Jump to content

Våpensøknad


HLM

Recommended Posts

Jeg holder på å fylle ut noen våpensøknader og har da et spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

 

Hva er riktig benevnelsen i feltet for kaliber?

 

Skal det stå:

 

22 eller 22 LR?

9x19 eller 9mm?

357 eller 357 magnum?

 

Ønsker å få det helt riktig på første forsøk :smile:

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

9x19mm eller 9mm Luger eller 9mm Parabellum burde funke. Finnes også 9x18mm (og sikkert flere 9mm som jeg ikke kjenner til) men de er ikke det vi til vanlig her i Norge kaller for "9mm" så ikke bruk kun "9mm" når du oppgir kaliber.

Bruk 22lr så er det 100% klart uvilken kaliber du mener.

Link to comment
Share on other sites

Diskuterte litt på pistollubben i går angående søkning på .357 revolver, og ble litt i tvil om hvordan denne burde angies i en søknad siden den jo både kan bruke .357 Magnum og .38 Spesial.

Vil det f. eks bety noe om man oppgir .357 / .38 for antall våpen kalibere man ellers kan søke på?

Link to comment
Share on other sites

Mannen bak kassa hadde fuill forståelse for at man kunne skyte .38 med samme revolvern, men sa at reglan var blitt så streng at han torte rett å slett ikje selge meg .38 om det ikje stod trykka på korte. En kjapp telefon og en mail til våpenkontoret så var nytt kort påvei i posten, påført .38.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du søker på .357 og kjøper det, så kan du helt riktig skyte .38spc i denne.

MEN, hvis du senere vil kjøpe deg en ren .38 så får du ikke godkjent dette, da du allerede har et våpen som stiller i klassen.

 

Så hvis målet er å få så mange våpen som mulig, så er det taktisk og søke ren .38 først ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du søker på .357 og kjøper det, så kan du helt riktig skyte .38spc i denne.

MEN, hvis du senere vil kjøpe deg en ren .38 så får du ikke godkjent dette, da du allerede har et våpen som stiller i klassen.

 

Så hvis målet er å få så mange våpen som mulig, så er det taktisk og søke ren .38 først ;)

 

For de av oss som kun f.eks er interessert i en .357 som kan skyte .38 også, hva skriver man i søknaden da for å kunne få lov til å kjøpe .38 hos utsalgssteder som g max o.l - i tillegg til .357?

 

(Jeg bare lurer, for en S&W 686 står høyt på ønskelisten, med det formål og delta i grener med .38 :)

Link to comment
Share on other sites

Dette har du fått svar på allerede, du skal skrive .357 på søknaden ... hvis han bak disken ikke vet at du kan kjøpe .38 på samme kortet så spør om å få snakke med sjefen hans eller be han ringe våpenkontoret for bekreftelse!

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar Stig,

Er ganske fersk når det gjelder våpensøknader, derfor mange dumme spørsmål fra min side.

Det er ikke ønsket om flest mulig våpen, men mer å forstå hvordan dette fungerer slik at man ikke gjør noe strategisk dumt i første søkerunde hvis man virkelig blir bitt av basillen :D

Link to comment
Share on other sites

Basillen biter, det er vanskelig å komme seg utenom. ;)

Jeg søkte først på ren .38, for å kunne kjøpe fler/mer spesialiserte våpen, men har senere fått endret til .38/.357.

Tenker å kjøpe meg en 586/686 og bruke den der jeg kan istedenfor å ha fler.

Link to comment
Share on other sites

Dagens tips: Hvordan få våpenkortet raskt i hende.

 

Jeg fikk et blaser løp for ca. 5 uker siden med selvfølgelig den blåe arket av våpensøknaden ferdig utfylt fra leverandøren.

 

Ettersom jeg syntes det begynte å ta vel lang tid for å få våpenkorten, ringte jeg politikammeret.

 

Det første hun spurte om var hvilken leverandør som hadde solgt meg løpet. Da jeg sa navnet, sa hun at denne leverandøren sender KVARTALSVIS informasjon om hvem som har kjøpt våpen/løp!!!

Ergo KAN det ta lang tid.... Så for å få fortgang i saken anbefalte hun meg at jeg kunne stikke innom med det blåe arket av våpensøknaden. Det gjorde jeg, og fikk våpenkortet der og da. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...