Jump to content

Kjøpe pistol via post


Vijay78

Recommended Posts

...hvilket var det jeg foreslo. Poenget med å bruke Finn.no sin løsning for betaling, er at selger sikrer seg at kjøper betaler før man sender av gårde, samtidig som kjøper sikrer seg at de får, og kan kontrollere, varen før pengene utbetales til selger. Jeg har brukt løsningen både som selger og kjøper, og har vært godt fornøy.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har gjort. Forhåndsbetaling, søknad og legitimasjon, er disse ok så postlegges våpen og utstyr i pakke og løp i egen forsendelse. Jeg godtar ikke FINN sikker betling fordi den kun ivaretar kjøpers interresse, hvis enn ikke blir enige så går pengene tilbake til kjøper innen 10 dager = kjøper har både pistol og penger, og kjøpetillatelse har politiet fått for lenge siden.

 

Jeg har aldri hatt problem med noen av mine salg.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer ganske enkelt ikke at Finn betalingsgaranti ikke gir dekning for selger. Her fra det Finn selv skriver om løsningen:

 

Hva skjer hvis det oppstår en konflikt mellom kjøper og selger?

 

Hvis kjøper ikke er fornøyd med varen må kjøper varsle om konflikten via linken i kvitterings-eposten fra Payex innen fristen på 10 dager. Pengene låses hos Payex til tvisten er løst. Hvis selger ikke svarer, betales pengene tilbake til kjøper etter syv dager. Hvis det ikke registreres noen klage i avtalen innen fristen (10 dager) overføres pengene til selger automatisk.

 

Og her er mer info fra PayEx:

 

Hva hender om du har sendt varen men ikke hører noe fra kjøperen?

Om kjøperen ikke svarer innen 10 dager etter han han/hun har betalt inn beløpet antar PayEx Betalingsgaranti at kjøper har mottatt varen uten anmerkning. Beløpet betales ut til deg.

 

Hva hender om kjøperen ikke betaler?

Om kjøperen ikke betaler skal du ikke sende varen. Du bør kontakte kjøperen for og avatle om han/hun har tenkt til å betale inn beløpet via PayEx Betalingsgaranti. Om kjøperen ikke betaler så avbrytes kjøpet automatisk i systemet etter 10 dager.

 

Finn: https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/arti ... ngsgaranti

PayEx: http://payex.no/privat/kundeservice/betalingsgaranti

Link to comment
Share on other sites

Bare tenker litt for meg selv.

 

Nå virker selger åpen og har ingen grunn til å tvile på han.

 

Men, om jeg sendte søknaden. Han leverte den den inn, og sendte meg kvittering på at søknaden om om-registrering er sendt til politiet.

 

Da kan jeg betale, og når betaling er mottatt, så sender han våpnet?

 

Siden dette ikke er ett leketøy vi handler om, så vil nok politiet være interessert i å vite nøyaktig hvor våpnet befinner seg, dvs hos personen våpnet er registrert hos? Så ikke noe å tulle med.

 

Men uansett, selv om jeg ikke har grunn til å mistenke selger, så er det flott om det var en metode som begge parter kunne være komfortabel med.

 

Dette må jo skje ofte, med alle som selger på Finn blant annet, salg av våpen via post, hvordan gjøres det ?

Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt så har vel ikke selger lov til å sende fra seg våpenet uten å ha sett og skrevet på de nødvendige papirer, og mottaker har heller ikke lov til å besitte våpenet uten blålappen. Dersom du er redd for å forhåndsbetale kan jo oppgjør gjøres via postoppkrav (selv om dette riktignok ikke gir deg mye mulighet til å kontrollere varen med mindre du vil stå med en pistol inne på postkontoret)

Har aldri opplevd tull med hverken å kjøpe eller å selge våpen på denne måten.

Av og til må en stole litt på folk, alternativt får en holde seg til å handle ansikt til ansikt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjekker kjøpetillatelse og legitimasjon, skriver på våpendata og underskriver, river av blåkopi og legger i våpenkoffert som legges i postens pappeske. Gule del av kjøpetillatelse beholder jeg selv. Mitt våpenkort settes med binders fast i originaldelen av kjøpetillatelse og sendes mitt våpenkontor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør det slik:

1. Kjøper sender papirene (kopi av godkjent legitimasjon samt den innvilgede ervervssøknaden).

2. Kjøper forskuddsbetaler til en av mine kontoer (som ikke er forbruks/brukskonto).

3. Om kjøper har tvil spørsmål som kun kan vurderes ved besiktning, utstedes utlånserklæring som legges ved våpenet. Selger beholder komplett søknad til kjøper sier Ok eller neitakk. Ved Ok fylles søknad ut og Blå del sendes kjøper. Ved neitakk venter man til uskadet våpen kommer tilbake, hvorpå søknad og penger returneres til kjøper.

 

Dette er selvsagt i selgers favør, noe annet kan man ikke vente når man ikke kan møte selv hos selger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Både solgt og kjøpt en-hånds og tohånds våpen via finn / Facebook og aldri blitt lurt. Bank i bordet.

Selger jeg, så mottar jeg søknad og kopi av legitimasjon, pakker og sender våpen. Betaling foregår enten ved forskudd eller oppkrav, evt finn betaling. Kjøper jeg, så blir det som oftest motsatt :mrgreen:

Ett par ganger har jeg opplevd at folk blir "borte" etter at avtale er inngått.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...