Jump to content

Tips for "langholds" kikkert til 17. hmr


McIver

Recommended Posts

Har en CZ455 i 17hmr. Har litt lyst til å skaffe meg en kikkert som gjør det "enklere" å skyte på lengre hold (100-200 meter?). Det vil si en kikkert med litt mer justering enn hva som er standard. Nå har jeg ikke så mye greie på akkurat dette, er vant til sikter med kun justering av zoom. Jeg ønsker å begynne å eksåerimentere litt med langholdsskyting. Syns det ser morro ut å prikke inn blinker på lengre hold, lære seg om kulebanekompensering, avstandsmåling, vindhastighet osv... Kanskje med tiden jeg kan prøve meg med noe slikt på Blaseren også?!

 

Håper på å få noen gode forslag på hva som kan egne seg til 17. hmr, håper det finnes noe som ikke koster så alt for mye, men håper og tror at det er mange her inne som har en ide av hva jeg trenger og kan komme med anbefalinger! :-)

Link to comment
Share on other sites

Disse kan være et rimelig, ok alternativ dersom du ikke skal ha topp optikk.

 

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=314

 

Du trenger ikke ny kikkert for å skyte ut til 200m med 17HMR en din, og sikkert heller ikke ut til 500-600m med Blasern din.

 

Hvis 17 HMR din er i null på 100meter skal du ca:

 

8-9 klikk opp - 150 meter

21-22 klikk opp - 200 meter.

 

Bare å skyte ivei. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Bestilte Falcon 4-14x44 FFP til min 17 hmr, 200 pund (+ litt for å få den til Norge).

 

Mye kikkert for pengene har jeg inntrykk av i forhold til mye annet jeg så på når jeg leitet etter kikkert til 17 hmr'n.

 

Det jeg synes var fint her var at retikkel var i samme enhet som klikka (MRAD). Kan også velge hva slags retikkel du vil ha (tre forskjellige).

 

http://www.falconoptics.com/modelrange.php" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ser jakt & friluft har tilbud på denne; Vector Optics Capricorn 4,5-.14x44 FFP Mil dot retikkel.

 

Kan den være kurran til min 17hmr som en førstegangs langholdskikkert? 2000,- føles ikke ille å bruke på en slik kikkert for å bynne å eksperimentere litt.. Skjønner at optikken sikkert ikke er first class, men har den de finnessene og justeringene man bør ha?

Link to comment
Share on other sites

17 hmr fordi jeg har det kalibret på min CZ455 som jeg bruker å skyte med for morro og trening. Er klar over at dette kalibret med sitt ca 1gram tunge prosjektil ikke er til å prikkskyte på lange avstander med. Tanken min var at jeg kunne prøve å skyte på varierende avstander med denne rifla, lære meg å bruke en mer avansert kikkert for dette formålet, og da helst en kikkert som ikke koster så mye.

 

Til jakt så har jeg er Blaser R93 med kalober 9,3x62 og 6,5x55. Har egentlig litt lyst på en slik langholdskikkert til Blaseren, men da vil nok prislappen komme seg på noe helt annet - det var iallefall tanken min.

 

Vet ikke om denne "Vector Optics Capricorn" kikkerten egner seg på Blaser i kaliber 6,5x55? Blir optikken for for billig? Har både hørt om og sett tilfeller der "billigoptikk" ryr sund innvendig og endrer treffpunktet, om så bare på grunn av rekyl.. Er jo ikke interessert i det!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...