Jump to content

Dårlig krutt?


vertical

Recommended Posts

Hei.

Har hatt eit opphold i ladingen ein stund, men satte i gang igjen nå nylig.

Lada 100 skudd og reiste på banen. Av dei første 40 skudd var ca 5 av dei merkbart mindre rekyl i. Nr 41 satte seg fast i løpet.... Blir krutt dårlig når det står ei stund Ca 1 år?

Vitavuori n310.

Link to comment
Share on other sites

Første spørsmål er hvordan du måler kruttmengde? Veier alle ladninger på vekt, eller bruker du kruttmål?

 

Kruttet har levetid på 20 år ++ hvis det lagres noenlunde fornuftig!

 

Jeg kan tenke meg at du av en eller annen grunn har hatt ulik mengde krutt i hylsene og at den som stoppet i løpet kun hadde hette eller veldig lite krutt. Dette er feil som er mye mer vanlige enn det som er bekvemt å innrømme! :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Krutt som er lagret mørkt,tørt og noenlunde kjølig, har en levetid på mer enn 50 år. Jeg bruker fortsatt krutt fra sent 70 tall, ingen problemer, hastigheter og trykk er sammenlignbart med dagens produksjon, med normale lot til lot variasjoner. Når du sier N-310, regner jeg med at det er revolver/pistol. Har du greid og sette fast en kule i løpet, var det antagelig ikke krutt i patronen idet hele tatt, tennhetta alene greier det. Bruker du progressiv presse, kan du rett og slett ha glemt å ha i krutt, har du statisk kruttmål og ikke sjekker hylsene visuelt( ikke lett med N-310!) kan kruttet henge, i såfall kan en av de 59 siste ha en dobbel ladning!

Både for nye hjemmeladere, og til oppfrisking og vedlikehold for de som har ladet før, er Ladeboken å anbefale.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kruttet står lagra i sine originalbokser tørt og bra. Men det eg lada med nå sto i kruttmålet på pressa, ikkje sikkert at det var noko feil med det. Men det var rart at eg skulle få så mange feil. Eg bruker ei dillon 550 presse og det er forholdsvis slappe 38sp laeninger er lader, så vanskelig å sjå forskjell på kruttmengde i hylsa. 125gr kule 2,5 gr n310. Eg kontrollveier ca hver 5 skudd.

Eg skal prøve ein ny runde og være mykje meir nøye under ladingen. Skal også justere litt hardere krymp for å sjå om dei soter litt mindre.

Link to comment
Share on other sites

Du lader med små ladninger så det skal jo ikke mye til før du har en stor prosentvis variasjon. Den kula som satte seg fast i løpet er ganske sikkert forårsaket av en patron med kun hette og ikke noe krutt.

 

Min erfaring med Dillon 550B er at kruttmålet ikke er verdens beste for alle ladninger. ( Min personlige erfaring og ikke noen vitenskapelig undersøkelse! ) Har hatt greie resultater med 7,5gr N110 til cal .32 Der har variasjonene vært akseptable, men sliter med 6,5-55 uansett krutttype. Det er variasjoner som er større enn +/- 0,6 gr.

 

Du kan kontrollveie alle ladningene neste gang du bruker pressa, så får du kontrollert hvordan kruttmålet fungerer.

 

Selv har jeg gått til anskaffelse av en elektronisk kruttdispenser. Så får man se om det blir bedre!?

 

Men føste skritt bør være å kontrollveie absolutt alle ladningene, da vil du få bedre innblikk i nøyaktigheten på krutmålet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...