Jump to content

Kongsberg matchpiper i 6,5x55


NormaMag

Recommended Posts

eg kjøpte ei sånn pipe til mauseren min og vil nå seie at det er god presisjon i den vertfall.

viss eg hugsa rett så hadde den gått ca. 1000 skot og til mitt bruk som er jakt så er det mykje liv i den pipa endå.

når det kjem til presisjon så har nå eg greid samlingar ned til 25mm med fabrikk ammo. Men det kan sikkert variere frå pipe til pipe.

det er bra nokk til mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Kun som ett lite varsko om de er like som de andre som har blitt solgt og brukt i Lakelander osv de siste 15-20 årene.

 

Pipene har veldig rask snurr (1-8,25?) og er ikke like tilgivende mot lette kuler i høy hastighet. Til 9-10g kuler i hastighet rundt 800m/s er de knall!

Link to comment
Share on other sites

1-8.25 snurr ja.Pipene er 21mm i munning og ca 70cm lange.Det er ikke snakk om å dreie ned løpene,men gjengene for å gjenge 25x1,5 ??som er i kongsbergen.Er sikkert en mulighet å kjøpe danskepipe også ja.Er disse bedre enn Kongsberg match? må evt kjøpe 200 står pipe,kappe,gjenge og kamre da??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pipene har veldig rask snurr (1-8,25?) og er ikke like tilgivende mot lette kuler i høy hastighet

8.25 er da veldig nært std. riflestigning i 6.5x55? Jeg vet ikke om moderne rifler som har slakere riflestigning enn 8 2/3 (Sauer). Ser en på løp som selges, og rifler som selges, så går det i (mm), 1:205mm (Sako, Tikka), , 1:210mm (S&L, Kongsberg), 1:220mm (Lothar Walther) og til nød 1:225mm (Sauer og Heym) - Sauerpipene med 1:225 er i grenseland med 140gr Berger, 107gr Scenar og iallefall 127gr Barnes, det kan gå, og det kan la være å gå.

Stabiliteten på de lettere, 7-8g, matchkulene er normalt ikke bedre, men dårligere enn for 9g kulene, og det meste av kuler i 6.5 er tilpasset std. riflestigning som er et sted mellom 1:8 og 9". Bruker en ei 6.5 pipe med slakere riflestigning enn 1:9" (om en finner det...) så begrenser en kuleutvalget.

 

Når det gjelder lette kuler, så har de fleste jeg kjenner til, inkludert meg selv opplevd spektakulær presisjon med selv de aller letteste kulene i 6.5mm, nettopp i disse pipene.

 

Vi har selvsagt diskutert dette før. her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=66983&view=next

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...