Jump to content

Hvor kjøper man billigst ladekomponenter?


hikkas

Recommended Posts

Jeg vil snart starte å lade selv. Til å begynne med 44 mag å spesial. Men synes ladekomponentene er dyre. Kulene koster jo nesten like mye som ferdisydde fabrikk ammo http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 1369755245" target="_blank så det kan kan jo ikke være så mye å spare. Man får jo fabrikk 44 mag fra 3990,-for 1000 smell. Skal jeg i revolverløypa med 44'n så må jeg jo lade selv 44 spesial ladninger. Men hvor handler kammerfolket kuler, krutt og andre ladekomponenter rimeligst?

Link to comment
Share on other sites

Jeg handler hos Holstad, 240gr H&N kuler til 44mag, 1,35 pr stk, dvs 675,- for 500 kuler, tennhettene husker jeg ikke hva kostet men ca 50 øre stk kanskje...så lader jeg med 21gr N-110 krutt..aner ikke hva det koster pr grain men jeg lader ihvertfall billigere enn å kjøpe de ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Svaret på spørsmålet ditt om hvor vi handler vil nok variere fra person til person. Jeg snuser rundt på internett og sjekker her og der. Så ringer jeg kanskje en kompis og spør hvor det var han handlet sist, så finner jeg ut at det ikke er så veldige forskjeller i prisen allikevel og ofte så ender jeg opp jeg der jeg bruker å handle :lol:

Det har nok litt å si hva du ønsker. Er det komponenter på øverste hylle så blir prisen omtrent som ferdigladde på nederste hylle. Trøsten er at når du har ladd en stund så blir ikke det med pris så veldig viktig :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hvor ukurrant kaliber det er snakk om. 99% av alle riflekuler jeg handler er på XXL.

 

Håndvåpenkuler avhenger av hva det er for noe. Eksempelvis .357 jeg lader så kan jeg kun bruke en type som ikke har eksponert bly rundt og bak kula, så da faller veldig mange bort for min del.

Link to comment
Share on other sites

Støper selv

http://www.titanreloading.com/molds/bul ... 4-mag-4440

Gas checks på Engelsk Ebay.

Sekunda ikke.

 

Brukte hylser i det frie markedet.

 

Billigste tennhetter der jeg finner dem.

 

Nesten billig krutt på XXL eller Jaktdepotet.

 

Gjennomført billigst.

Rikfolk fryser på ryggen men Kamprads kamerater ser smilende ned fra himmelen og velsigner meg :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker Dillon 550B,lader det meste på den.Bruker stort sett Willy Klette sine kuler til handvåpen,kjøpes hos Børselars.Det meste av anna ladeustyr og hylser kjøper eg på Våpenloftet i Førde,dei er hjelpsomme og skaffer det meste til greie priser. :)

Link to comment
Share on other sites

Bruker en Bonanza Co-Ax presse. Begynte med en skråstilt revolverende presse (Lyman?) med plass til 6 dier. Den måtte roteres for hånd og ble etterhvert noe tungvinn.

Co-Ax'en gir meg god kontroll hele veien :D

Må passe på de små fjærene under hylseholderplatene når de skal skiftes for stooor hylsebunn, ellers er den grei å operere :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nå kjøpt meg en brukt dillon sdb. Satt opp med 38/357. Det følgte med noen Nosler 38hp 158gr kuler. Jeg var innom den lokale sjappa her og kjøpte en pakke med den eneste kruttypen de hadde igjen og det var vihtavurir n330. Kan ikke finne noen tabeller med de 2 komponentene. Hverken i 38 spl eller 357 mag. Ser at det er i en del tabeller til 44spl som jeg har i hovedsak tenkt å lade, men har ikke fått konv.sett til det ennå. Noen som kan hjelpe? Har lest ladeboken, å kommer til å lese den igjen :smile: . Det står i boka at kuleformen har betydning for trykket, så jeg kan vel ikke bare sammeligne med en annen 158gr kule?

Takker for innspill :smile:

Link to comment
Share on other sites

Med mindre det finnes ladedata i Quick Load.

 

Jeg ville valgt krutt etter hva som er oppgitt i ladetabeller.

 

http://www.nosler.com/load-data/

 

Sjekk med XXL og Jaktdepotet for å se om de har passende krutt.

 

Alternativt kjøpt kuler med ladetabeller til kruttet du har

 

http://www.vihtavuori.com/en/reloading- ... -data.html

 

Almindelig konservativt tilbakeholdende feighet skader neppe her.

 

Kruttet du har kan jo eventuelt parkeres innerst i skapet til en senere anledning.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Siste utgaven av Ladeboken har tabell for N330 og en 158 grain kule fra Speer.

Dog kan det nevnes at du bør starte litt lavere enn det som står i boka, for de ligger litt høyt i startladning på en del pistolkrutt...

 

Vil du bytte ut kruttet så har f.eks Jaktdepotet HP38 på lager i bøtter og spann, HP38 er et brukandes allroundkrutt i .38, 9mm, .45acp osv...

Link to comment
Share on other sites

"Ja takk, begge deler" sitat Ole Brum :smile:

Da bør du bytte ut kruttet, det er kanskje mulig å oppnå hastighetene du trenger med N330, MEN det er som aps nevner "spennende".

Helst bør du nok ha et eget krutt til magnumladningene siden du er avhengig av hastigheten på kula for å klare faktorkravet. Så kan du heller bruke N330/HP38 elns til slappe revolverladninger uten for mye rekyl...

Link to comment
Share on other sites

De færreste bruker n340 i 38spl da de slappe blir litt mye popcorn, og siden revolverfelt ikke har faktorkrav.

Jeg det bare til magnumladninger i ymse kalibere, men n110 er vesentlig tryggere eller hva vi skal si ;)

 

310, 32c, 320, er vanlige krutt for hjemmeladere i 38spl, men avhenger av kuletype, og hva du vil oppnå ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Man får jo fabrikk 44 mag fra 3990,-for 1000 smell.

 

Hvor får man tak i den slags amo i 44 mag?? =)

er ikke akktuelt og lade selv enda, for det har jeg lite/ingen peiling på..:-P

 

Fant lite om priser når jeg søkte på google, men det jeg fant var på intersport bogstadveien sine sider:44 MAG SELLER & BELLOT 240 grain JSP. Ved kjøp av 500 skudd er prisen kr 5,49 pr skudd.

Link to comment
Share on other sites

ref 44 mag hjemmelading og spesial har jeg hjulpet en venn med dette siste ukene, kan nevne

 

partizan hylser fra landrø, 2,58 per stk

fed hetter fra landr, LP, 34? øre elns per stk

n110 krutt fra landrø, på lager.

 

40.7mm oal

frontier, 200grs fra landrø kun tilgjengelig, 240 ikke, dvs du kan ikke skyte disse i mag2, skutt med 22gr 110, er krymperille på kulene. (holder ikke faktor og veksler nok ikke i DE)

H&N, 240grs HPHS fra børselars, ingen krymperille, så kun tapercrimp. også skutt med 22gr 110, rett under faktor i 5.5"

 

frontier var vel 1,03 og H&N tjaaa 1.2-1,3 per kule

 

ymse klette fra børselars som lå på gulvet, ladet litt cowboi ladninger som ikke fikk henda til å blø ;)

 

med N110 klarer du ikke overlade i 44 mag ca uansett kule.

 

per dags dato er vel H&N 240grs HP HS billigste som holder magnum2 i DE.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg vil snart starte å lade selv. Til å begynne med 44 mag å spesial. Men synes ladekomponentene er dyre. Kulene koster jo nesten like mye som ferdisydde fabrikk ammo http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 1369755245" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank så det kan kan jo ikke være så mye å spare. Man får jo fabrikk 44 mag fra 3990,-for 1000 smell. Skal jeg i revolverløypa med 44'n så må jeg jo lade selv 44 spesial ladninger. Men hvor handler kammerfolket kuler, krutt og andre ladekomponenter rimeligst?
Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ha mulighet til å Støpe selv:

http://www.titanreloading.com/molds/bul ... 4-mag-4440

 

Selvproduserte Gas Checks laget fra upantbare Svenske/Polske/Tyske/Danske ølbokser og desslike som jeg organiserer hos REMA 1000 eller finner gatelangs.

Eller kjøpt som ferdigvare på

ebay.co.uk

(Jada - her limes det med superlim fra ShenZhen :-)

 

Fylle opp når jeg kommer forbi Drammen:

Jaktdepotet har det meste for de fleste:

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=27

 

Sjekke når jeg stikker innom XXL

Det hender seg at jeg ser uforskammede/uanstendige tilbud.

 

Ha litt på hylla slik at det ikke er krig og krise hver gang det er tørke.

 

Brukte hylser i det frie markedet.

(Vær Patriot - Kjøp Norsk så lenge det er billigst :-)

 

Billigste tennhetter der jeg finner dem.

(Murom er din billigste venn :-)

 

Gjennomført billigst.

Rikfolk fryser på ryggen men Kamprads kamerater ser FREMDELES smilende ned fra himmelen og velsigner meg :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...