Jump to content

Mengdetrening Med Orginal HV-Mauser


MarcusJohansen

Recommended Posts

Hei! :D

Var på skytebanen forleden dag og skjøt ca 30 skudd i ett uten pause med HV-Mauseren, jeg fikk da en kommentar fra en av standplassvaktene at jeg burde ta det rolig med rifla og la den kjøle seg ned grunnet treverket som omfavner løpet. Rifla ble riktignok veldig varm, jeg kunne ikke ta på løpet uten å brenne meg.

Er det noe sannhet i dette? Jeg trodde det at disse riflene tålte et trøkk og å bli skutt og skutt uansett hvor varm de ble.

Mauseren er en HV-Mauser K.ART 1939 30-06 med laminert treverk.

Og et annet spørsmål, burde jeg behandle innsiden av treverket med noe?

Takknemlig for all respons!

 

Ps. Noen som har en billig Mauser bajonett? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

De der tåler ekstrem bruk. Har vært med på å skyte en så varm at oljen i overtreet kokte. Den tok ikke annen skade enn at overtreet ble misfarget. OBS! Dette var en som var ombygget til .30-06. Det er blitt meg fortalt at de løpene er omdreide mg-løp, og at de derfor tåler ekstremt mye. Kan noen bekrefte dette ?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder rifla så tåler disse ekstremt mye hard bruk, både i 8x57IS og .30-06. Når jeg tenker på hva slags påkjenninger disse riflene har fått og allikevel virker.

 

Det eneste som for normale folk går til helvete etter 30 skudd i .30-06 er skuldra :lol:

 

Men når det er sagt, så vil presisjonen bli dårligere jo varmere løpet blir.

Link to comment
Share on other sites

MG-3_Leo.JPG

Fra venstre synes en hvit "tut" som er leder for et 1000 skudds MG-bånd - så følger MG-3 som sitter til venstre for kanonens rekylbrems. Rett over ser man en hvit konstruksjon som stikker frem over MGen, det er avtrekk for kruttgasser.

 

Når vi snakker om varmeskyting så kan jeg nevne at jeg dro det til det ytterste i min syndefulle ungdom. Nå er riktignok MG-skyting noe helt annet, men like vel.

Jeg var skytter på Leopard A-1 stridsvogn, laderen min var like våpennerd som meg den gangen. Vi diskuterte våpen nesten hver dag. Vi hadde en plan om å se hvor lenge en MG-3 ville fungere uten å bytte pipe etter hver 150 skuddserie/byger. Dagen bød seg på skytefeltet og jeg klemte inn avtrekkeren på rattet i stridsrommet/tårnet. Nå var det slik at skytteren (meg) satt på høyre side av kanonen som skilte meg og laderen som hadde MGen på sin side. Det var laderen som overvåket og sørget for at MGen fungerte. MGen som sto parallelt med kanonen stakk frem gjennom mye panser og dårlig lufting sammenlignet med en MG som sto på tårnets utside i fri luft, ting gikk fort varmt.

Jeg holdt avtrekket inne og lot det stå til, laderen min sto og glante på sakene mens pipa ble rødere og rødere til han skrek stans til meg gjennom headsettet. Jeg så gjennom siktene, kanonen skjermet for sikten til MGen, så jeg så ikke utviklingen på andre siden hos laderen. Jeg slapp avtrekkeren, men stasen tikket og gikk like forbannet, laderen sa stopp igjen, jeg har sluppet avtrekkeren skrek jeg og viste ham mine to hender. Jeg reiste meg forsiktig og kikket over kanonen mot MGen som så nesten gul ut. Laderen fikk hetta og kom seg opp av luken rimelig kjapt, jeg satt i fosterstilling på skytterplassen, nødluka i gulvet ble vurdert, men da ville noen lure på hva som har hendt. Det vi gjorde var liksom ikke offisielt.

Til slutt gikk skuddtakten ned og det smalt litt i hytt og pine, temperaturen sank etter hvert. Laderen hoppet ned i stridsrommet igjen og nappet ut en patron i beltet mens jeg ventet til siste veksling.

 

BLYET SMELTET INNENFOR MANTELEN:

Våpenet gikk på varmen. På utsiden foran munningen lå det blyperler utover panseret, stasen var så varm at det spyttet smeltet bly. Pipa fikk vi byttet hos en "korupt" kar på våpendepotet.

Denne pipa ville vekket oppsikt ved en inspeksjon så vi måtte komme unna en vanskelig forklaring, eller dårlig pussedisiplin.

 

Over til det vanlige, en glovarm pipe vil være mer utsatt for gass og varmeerosjon. Mye skjer med varmeutvidet løp, og trykk øker som kjent med varmen. Uansett så er det ikke slik man steller pent med presisjonspotensialet til ei rifle, men nå er ikke denne HV-Mauseren en sniperrifle for 1000 meter +++. 30 skudd som nevnt er ikke helt ekstremt som overnevnte historie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...