.

 

Mvh Knotte

Link to comment
Share on other sites

Til trening/gåsejakt: Nosler CC 52 grs, 1,5 pr stk hos Jaktdepotet. (Det billigste jeg klarer å finne.)

Til jakt der ting skal sprenges: Nosler BT 50 grs 2,9 pr stk hos Jaktdepotet.

Finn en ladning som går godt, skyt å vær glad :D

 

(Det er mulig Nosler CC også sprenger ting, jeg har aldri brukt den på jakt. Men den er billigst).

Link to comment
Share on other sites

Hm... Min oppfatning av CC er at den er ei tilnærmet varmintkule i .223... Kjører 23grs norma 200, og får da 960ms. Kruttet er følsomt på temperatur, vinterladning er 24grs(over rødstreken).. NCC har div sprengte kråker, rev og bever på samvittigheta her til gards. Men det er ei presis og fin kule. Så til gås, skyt i overgangen mellom lår og buk. Bløtdelene ryker, men filetene klarer seg. Bruker vmax 55grs til det samme. Gidder ikke å leite , eller se gåsa fly vidre etter et godt treff.

Link to comment
Share on other sites

Nosler CC fungerer perfekt på gås i 69(1-9) og 77(1-8)gr(det samme gjør sierra). Men det spørs hvilken riflestigning du har. 77èn funker fint med ca 24gr N140.

 

Har du feks 1-12 stigning, er Berger 60gr(spisende fugl blir det også) presis. Prøv 24.5gr N135

 

Mange andre som funker. Men har du mye vind, ikke bruk 52gr(og noen ganger må du steike bare en file). Har prøvd det også.

 

For rev som du ikke trenger pelsen på, 50, 55, 60gr v-max. Men alle i den kategorien funker.

 

Ladd og kos deg, treffer du, så tipper de.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er Hornady som lager de, alltid sjekk kuleprodusents hjemmeside, de har som regel all data en trenger for deres komponenter. Ser ut som 60 gr er den tyngste versjonen av V-Max i .223 ja : http://www.hornady.com/store/.224-22-CAL/?page=4

 

Ellers har jeg et spørsmål generelt: Når man har ladet flere testladninger, hvordan vurderer man hva som er best? Hva som går best i riflen din av en kule? Jeg har ladet fra minimumsladning til maks, og øket 0,1 - 0,2 grain og skutt over kronograf 5 skudd, og skutt 3 skudd på blinker for å sjekke samling. Tar en bare enkelt ut de som samlet best på skiva? De samlingene som var minst, lader en mer av, men hvordan gjør man videre? Prøver man å få de enda mindre, med å endre andre komponenter enn krutt? Som settedybde, hetter?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan du skyter når du tester og du vet selv hva du er god for, bestemmer dette. Jeg feks vet at 12-15mm samling på 100m under gode forhold skal være greit. Lader jeg noe nytt og får til rundt denne samlingen, er jeg ferdig med å teste. Da gjenstår det bare en kronograferingen for å ha et tall å som referanse, så er det å skyte mest mulig.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...