Jump to content

stokkolje....igjen


gammeljegern

Recommended Posts

Hei. Min erfaring med teakolje er at den er lite holdbar. Er for tynn og "metter" ikke treverket. Jeg bruker en blanding av like deler terpentin og linolje. Tilsetter en plate bivoks kjøpt på apoteket. Lar dette stå å god gjøre seg. Rister på glasset av og til slik at bivoksen løser seg opp. Jo lenger dette står til bedre blir det... :D

Link to comment
Share on other sites

Djizzes...Hvorfor gjøre seg avhengig av andre når dette kan lages så enkelt og med godt resultat selv...? Sus deg innom en malerbutikk å kjøp 1 liter terpentin og 1 liter linolje. På veg hjem stikker du innom nermeste apotek og kjøper en plate bivoks. Bivoksen gjør at vannet preller av og du får en fin duft.Bland dette, tar litt tide å få løst opp bivoksen men rist få flasken med jevne mellomrom, og vips har du 2 liter ferdig stokkolje. Har blitt brukt av meg og mitt jaktlag i lengere tid med godt resultat! Og den er dryg. Av de 2 literene har vi nok livet ut! :D Just my tu sent.... :D

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye veier er slik bivoksplate? Jeg har plenty bivoks, men den er mer hulter til bulter.

 

Rå linolje?

Det er ikke nødvendig med bivoks, hvis en "vannbeiser" og metter kolben (treverket) med olje. X-antall påføringer og mange dager med ny påføring. Overflaten blir som silke. Bivoks tetter porer i ved, som ikke er vannbeiset.

 

Hvis en skal bruke både rå og kokt linolje, skal en begynne med den rå og så avslutte med den kokte, de siste påføringene. Oljes til treverket ikke trekker mer olje.

 

Editt: Bivoks/polervoks er nesten et "must", på knivskaft som valbjørk, hvis en ønsker skaftet helt glatt. Da holder det ikke å vannbeise og mette treverket, på grunn av "endeved" og måten treet har vokst på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...