Jump to content

Kjøp av kajakk til jakt


ChristianK

Recommended Posts

Hei. Driver å ser på kajakker til meg og fruen. Mitt einaste krav e at den skal være god å jakte fra og hennes krav er at det skal gå ann å ha med liten bisje på ca 6kg i den. Noen som har erfaring med kajakk til dette bruket? har sett litt på denne http://www.kajakk-fritid.no/havkajakk/winner-otium/prodid/150/winner-otium-pakketilbud.aspx men prisen er vel kanskje for god til at den skal være god?

Link to comment
Share on other sites

Merk, jeg kjenner IKKE Winner merket men om pakkeprisen er 6000 har de spart inn, kraftig, et eller annet sted. Du bør lete litt på nettet for å se reviews etc, legger merke til at noen kommenterer at den er veldig myk i plasten og deformeres lett. Ting som betyr endel i tillegg til skrog og oppførsel i sjøen er setet og lukeløsninger. Er ikke setet godt så blir det ikke artig å padle, for å si det sånn...

 

Seabird lager ganske rimelige kajakker, og har fått bra kritikk. Igjen, du må lete og aller helst prøve.

http://www.kajakk.net/nor/shop/pakketil ... n-hv-pakke

 

Jeg har Prijon og er meget fornøyd men den er nok endel opp i pris i forhold til det du ønsker tror jeg.

Om hunden er rolig kan den sitte i fremre lukeåpning, eventuellt i fanget men da kan du ikke ha på spraytrekk. Hvordan liker bikkja å få vannsprut på seg? For det blir det fra årer etc.

Link to comment
Share on other sites

Har lenge hatt lyst på en sit on top kajakk. Til fiske, jakt, og uv-jakt. (jakt på fisk, med harpun våtdrakt og snorkel.) Lett å hoppe i havet og komme opp igjen i en sit on top.

Til overvanns jakt vil jeg ha ror på kajakken. Kan ikke være noe særlig moro å se fugl, snike seg innpå, slippe padleåra, fiske fram hagla... og så begynner vinden å blåse deg ut av kurs slik at man ikke får vridd overkroppen nok til å skyte.. Samme gjelder under stang fiske. Er nok en stor fordel med ror. (tror jeg)

Link to comment
Share on other sites

Ror er en ubetineget fordel! Seinest i går lot jeg meg drive med vinden over noen grunner hvor jeg prøvde å få røyen til å ta (uten nevneverdig suksess). Da var det nyttig å kunne styre baugen dit jeg ville ved hjelp av beina.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Otium kajakk og er fornøyd,har ikke veltet enda og er uerfaren.

En fin begynnerkajakk hvis du er usikker på om dette er for deg.

Vil uansett anbefale en sit on topp som er lagd for jakt og fiske.

Tror padlespesialisten har moken 12 til 7800.

Har ikke prøvd den selv,men kikket på den.

Link to comment
Share on other sites

Husk; du må ikke kjøpe nytt. Utrolig mye på finn! Kjøpte selv min Hasle excursion 520 der og er utrolig fornøyd! Fikk den veldig billig da ryggfestene var knekt. Disse fikk jeg gratis i posten av Hasle noen dager senere :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Fredrik har et godt poeng - jeg har selv solgt flere av mine kajakker (alt for) billig på finn.no

Om man skal kjøpe brukt så er det en del ting å passe på:

-plastkajakker som virker falmet bør man styre unna - sollys bryter ned plasten.

- plastkajakker med mye riper i bunnen bør man også styre unna. Litt vil det alltid være, men er det for mye går dette til slutt ut over fremdriften.

- ikke kjøp ukurante båter i tilfelle du må ha tak i nye lukedeksler eller andre deler.

 

Glassfiberbåter tåler mindre enn plastbåter, så se etter sprekker, svake/ myke punkt (gjerne rett bak cokpiten), etc.

 

Uansett: ikke kjøp noen kajakk uten å i det du i det minste har prøvd å sitte i den først - og da helst på vannet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...