Jump to content

Delbar rifle tips


andersp

Recommended Posts

Den vanligste er jo Ruger 10/22 take down.

 

Ellers har Browning hatt en variant som heter SA22. Norinco har hatt en kopi av denne igjen, men neppe av samme kvalitet. Om du får tak i en av disse, er du heldig, for de finner man ikke til salgs hver dag. Om de er bedre enn en 10/22 spørs kanskje, men det er lette og fine rifler å se på, om ikke annet. En fin original Browning ser ut som et smykke i forhold til mye annet, synes jeg. :-)

 

SA 22:

 

Disse nevnte er halvauto. Vet ikke om det egentlig finnes noen delbare boltrifler i .22 lr, men det vet kanskje andre?

 

 

Edit: Nå ser jeg at det skulle være større enn .22 lr... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som du ser etter en Kipplauf-rifle. Billigst i klassen er nok Baikal IJ-18, f. eks. i .222. Oppover skalaen finner du Thompson-Center, og hvis budsjett ikke er tema finnes det mye fint fra Tyskland og Østerrike, f. eks. Blaser K95, Krieghoff Hubertus etc.

Link to comment
Share on other sites

Nåja, så langt oppover skalaen er nok ikke Thompson Center fra Baikal. Den er en systemrifle riktignok, men bi-bi billig masseprodusert og ikke gjennomtenkt hele veien. Grei nok, og langt penere å se på, men TC kan ikke deles uten verktøy, og hegslebolten er løs. Den er liten nok til å forsvinne i lyngen om du er litt uheldig. Det er vi jo alle fra tid til annen. Så som delbar børse til sekken er den ikke like ideell som en hvilken som helst skikkelig kipplauf. Det behøver ikke være Baikal, den er bare billigst. Får du tak i en brukt Beretta folding enkeltløpet hagle er det et langt mer elegant utgangspunkt for ombygging til brekkerifle i et eller annet favorittkaliber. Baikal er vel begrenset til .222 rem, .223 rem, og .308 win tror jeg i fabrikkutgave i hvert fall.

Jeg har en Baikal selv i .222, og billigere børse har jeg aldri funnet. Presisjonen er upåklagelig, og avtrekket blir forbausende brukbart etter en liten tur med bryne eller en tur til nærmest børsis. Originalt gir Baikal mest avtrekk per krone helt klart :-)

men børsa er brukbar likevel.

 

Leter du litt, og er villig til å bruke noen kroner hos en god børsemaker får du nok et langt bedre våpen enn en TC...

 

Sier jeg selv om jeg har litt lyst på en Encore...

 

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips!

Har ikkje spesielt peiling på våpen då eg er meir oppteken av jakta. Har allereie ein Marlin 39 take down, men synast 22 lr vert litt fislete. Visste ikkje at Ruger 10/22 fantes i 22 magnum. Kva andre fine kaliber er bra på hare og fugl?

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...