Jump to content

kikkertsikte til toppjakt.


Fykekost

Recommended Posts

Hei godtfolk. Eg vurderer å kjøpe meg nytt kikkertsikte til rypejakt på fjellet. På xxl så har dei tre sikter eg ser på.

 

Mackenzie 1.5-6x42 til 1500,-

 

Nikon prostaff 3-9x40 til 1500,- (det er også eit som er 3-9x50 til 2000,-. Det er vell det samme bare med større lysopning?

 

Mackenzie 2.5-10x50 til 2500,-

 

Dei to mackenzie-siktene er vell samme greiene bare med forskjellig forstørring og lysopning?

 

Ellers noken synspunktet frå noken av dere? :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, kanskje. Det er egentlig det mackenzie-siktet til 1500 eg hadde tenkt. Evt. Nikon.

Nevnte vell det andre mackenzie for å høyre om nokon kunne bekrefte om det er det samme (mtp kvalitet osv)

 

Er litt glad i nytt då ein har garanti på varen :-)

Link to comment
Share on other sites

Mackenzie er et XXL-merke. De produseres et eller annet sted og får på passende merke. De er i hvert fall solid bygget, om ikke annet. Ganske tykke i godset. Hvordan de er optisk, aner jeg ikke, men vil anta at Nikon-siktet er hakket over i kvalitet. Det er i hvert fall mer kjent.

 

Winge selger Breitler, som er billigere, og den ser helt lik ut som Mackenzie: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3196

 

Til rypejakt er det jo kjekt med litt forstørring da, siden blinken ikke er av de største. Hva med Redfield 4-12x40 fra Jakt&friluft? Dette er i slekt med Leupold og koster noe mindre. Det er laget i USA. Nå vet jeg ikke om USA er det råeste innen optikk, men jeg tror jeg ville satset på et billig sikte derfra fremfor et noe "ullent" merke fra andre steder. Mange av de billigste er produsert i Kina, og det er mange tråder om kinaoptikk her. Noen er fornøyde, andre ikke. For meg er det litt for mye usikkerhet med tanke på kvalitet i hvert fall. Ser Mackenzien har lys. Det trenger du ikke på rypejakt. Kjekt å ha til skumring, men klumpen i midten (altså prikken som kan bli belyst) kan være et lite hinder når man skal få de tetteste samlingene (jeg har ikke den erfaringen selv, men).

 

Hva J&F tilbyr av Redfield:http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=31134

 

Fra hjemmesiden: http://www.redfield.com/riflescopes/

 

Det kan selvsagt være en idè å se etter brukt, men en kommer ikke ofte over kvalitetsoptikk til en så billig penge uansett. Kanskje du finner en Leupold VXI eller VXII som ikke er veldig gamle. Om et ti år gammelt Leupold VXI eller II-sikte er tipp topp? Tja, kanskje, kanskje ikke? Det står i hvert fall et par VXII 3-9x40 til 2 500,- på Finn.no.

 

Sightron SI er et greit merke å vurdere og, feks 3-9x40 til 1 400,- og 4-12x40AO til 2 150,-: http://jaktfall.no/butikk/sightron-optikk/sightron-kikkertsikter/sightron-si. Har hatt to av dette merket, SI 3-9x32RF (salongsikte) og SII 4-16x42. Begge to syntes jeg var mye for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar og tips. Har sett litt på redfield, fått inntrykk av at det er greie sikter.

 

Ellers enig i det med kikkert og lys til rypejakt. Vil jo helst ha så tynn tråd som mulig og ikkje ein prikk som dekker heile rypa.

 

Kikkerten eg har nå er ein tasco world class som fulgte med rifla. Heilt ok , "passer" ikkje meg heilt og syns det føles litt jalla og puslete ut :P

Link to comment
Share on other sites

Hva med å kjøpe brukt her på kammeret.

Der er to pålitelige karer som selger hver sin leupold 2.5-8X36.

ELDRE og nyere modell til samme pris! 3000kr.

Det er svært mye kikkert for de pengene.

Hvis du sjekker annonsene. Så ser du at den elste kikkerten har vært " lenge" til salgs. Kanskje kan det spares noen 100 lapper der?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har sett litt på nettet, og weaver kaspa- og sigthron PI-seriene har fått god omtale i statene. Nokon som har testa desse? Begge dei eg ser på har paralaksejustering og utvendige tårn og koster litt over 2000.

 

http://www.jaktfall.no/produkt/sightron ... 4-12x40-ao" target="_blank

 

 

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... rodid=3434" target="_blank

 

Edit: ser ko-stens var innom sigthron i innlegget sitt :-)

Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg veldig skeptisk til billigkikkerter med paralaxjustering og utvendige tårn.

Det koster tross alt noe ekstra å produsere. Spesielt om det skal være av noenlunde kvalitet.

Da spares det på alt som er, for å kunne selge det til den prisen.

 

Jeg ser heller ikke noe poeng med paralaxjustering på 12-14x forstørrelse om du ikke skal bruke det på luftgevær.

 

Da synes jeg nok at en REDFIELD REVOLUTION 4-12X40 til 2790,- eller 2800,- fra Jakt&Friluft er et mye bedre valg.

 

Personlig hadde jeg kjøpt Leupold VX-I 4-12x40 for 800-1000,- mer.

Evt. prøvd å få tak i dette brukt.

Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg veldig skeptisk til billigkikkerter med paralaxjustering og utvendige tårn.

Det koster tross alt noe ekstra å produsere. Spesielt om det skal være av noenlunde kvalitet.

Da spares det på alt som er, for å kunne selge det til den prisen.

 

Takk for svar, eg tenker i samme bane sjølv, at det nok må ofres på mekanikk og optikk for å få tårn og andre funksjoner med til den prisen.

 

Leser at VX-I skal være ganske likt som Sigthron PI-serien. Leupold er jo gjerne mer kjent enn Sightron, det er ikkje litt "placebo-effekt" at dette skal være betre da?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv eid en del Leupold sikter gjennom årene og de tåler sinnsykt mye juling.

Jeg har bl.a en VX-II 3-9x50 på min .375 Ruger nå og jeg har brukt andre Leupold sikter på kombivåpen og skutt med 12/76 patroner uten at det har skjedd noe med siktene overhode.

Også skutt en del leirdueskyting med det, og det funker rimelig bra :)

 

Jeg har ikke selv brukt et Sigthron sikte, så det kan jeg ikke uttale meg om.

Fullt mulig det er på høyde med VX-I

Med Leupold vet jeg akkurat hva jeg får, og ser ikke noe poeng i prøve noe annet når jeg skal kjøpe meg et sikte for under 5000,-.

Jeg har tidligere kastet bort alt for mye penger på å handle billige kikkertsikter av mer eller mindre kjente merker, så nå handler jeg kun det jeg er fulstendig trygg på.

Har vel blitt gammel og forsiktig med årene :)

 

De aller blilligste siktene til 1000,- og under, vurderer jeg ikke i det hele tatt, og fatter overhode ikke at folk kjøper slikt.

 

Selv synes jeg at kjøp av sikter for mellom 5000,- og 10,000,-, er noe av det mest vanskelige, da det er utrolig mange sikter på det prisnivået som holder høy kvalitet.

Ofte prøver jeg å finne et brukt sikte om jeg har den summen å handle for.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har tenkt meg ut i vinter. Børsa er en Remington Seven i .243 Win, men jeg er rådvill mht optikk. Siden jakta foregår i dagslys, trenger jeg ikke tut på 40/42/44. Jeg vil helst ned på 30-tallet, slik at jeg får lavere montering (og vekt!). Krav: zoom, BDC, grei optikk, gjerne opp til 10x forstørrelse — eller mer. Tips?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lenge sett på en Swarovski 2.5-15x44, kunne det vært noe ?

 

Jeg har et slikt sikte på drillingen. Har hatt noen kikkertsikter opp igjennom årene. Dette er det beste kikkertsiktet jeg noen gang har hatt!!! Liker alt med det, optikken, vekten, størrelsen..ja alt. Er BT på det også.

Blir å kjøpe et til slikt sikte som skal på en småviltrifle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...