Jump to content

Brotsje opp trangboring i hardkrommete løp?


Recommended Posts

 

Ønsker å brotsje opp en trang boring fra 3/4 til 1/2 . Tenker å bruke en justerbar brotsj og brotsje fra kammerenden ved å dreie til 2 foringer i dreibenken med fine passninger , en midt i løpet og en i kammeråpningen og ha rund stangen som holder brotsjen for å få brotsjen sentrert i løpet. Løpene er hard krommet , bør jeg skaffe brotsj i hurtigstål HSS eller noe annet , har noen andre anbefalinger? Har aldri brotsjeti hard krommete løp før så er litt spent....

 

Om noen vil gi meg tipset å levere arbeidet til børsemaker så trenger jeg ikke det velmenende rådet... Jeg liker å gjøre ting selv...

 

Takk for alle svar!

 

Link to comment
Share on other sites

Har gjort den samme operasjonen på min husqarna 310, kjøpte ein justerbar brotsh ifra e-bay og satte på et forlenger skaft.

som styreforing i kammerenden brukte eg ein brukt hylse, før var det full trangborring på begge løp, nå er det 3kvart og halv.

det fine med å gjøre det sjøl er at du kan ta av ein tiendedels millimeter og så prøve hagla, på denne måten så blir den akkurat slk du vil ha den, jobben avsluttes med ein god og grundig polering

VIKTIG! Husk å bruke skjæreolje når du bruker brotsh'en

Link to comment
Share on other sites

Usikker på om det hardkrom i løpet, eneste eg veit er at det er laget i svensk spesialstål,(men hva som gjør det til spesialstål veit eg ikkje)

Men det gikk fint å bruke brotsh på løpet men eg måtte ta svært lite om gangen, stilte eg for masse på brotsh'en satt den seg bare fast

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan lese :smile:, men å brotsje opp krommede løp er en sak for proffer. Har sett stygge eksempler på at selv børsemakere har ødelagt slike løp fordi brotsjen har lagd stygge grader. Den nevnte Husqvarnaen har ikke krommede løp! Vet konkret at Vågsland og Gressvigs verksted kan denne jobben.

Link to comment
Share on other sites

hvis det er en baikal du vil åpne choken på så vit at den er så hard som om den skulle vært tatt ut av smiå til gamle erik. smerglet opp en trangboring selv engang på ei enkel løp star baikal for 25 år siden . ble anbefalt å smergle opp i stedet for div skjæreverktøy for å unngå rivinger i stålet. gikk greit å smergle men det tok laaaang tid......,men resultatet ble fint. messingdor med slisse, smergel i slissa i og god fart på drillen. dette sentrerer seg greit selv. da utvides bare den paralelle avslutningen i choken. etterpå poleres det med stålull med olje på. om jeg skulle måtte justere dette en gang til så hadde jeg heller levert børsa inn.....,men det er fullt mulig å gjøre dette selv.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar fra folk som har prøvd... :D Jeg kommer nok til å gå for honingsverktøy, haglen er en beretta 686 , kommer til å sentrere løpet opp i dreibenken på bakdokka ved dreie en aksel som passer i løpet og kammerenden og støtte opp med følgebrille.

og bruke et honeverktøy for bremse sylindre i chuksen og hone opp med lav omdreiningsrate og kjøre rolig fram og tilbake med bakdokka med generøse mengder skjærolje.

Nå er jo et honingsverktøy i utgangspunktet ett selv sentrerende verktøy men allikavel .... Regner ned det går litt tid å komme igjennom krommen , blir å måle ofte med innvendig mikrometer, og med "skytebane" ett steinkast unna blir det litt prøveskyting når jeg nærmer meg passningen...

 

Noen synspunkter på denne metoden er åpen for gode råd:) ??

 

Og til de som anbefaler meg og levere de til "proffer" så takker jeg for det, vi har mange flinke børsemakere , men dette er snakk om en maskineringsjobb og der er en faglært maskinarbeider eller industrimekaniker(undertegnende) like kvalifisert om ikke mer. Børsemakere er ikke magikere de heller, som sagt spør jeg etter fremgangsmåter ved bearbeiding av krommet stål da jeg ikke har mye erfaring med det.

 

Etter det jeg har hørt kapper gressvig løpet til de har kappet nok inn i konpartiet av trangboringen til de har oppnåd diameteren de er ute etter på hardkrom løp, dette er ingen god løsning da en trangboring skal ha ett paralelt parti etter koningen og umulig i dette tilfellet da løpet er 3/4 trangboring i øverste og 1/4 i nederste , jeg vil ha 2/4 i øverste og beholde 1/4 i nederste, da ville jeg hatt en børse med forskjellige lengder på løpene ... Ikkje bra....

 

Skal ta bilder og legge ut i tråden kanskje noen kan ha interesse av det...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Helt klart at det finnes mange som er minst like gode til å maskinere som børsemakere. Men fordelen med å bruke børsemakere er at de har det riktige verktøyet. Honeverktøy som er langt nok til å gå igjennom hele løpet fra kammerenden. Finnes ikke over alt.

 

Er du sikker på at du vil søle med slipemiddel på vangene til dreiebenken?

Link to comment
Share on other sites

Ja det finns honer i alle størrelser og lengder bare man vet hvor man skal lete dog har jeg ikke funnet honingsverktøy med mer enn 2 slipesteiner i størrelse som passer, 3 eller flere ville vært ideelt.... :) så det er uproblematisk, ja forstår at dette tar tid, i motsetning til en børsemaker som skal tjene penger på jobbene sine og gjøre det så fort som mulig har jeg all tid i verden hovedsaken er å ikke ødelegge løpene og å beholde den parallele avslutningen etter konen i trangboringen, du får slipesteiner i alt fra 100 til flere tusen i korning.

 

I denne prosessen brukes det ikke noe slipemiddel ,men en skjæreolje , en olje som brukes til alt fra dreing av gjenger borring etc. Vet ikke helt hva du tenker på med vangene?

Link to comment
Share on other sites

Tjassj problem og problem metallspon og olje i en salig blanding er det nå alltid når man bruker sponfraskillende verktøy, det fine er jo at det tar 1 sekund og stoppe benken og tørke av om det skulle bli mye, vanlig vedlikhold av en dreiebenk innebefatter jo å presse inn olje i alle smørepunkt for å få innn ren olje og presse gammel olje med evt forurensinger ut. Om man er flink til å vedlikeholde så er det jo ikke plass til mer olje mellom top sleiden/bak dokka og vangene og dermed kommer ikke dritten imellom. I tillegg vil det ikke være noe bevegelse mellom bakdokk og vange i denne operasjonen , jeg skrur på rattet til bakkdokka og kjører løpet frem og tilbake under honingen....

 

Over til hard krom stål, det eneste jeg er redd for er at brotsjen eller honen alt etter hva man velger å bruke vil grave seg inn i ett tynnere lag av krommen først og så fortsette å spise der, med resultat av et ovalt løp , er det noen som har erfaring med krom stål som har noen tips og råd , jeg har ikke noe spes erfaring med krom stål....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har du ikke forstått hvordan jeg skal spenne opp, løpene står i bakdokka og verktøyet står i chuksen..

 

Hadde dett vært ei enkelt løpet hagle kunne det latt seg gjøre men dette er en o/u defor vil du aldri klare å spenne opp løpet uten kast , er bare 0,2 mm som skiller 3/4 fra 1/2 så er ikke mye som skal av

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ebay:)

 

http://www.ebay.com/itm/Lisle-Tools-105 ... ls&vxp=mtr

 

her er en som går fra 11/16 " som er 17,462 mm

 

ellers har du flexi hon som jeg aldri har prøvd men hørt mye bra om se her; den får du kjøpt i mange forskjellige strl og korning, mulugens ett godt alternativ til smergel?? Kanskje den klarer hele jobben og også bare polere i etterkant...

 

http://www.ebay.com/itm/K-Line-KL2479-L ... 1c2f13a602

Link to comment
Share on other sites

Ok, det kan jeg ikke svare deg på, regner med det er kaliber 12 det er snakk om da skulle 11/16 gå fint til og med om det er full trangboring.... Det fins mye på ebay, søk på superior honing equipment, det er en kvalitetsprodusent fra statene som selger honer i alle strl, der må du kjøpe til steiner og du må vite hvilken dia du skal hone etterson de ikke er justerbar...

Link to comment
Share on other sites

er en kal 12 børse ja. problemet jeg støtte på var at når jeg klemte bryne steinene på honen helt i sammen så fikk jeg lirket honen inn.så når man forsiktig startet drillen opp så "kanter" stenene litt og så spretter/vrir stenene ut av holderene sine. prøvde med mer fjærpress,flere typer skjæreoljer etc men den gikk i knas hværgang. skal bli spennende å høre hvordan honen du fikk tak i fungerte :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...