Jump to content

En hel spesiell (ikke morsom) opplevelse


Guest

Recommended Posts

I dag har jeg vært på banen for å ta skyteprøven og teste en matchkule fra Hornady, (BTHP) 195gr etterpå. Våpen er en Varberger757 i 300WM.

Prøven gikk greit, og så har jeg forflyttet meg til 200 m for å sjekke Hornadys’ produkt. Første samlingen har vært skikkelig bra, 5 skudd< 20mm. Glad og stolt :oops: ville jeg fortsette, og de første 2 skuddene gjorde presist det de skulle, men så kommet skudd nr. 3. Pang sa det, og jeg fikk okularet på trynet … aldri skjedd før. Hva inni hel-.,%¤#te? Men så oppdaget jeg at hele kikkertsiktet samt montasjer delene ligger parallelt til riflen min … jeg tittet over et blankt løp … Montasjen er (VAR) en Leupold Standard, og her var pinnen (pivot) i frontbasen rett og slett skjært bort. Rekylkreftene som virket har vært såpass voldsomme at også den bakre delen har blitt sterkt påvirket og demolert. Dette kunne ha gått riktig ille til, jeg var bare heldig. Mange på banen har sett denne hendelsen, og ingen hadde opplevd maken før!

Montasjen fikk jeg sammen med rifla fra J&F Arendal for akkurat 2år siden. Hele prosessen og service der har vært topp, men her burde jeg vel reklamere! Montasjen har blitt behandlet som en fastmontasje. Jeg tok denne aldri av eller gjorde andre «merkelige ting». Ved den bakre basen har den venstre skruen blitt sikret med Loctite (som en skal gjøre!). Denne montasjen har definitivt hatt en produksjonsfeil, og jeg fra min side kan ikke anbefale denne til andre jegere. Tilliten til Leupold- montasjer er ekstrem svekket nå. Får se hva Leupold er villig å komme med som kompensasjon, sånt går det rett og slett ikke! Jeg håper at jeg får lastet opp fotoene, hvis ikke så kommer de garantert litt senere.

http://s105.photobucket.com/user/JeNs1960/slideshow/?sort=3

Link to comment
Share on other sites

Kun 468 gram! Det er en Leupold VXR 4-12x50. Det du anmerker @Amatør er interessant, fordi de i våpenbutikk skulle ha visst om problematikken i samband med magnum. Tidligere har jeg alltid hatt tyske sving- og hakemontasjer (lavt montert!) og var slett ikke kjent med sånne kvalitetsproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Nesten samme skjedde for meg med en Remington 700 .375 H&H med en Kahles 1,1-4x24 kikkert og Leupold standard stålmontasje. Alt montert hos forhandler. På 4 eller 5 skuddet så røyk bakre festet. Og kikkerten sklei frem i fremre montasjen.

Kikkerten ble ikke helt seg selv etterpå heller, men fikk byttet alt. I dag er det samme type montasje og en større kikkert som står på uten at det har vært mere problemer.

Link to comment
Share on other sites

Det du anmerker @Amatør er interessant, fordi de i våpenbutikk skulle ha visst om problematikken i samband med magnum.
Ja, dette er allment kjent.

 

I boka "Jaktrifler og riflejakt" fra 2001 skriver Eirik Moen:

Amerikansk Vrimontasje

...Det er en mye brukt montasje her hjemme, laget i stål av noe ujevn kvalitet. For noen år siden var alle montasjene av denne typen frest ut av ett stykke, i dag er det bare Leupold som fortsatt gjør dette på noen av sine varianter. De andre er støpt med ujevn kvalitet. Her knekker anlegget i basen på både frem- og bakfot dersom de belastes for mye.

Link to comment
Share on other sites

Håndteringen av min sak gjennom J&F har vært helt suveren, det må jeg bare innrømme. :D Både i Arendal og senere i Asker. Jeg ringte tidlig på formiddagen til J&F Arendal og forklarte hva som hadde skjedd med montasjen i går. J&F Arendal har vært meget ryddig i saken og ga meg en kompensasjon i form av en ny gratis kikkertmontasje denne gangen en QR. Siden jeg bor relativ i nærheten til Asker, så har det blitt avtalt at jeg kunne få montasjen der. I J&F Asker tok de seg av problemet med en gang, og allerede nå så sitter jeg med ny QR – montasje hjemme og kan berette om det. Veldig bra gjort, chapeau. Nå kan jeg forhåpentligvis satse på at denne montasjen holder mål og over en lengre tidsperspektiv.

Link to comment
Share on other sites

Største forskjellen ligger rett og slett begrunnet i jevn topp kvalitet. Det mangler iblant hos Leupold og andre. Hvilken klakk som tar rekyl ved en EAW/Recknagel montasje (mange forskjellige) vet ikke jeg.

 

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kun 468 gram! Det er en Leupold VXR 4-12x50. Det du anmerker @Amatør er interessant, fordi de i våpenbutikk skulle ha visst om problematikken i samband med magnum. Tidligere har jeg alltid hatt tyske sving- og hakemontasjer (lavt montert!) og var slett ikke kjent med sånne kvalitetsproblemer.

 

Hald deg til dei tyske. Eg er mildt misnøgd med Leupold-montasjar. Nok til at eg unngår dei.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...