Jump to content

Kokeutstyr til tur, tenkt å handle på XXL i morgen, tips?


Lindskog

Recommended Posts

Som tittelen sier, tenkte jeg skulle hive meg rundt og handle kokeutstyr på tilbud på XXL i morgen. Har virkelig NULL peiling på dette, pleier å fyre med ved eller spise kaldt.

 

Noe driftsikkert, brukervennlig, lett og kompakt som kan brukes i all slags vær er ønsket. Da er det vel multifuel som gjelder, er det ikke? Gjerne med renset bensin? Eller funker gass fett med mindre det er veldig kaldt?

 

Sortimentet til XXL kan sees her: http://www.xxl.no/villmark/kjokken-og-m ... r/c/200402

 

Lurer litt på MSR Whisperlite eller Primus Omnifuel. Eller skal jeg ha noe helt annet? Raske tips nå i kveld mottas med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker gass. Lite søl og enkelt. Til vår, sommer og høst så funker gass glimrende. Dersom du kun skal koke vann så er msr reactor et godt valg. Et meget effektivt brennerhode som gjør at det tar kort tid å koke opp vann. I tillegg så er det beskyttet mot vind, og funker dermed godt også på fjellet. Vurderer en sånn til reinsjakta.

 

Skal du kokkelere med gryte og panne, så utgår vel den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal nok ikke kokkelere så ekstremt mye.

 

Et alternativ jeg tenker på er jo rett og slett å kjøpe to, en superenkel gassak til vannkoking i passende vær, og en litt heftigere multifuel til matlaging og/eller vinter.

 

Men som sag, jeg vet egentlig ikke. Er vel mest at det er 25% og det hadde sikkert vært veldig kjekt å ha.

Link to comment
Share on other sites

Omnifuel er vell regnet som solid, og har vært på markedet i mange år. Jeg har en slik og er fornøyd, det eneste er at den bråker veldig når man bruker den med gass. Jeg vil anta at om man primært skal bruke gass så vil en ren gassbrenner være mer egnet.

 

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kjapt tips. Kjøp en Coleman F1 kit til sommerbruk. Den står ikke på nett, men de hadde den i butikken (drammen) på tirsdag - koster 300-ish. Enkel gassbrenner med to små kjeler hvor gassboksen passer oppi, perfekt for koking av vann til real turmat, kaffe, te og posesupper osv. Andre gassbrennere er muligens bedre, men jeg tror ikke du får mer for pengene enn denne. Har hatt min i ett år og virker solid og enkel, med god effekt.

 

Så kjøp en multifuel til vinterbruk og mer avansert matlaging på tur, her har jeg ikke noe tips da jeg forsatt er strålende fornøyd med min 15 år gamle Optimus explorer (stillebrenner og perfekt i teltet) men denne er jo forlengst ute av markedet.

Link to comment
Share on other sites

Om du vil slippe å være avhengig av å bære på drivstoff kan jeg anbefalle denne:

http://www.kellykettle.com

 

Jeg har brukt og testet denne på et par turer til nå og er veldig fornøyd! Jeg har den mellomste modellen og den koker opp løca 1,2 liter vann i løpet av 4-5 minutter ved hjelp av en håndfull småkvister. Den er også fin til steking og koking. Her snakker vi dessuten skikkelig multifuel; gran, furu, bjørk og kongler - så lenge det er tørt er det brukbart!

Link to comment
Share on other sites

Kjører kombinasjonen MSR XGK (med parafin) til lengre turer og en liten kompakt gassbrenner til sommerbruk og kortere turer.

 

XGKen er en panservogn som tåler alt, med få deler, ekstremt driftsikker selv på vinterstid og varmer som bare f. Bruker parafin til å forvarme også, bare å stikke armen ut av teltåpningen for å unngå soting inne i teltet, og kaster den ut etter fyring. Føler meg tryggere med parafin enn bensin, energi per vektenehet er høyere og lukt/søl/forvarming problematikken håndteres greit. Eneste minuset med XGKen er at den ikke akkurat er stille (uten at jeg bryr meg så mye om det). Summa summarum er at jeg ville valgt MSR XGK igjen om jeg skulle kjøpe multifuel-brenner i dag. At den ikke brenner gass er ikke et problem for meg da jeg uansett ønsker en mindre brenner til gassbruk.

Whisperliten er mer stille enn XGKen. litt lettere, men også litt mer pinglete. Men skal være en meget god brenner det også.

 

Gassbrenneren jeg bruker er en liten nett sak fra Optimus som sammen med en middels gassboks passer inn i et lite kokekar/panne. Ofte tar jeg med et annet kjelesett og putter primusen inn i det i stedet, men er jeg på tur alene klarer jeg meg gjerne med mini-kokekaret. Ulempen med denne lille brenneren er at den ikke fordeler varmen veldig godt ved steking. Ved varming av vann/væske er det ikke noe problem. Steker en mye bacon e.l. på tur så kan det kanskje lønne seg å styre unna de aller minste gass-brennerne og heller velge en med litt større hode.

 

Oppdager at jeg stadig velger gassbrenneren, så sant det ikke er sent på høsten. Mange vil nok kunne klare seg med kun gassbrenner dersom sene høstturer og overnatting i telt vinterstid ikke er av interesse. Uansett synes jeg en slik kombinasjon av litt mer robust parafinbrenner og liten lett gassbrenner er det ideelle for allsidig turbruk.

Link to comment
Share on other sites

Multifuelbrenner som også håndterer gass er jo enkelt og praktisk. Da har en alt i ett. Jeg har en gammel Omnifuel som går på gass vår, sommer og høst og 4-takts miljøbensin på vinter. Jeg er godt fornøyd med det. Andre, lignende modeller er sikkert like bra. Ulempen med dette oppsettet er noe høy vekt når en bare skal koke opp litt vann med gass. Så kombinasjonen av en multifuel(jeg ville gått for en med mulighet for gass her uansett.) og en liten lett gassbrenner høres ikke så dum ut. Ulempen her er selvfølgelig høyere totalpris :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nesten stolt over hvor mye jeg modererte meg i dag, og plukket bare opp en liten Jetboil Zip gassbrenner. Kompakt liten sak hvor alt får plass inni koppen som følger med, og prisen ble særdeles fin. Da kan jeg bruke den litt fremover og venne meg litt til slike fancy nymotens oppfinnelser før jeg eventuelt kjøper noe litt råere etterhvert. En Kellykettle eller tilsvarende blir det nok garantert i min fremtid, og da er det ikke sikkert behovet for en multifuel brenner er så presserende allikevel (selv om det nok blir kjøpt før eller senere det også). Jeg er glad i gadgets, og 25% rabatt er jo vanskelig å motstå, men denne gangen følte jeg at jeg klarte meg ganske bra. Så trenger vi ikke snakke om at jeg kjøpte meg et Contour kamera isteden...

 

Takk for alle tips og innspill.

Link to comment
Share on other sites

http://www.techthor.com/lamp/shopexd.asp?id=266" target="_blank

 

Neste gang du leter etter noe å koke med i felten, husk at XXL og kjedebutikkene ikke har de beste primusene. Den jeg bruker mest er en SVEA 123 , og her snakker vi ikke om nymotens teknologi , men teknologi som er mer enn 70 år gammel. Vidunderlig enkel , ingen pumpe som kan svikte , lett , og effektiv. Koker en halvliter vann på mindre enn 4 minutter.

Når jeg ikke bruker denne , bruker jeg en Optimus 8R , men å finne en slik er ikke lett. De har ikke vært laget på noen år, men av og til dukker det opp en på FINN. Bensinprimus det også,også den uten pumpe og framstår som en 111 som er krympet i størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...