Jump to content

Ulemper med stålhagl?


aanygaard

Recommended Posts

Patroner med stålhagl har et høyere trykk pga at stålhaglene trenger større hastighet for å ha samme anslagsenergi som andre patroner. Er ikke alle eldre hagler som er trykktestet for stålhagl. Stålhagl bør ikke brukes med for trange choker. Rikosjetter blir det mer av med stål,så vær obs ved steinete bakgrunn.

Jeg bruker ikke stål på hårvilt,stål bruker jeg opp til andas størrelse. På større vilt foretrekker jeg tungsten,men det er min smakssak

 

Men det skal også sies at det finnes gode stålpatroner. Federal Blackcloud er en,den fungerer veldig godt

Link to comment
Share on other sites

Var på skytebanen i høst og skøyt leirduer, var en som fløy lavt og jeg fyrte av ett skudd (duen knuste jo som alltid den :winke1: ) men jeg fikk en rikosjett tilbake i magen, den penetrerte ikke huden eller noe slikt, men det svei ganske bra og man blir veldig fort obs på at ting man "bare" leser om på nett fort kan vise seg ganske relevant for egen del også. så jeg bruker ihvertfall ikke stål på jakt lenger! koster mer med bismuth og tungsten, men om en rype koster deg 23,50,- eller 7,50,- har som regel lite å si ettersom det ikke er allverdens med skudd man fyrer av på jakt.

Link to comment
Share on other sites

I foreningen jeg er med i har vi trap bane vi også skyter compak sporting på. Bakgrunnen gjør at ved enkelte duer,så kan det komme hagl flygende tilbake.

Jeg har mange ganger tenkt at det burde vært påbudt med skytebriller. Det er påbudt i mange land,og i europeiske konkurranser kan du bare glemme å skyte uten briller. Vi er født med bare et par øyne,og man trenger kun et bittelite hagl for å skade et øye. Ikke for å være pessimist eller noe sånt,men en dag er jeg redd det kan gå galt.

 

Nå er ivrige skyttere flinke til å bruke briller,ihvertfall av det jeg har sett på leirduestevner og treninger her og der. De fleste har jo briller med forskjellige glass til forskjellige lysforhold som gjør at dua synes bedre,så det er fler fordeler enn bare sikkerheten med litt ordentlige skytebriller. Selv kjøpte jeg meg noen ordentlig gode skytebriller og det har jeg ikke angret på. Glassene i de brillene får virkelig den oransje leirdua til å lyse opp skikkelig,og når de i tillegg beskytter øynene mine ved eventuelle rikosjetter så er det en "nobrainer"

Link to comment
Share on other sites

Støttes det MetalMorty skriver! Skyter selv aldri hagle uten skytebriller, fin forsikring for øynene og kan brukes til f.eks fiske (Hvis man får tak i polariserte glass selvsagt) også. Burde forsåvidt vært påbudt ved vanlig skyting hvor det er rikosjettfare.

 

lite spørsmål sånn ved siden av og ganske off topic, sett at man skyter på leirdue men bakgrunnen er ganske "nær", haggel treffer si en fjellvegg og treffer deg så i øyet og man blir blind, er det noe en skytebane (de som drifter den) vil kunne måtte betale en erstatning på? Eller går det som egen risiko ?

Link to comment
Share on other sites

lite spørsmål sånn ved siden av og ganske off topic, sett at man skyter på leirdue men bakgrunnen er ganske "nær", haggel treffer si en fjellvegg og treffer deg så i øyet og man blir blind, er det noe en skytebane (de som drifter den) vil kunne måtte betale en erstatning på? Eller går det som egen risiko ?

 

Det der lurer jeg litt på også. På banen jeg skyter på har vi en bakgrunn med gras,grus,og steiner. Og noen av duene ved sporting kan gi skudd hvor hagla rikosjerer. Opplevd mange ganger at jeg har hørt hagl treffe rundt meg.

 

En annen ting er jo ved leirduesti. Der er det jo litt av moroa det å skyte på duer som kommer på forskjellige hold og vinkler..motgående og omvendt. Det er flere ganger man blir truffet av biter av leirdue,og de er minst like skumle som hagl. En plass jeg er innom å skyter innimellom,der har de en lapp på den ene posten: " Fare for dueskall,bruk caps og briller"

 

Jeg har ikke greie på lover og regler og slikt,men jeg ville kanskje tenke meg at foreningen har et ansvar med tanke på sikkerhet på eget anlegg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...