Jump to content

Kjøp av salong


fiskeren873

Recommended Posts

har ikkje prøvd savage si men eg tviler sterkt på at det er ett lurt valg kjøp heller cz/brno forskjellen på 17hmr og 22 lr er pris på kulene, utgangshastigheita, størrelsen på patrona ja ein heil del faktisk.

No veit eg ingen ting om kva du skal bruke våpenet ditt til, jakt skyte på blink osv. Dersom eg skulle valgt mitt første våpen i dag så ville eg faktisk ha valgt 223 rem. No kjem det sikkert til å komme ein del og sei at eg er idiot, trådstarter spør om ei spesifikk rifle og eg andbefaler ett heilt anna kaliber. De har sikkert rett, eg kan berre svara for det eg føler ett anna bra alternativ er som før nevnt ei Cz/BRNO av kalibra tja kjem litt ann på bruksområde kor mykje du skal skyta osv

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte å ha til både jakt og trening. Jeg har skutt i DSF for noen årsiden, så jeg har brukt salong til trening, samt at jeg har skutt en og annen fugl, sammen med noen venner sitt salonggevær. Jeg har aldri tenkt over merker. Jeg vil kun ha et våpen som er billig og bra :)

Link to comment
Share on other sites

Halvauto=Ruger1022. Ingenting annet.

 

Eller er vel cz/Brno bra for en rikelig penge. Selvfølgelig finnes det utrolig mye annet lekkert. Har CZ i Varmint utgaven. Kommer til å selge mye annet før den ryker ut av skapet...

Link to comment
Share on other sites

har ikkje prøvd savage si men eg tviler sterkt på at det er ett lurt valg

Du har ikke prøvd den men tviler på den? :lol::mrgreen:

 

Alle mennesker er kloke, noen før og noen etterpå. Treng vel ikkje prøva alt, dette her lyser litt styr unna.

Men skal ikkje vera for kjepphøg heller, eg da for som ein påpeika eg har jo ikkje prøvd ho men personlig er eg litt skeptisk.

Link to comment
Share on other sites

eg har ei savage 64. grei salongrifle, i mine auge er det unødvendig å kjøpe dyrere salong då denne fungerer. Den har dog dårleg presisjon på 500++ meter.. men på 10-70 meter ser eg ikkje for meg kva meir eg kan ynskje meg av ei salong.

 

Er ikkje all subsonic den liker men ammo av typen cci std o.l. fungerer heilt utmerket. lurer på kva han lengre over meiner når han tviler på savage 64...

Link to comment
Share on other sites

TS. Ser ingen har gitt deg svar og forklaring på 22 LR og 17 HMR.

 

Jeg vet i alle fall at du kan få rimelig treningsammo til 22LR, ned til 39 øre/skudd og 17 HMR (også WMR) ligger vel på ca 5 -6 kr/skudd. 22 LR er lovlig på vilt opp til hare (men ikke hare) og jeg tror 17 HMR (WMR) er lovlig på til og med rev.

 

17 HMR (WMR og 22 Hornet) kan du skyte ryper opp til ca 130 - 140 meter. Det er flere tråder om 17 HMR, WMR og 22. Hornet her inne, hvor dette blir diskutert. Så søk litt. Ellers må andre pressisere, da dette er litt på sidelinjen av hva jeg driver med.

Link to comment
Share on other sites

Se etter brukt brno/CZ på finn, om det holder med ett kaliber trenger du ikke løpsbytte. Du får en brukt CZ 452, gjerne med kikkert og demper ned mot eller under 2000 kr. Mer for pengene skal man lete lenge etter.

Link to comment
Share on other sites

Istemmer rådet fra M17, kjøp en CZ/Brno.

 

Har bare prøvd en Remington Nylon 66 for lenge siden. Den hadde ikke et avtrekk jeg kunne blitt komfortabel med (som de fleste rimelige halvautoer). og den var kresen på ammunisjonen.

Presisjonen var heller ikke noe å rope i taket for, det dårlige avtrekket og svært lav vekt kan ha noe av skylden.

 

Tenker du på den som er til salgs på Nordvestlandet, så er ikke den kikkerten verdt bryet med å sette den på rifla.

Du finner en CZ/Brno i samme prisklasse som er et mye bedre kjøp etter min mening. Det ligger flere på Finn ser jeg.

Link to comment
Share on other sites

Våpenet i seg selv er nok greit nok, men husk at lux kolben ikke er særlig egnet til bruk med kikkertsikte. Den bør i så fall brukes i kombinasjon med en kolbeforhøyer. Ligg heller på et par lapper og kjøp en CZ 455 (american eller varmint) med kikkert og demper. Da får du mulighet for løpsbytte i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Det våpenet er mer en ok. Svinerygg er ikke noe mange liker. Der er solgt noen tusener av det eksemplaret. Og våpenet overgår det meste av halvautoer på markedet.

Jeg skyter BR med en CZ 452. Litt modifisert. Og det går strålende.

Får du lyst til å bygge et presisjons våpen er det der et godt utgangspunkt. :-)

Link to comment
Share on other sites

M17 tok til meg rådet ditt og sjekket litt rundt på finn. Fant en Remington 66 Nylon til ca 2000kr, vet noen om det er et bra kjøp, det følgte med lyddemper og kikkertsikte.

Jeg har en 66 Nylon og det er et artig våpen. Det har foresten verdensrekord i fluktskyting (oppkastede vedkubber), over 10 tusen treff, uten forkiling/klikk, eller bom. :) Avtrekket er et slepeavtrekk, noe alla SIG 210 og er greit. Men konstruksjonen, innbyr ikke til småviltjakt på over 50 - 60 meter. Bl.a. så er ikke løpet festet til en vanlig låskasse og baksiktet/kikkert kan bevege seg noe, fra skudd til skudd. (Min teori) Men den er ikke spessielt følsom for div ammotyper. Skal du jakt bl.a. ryper, så velg noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

I mine yngre dager gikk jeg ofte på rypejakt med hagla i hånda og brnoen i sekken. Tungt, klønete og flere enn en gang var rypa borte før jeg rakk å rigge meg til. Brukte salongen etter fjellrypa og der fjellrypa satt var det ofte bratt og ulendt. For meg ble utbyttet lavt og ettehvert ble salongen liggende hjemme. Det var turer jeg angret men ikke ofte og jeg hadde nok ikke mer enn 1-2 "salong" sjanser i snitt per tur. Har jeg bare gått med salongen hadde nok situasjonen vært noe annet men jeg har en følelse av at til rypa er det hagla som gjelder. En kompis gikk noen ganger med rifla, en 223, med skudd laddet maks. Flat kulebane og lange hold. Han skrøt av hodeskudd på 150 m men de rypene fant vi aldri igjen. Ryper skutt på 80-100 m eller mer kan være vanskelig å finne, spesielt om høsten. Om rypa da ikke dør i skuddet kan du lete lenge før rypa er i sekken. Dette er kanskje litt bedre på vinteren. Ellers er salongen svært følsom for vind og lange hold er vanskelig da er nok 17hmr bedre selv på korte hold (50-70 m).

 

Salongen bruker jeg i dag til plinking og kråke. Masse god skyte/avtrekk trening med salong. Har i dag et leketøy av typen browning buckmark rifle. Lite egnet til jakt men fantastisk morro. Selv med noen 1000 skudd innabords kan vinden være vanskelig. Jeg har fortsatt merkelige bom på opplagte kråkesjanser på ulike avstander. For meg ser det ut til at jo nærmere kråka er til større er sjansen for å bomme. Med nærme menere jeg 20-25 m eller kortere.

 

Lykke til med salong kjøp. Morro blir det uansett hva du velger!

 

mvh

tore

 

NB: husk å trene masse på ulike avstander og med ulike stillinger. Det tar noen 1000skudd før man er innskutt på ulike avstander og kjenner sitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...