Jump to content

Jaktterreng i Hordaland som ikke er på inatur.no


jegerfersking

Recommended Posts

Noen som har kjennskap til om hvor man kan innhente informasjon om jaktterreng for småvilt som er "åpne for alle" i Hordaland? Har hørt at der skal være noe i området rundt Gullfjellet som selger dagskort etc til dette området, men omtrent der stopper det. Hadde vært kjekt å visst om dette/disse utsalgsstedene samt andre steder i fylket.

 

Som beskrevet i emnetittelen, områder som ikke er på inatur.no

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er private tilbydere, som f.eks et grunneierlag som selger jaktkort til offentligheten (alle) og ikke har registrert seg på inatur har vi et sånt tilfelle. Det er mye som ikke er registrert på inatur.

 

Jeg kjenner ikke til området trådstarter nevner, men generelt er det ofte ganske enkelt å finne utav.

 

1. Ring lokal jeger og fiskeforening, de finner du på NJFF.no De har ofte greie på jakttilbud i nærområdet og hvem du skal kontakte for å kjøpe kort.

 

2. Ring kommunen, jordbruk og viltansvarlig vet oftest om hvem som selger kort hvor, ofte selges kort av f.eks den lokale bensinstasjonen også. (I mindre områder).

 

3. Hvis du vet hvor området er, gå inn på seeiendom.no, finn gard og bruksnr. Ring så kommunen og finn ut hvem grunneier er, ring grunneier. Han kan vite hvem som selger kort..

 

God jakt. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er hauger og lass av tilgjengelige jaktområder som ikke ligger på inatur.no.

 

Er ikke kjent i området rundt Gullfjellet, men finn frem til grunneiere/grunneierlag i området og spør de. Kontakt den lokale Jeger og fiskeforening, de pleier vite sånt. Du finner frem til kontaktpersoner via http://www.njff.no

Om jeg er ukjent i et område bruker jeg http://www.seeiendom.no, finner eiendommens gårds og bruksnummer og kontakter kommune for å finne navn på eier. Derfra er veien kort til et telefonnummer så man kan ringe eller det som som er regel er best; personlig oppmøte.

 

EDIT: doh.. ladebenken var kjappere enn meg!

Link to comment
Share on other sites

Gullfjellet er nevnt, her er gartneriet nedlagt, men det er fortsatt mulig å kkøpe kort av de som drev det.

Ellers har jeg jaktet i Kvitingen i Samnanger, her var det en kamerat som ordnet kort til oss, men vil tro Samnanger jff kan formidle kontakt.

Åsane Jff har solgt kort til et område på Osterøy som er ganske bra. Jeg har jaktet hjort i det terrenget og hatt en tur etter skogsfugl, såg en god del.

Skal også være mulig å jakte i Varegga, men jeg har ikke noe info om hvem som selger kort der.

Evanger og områdene på Voss har også store områder med kortsalg, noe er kommet på inatur.no, men det er fortsatt terrenger der du må kjøpe kort av grunneiere. Jeg har ikke jaktet der selv.

 

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Varegga var mitt første jakterreng og det var tidvis mye orre der (ca 20 år siden sist jeg jaktet der). Jeg kjøpte kort hos Varegga gruneigarlag, men jeg ser at det har skjedd litt endringer:

 

http://www.varegga.com/61970735

 

Et bynært og ok terreng hvor jeg enkelte turer ikke fant en fjør, men hvor jeg dagen etter kunne støkke ut "svære flak" med fugl. Orrene satt stort sett over tregrensen, og de satt veldig løst, og mitt inntrykk var at de trakk ut til området så snart det ble frost og kaldt i fjellene lengre øst. Jeg skjøt også en del hare og rugde i dette terrenget. Rugdene var ofte tallrike nede i beiteområdene mot Arna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...