Jump to content

kikkert til elg og skogsfugel jakt tips?


mkildemo

Recommended Posts

har planer om å kjøpe ny kikkert skal brukes på skogsfugel og elgjakt med spets. har tenkt på 8/10x40 eller 8/10x30 ,hadde vært greit med en liten hendig kikkert,har jo mye andre dingser å bære på(jaktradio,hundepeiler++) har 8x40 nå. tenkte kikkert i mellom klassen opp til ca.10000,-

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en Zeiss Conquest HD 8x42 til bruk på hjortejakt oa. Min vurdering var at med 8x er det lettere å få et rolig bilde. Høyere forstørrelse = vanskeligere å holde i ro. Blir jo ikke så enorme avstander i skogen. 8x30 fungerer sikkert meget bra. Jeg kjøpte forresten en god bæresele med strikk (bino caddy). Kikkerten ligger i ro på brystet, du merker ikke så godt vekten og det er lett å løfte kikkerten til øynene.

 

Jakter du i dårlig lys også så ville jeg ha valgt 8x42. Jeg jakter mye hjort i skumring/månelys, men valgte bort 8x56. Den hadde nok ikke blitt med så ofte på dagtid tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

I dagslys er det ingen forskjell i bildet i en 32mm vs en 42mm. Men det kan være forskjell i hvor komfortable de er i bruk. Er generelt lettere å "beholde" bildet i en 42mm. En 8x er lettere å beholde bilde i, har mer dybdeskarphet, større synsfelt og blir mer stabil enn en 10x.

Har selv en conquest HD 8x32. Har brukt 8x42 før men savner den ikke, selv ikke om det er litt dunkelt er forskjellen stor.

Link to comment
Share on other sites

http://www.naturogfritid.no/113073/Optikk/Kikkert/Nikon/Nikon_High_Grade

Har denne selv.Da jeg kjøpte den kostet den over 10 000.

Jeg går daglig i lag med andre fugletittere med swaro/leica og zeiss.

Denne står ikke tilbake for noe!Garantert.

Etter størelsen meget skumrigssterk og knivskarp helt ut i kantene.Var i mange år Nikons

absolutte toppmodell som nå muligens fases ut,derav den fabelaktige prisen.

Jeg våger påstanden:Bedre optikk for pengene får du ikke kjøpt!

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...