Jump to content

Dobbel rifle til nordisk jakt?


Daywalker

Recommended Posts

Saken er den at jeg i noen år har gått og lekt med tanken om å kjøpe meg en dobling for bruk på jakt i hjemlige strøk.

Nå har endringer i jobb og økonomi gjort at dette muligens kan realiseres.

Det den i første rekke skal brukes på er elg jakt,men også drivjakt på svin og hjort.

Så jeg trenger hjelp til å komme med noen gode forslag om hva som er på markede og erfaringer rundt bruken av disse.

Har ikke noen spesielle kriterier rundt stokk og utforming utenom at det skal være en s/s,noe som i mine øyne er både pent og det eneste riktige.

 

Håper det er noen som sitter på ei bøtte med erfaringer og som har lyst til å dele.

Kunne godt tenkt noen smekre bilder også om dette er mulig

Link to comment
Share on other sites

Hei Skaubjønn!

Jeg kunne helt klart sett for meg at 9,3x74R hadde vært fint til den type jakt jeg har tenkt på.

Vi hadde vel også en liten prat for en tid tilbake på sluttstykket ang dobling.

Hva merke var det du hadde?

Har kikket litt på diverse brukte,men der er jo et hav å velge mellom og prisene skiller deretter.

Er der noe spes jeg burde tenke på?

Pistolgrep eller engelsk skjefte osv?

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg ha dobling i dag ville jeg valgt 8x57JRS. Dette på grunn av tilgangen på hylser og kuler. Dette har jo bare betydning hvis du skal skyte mye. Gjør heller ingenting at rekylen er mye snillere. Ville sett på Merkel , Chapuis eller Gaucher. Dette er skikkelige rifler uten oppspenner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Chapuis i 9.3x74R. Rett engelsk skjefte, fabrikkmontert Leupold 1-4x20, ejektorer. Jeg har strevet en del med å finne en ladning som samler godt mellom løpene med den kula jeg vil bruke, men har en ladning og en fabrikladning som samler, så det holder egentlig.

Rett skjefte eller pistolgrep, vet ikke helt jeg? Det jeg har brukt den på jakt har jeg aldri savnet pistolgrepet. Blir som svingen på ei Engelsk hagle. Men, jeg synes det er en STOR fordel om det er kikertsikte til. Og det bør være montert fra fabrikk. Man vet aldri om montering av kikkertisiktet i ettertid ødelegger reguleringen.

Fordelene med Chapuis, synes jeg, er at løpsbunten er smal. Det er kort avstand mellom løpene, mye mindre enn Merkel for eksempel, så du får et mer smekkert våpen. Ballansen er veldig fin. Min vant den gjeve tittelen: Peneste dobbeltrifle SF07, og det var mye ha-begjær blant de som prøveskjøt den. Jeg har kappet stokken på min, og fått satt på en Pachmayer kapp, samt justert bakeerste avtrekk til skytbar vekt (Fra omtrent 3 til 1.5 kilo på begge trekkerne). Fossdal gjorde jobben.

Det er en fordel Krieghoff har, synes jeg, og det er at samskytingen kan reguleres med en skrue i munningen. Du må tåle oppspenner om du vil ha en slik.

Jeg kan jo tipse deg om jeg legger min for salg. Mye mulig det blir gjort, har fått en regning jeg ikke forventet :evil: Uansett, skal du kjøpe dobling og handle brukt synes jeg du skal ta den innom en børsemaker for en gjennomgang før du handler.

9.3 eller 8mm? Hmm, det er vel ingen åpenbare fordeler med 9.3 på Norsk jakt. Men om du nå skal reise med doblingen din er den mere allround i 9.3. En på acc rel (synes huske han heter 450?) har skutt elefant med sin Chapuis i 9.3x74R, og påstår han bruker den ut til 300 meter...

Link to comment
Share on other sites

Dobbeltrifler er litt som kvinnfolk, du klarer ikke holde deg vekk selv om de gir deg mye trøbbel :) Det handler mer om følelser enn fornuft, til gjengjeld er følelsen av og til svært god!

Jeg har en krieghoff classic i 9,3 som riktignok stort sett har oppført seg pent, men min erfaring er likevel at ei dobbeltrifle på alle måter er mer krevende enn ei boltrifle. For min del har jeg ikke noen problemer med oppspenner. Både rifla, drillingen og dobblingen har denne løsningen, så det sitter i fingrene. Systemet gir deg høy sikkerhet uten å senke beredskapen.

 

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

En skribent hadde for en liten tid siden en utblåsning angående dobbeltrifle for nordisk jakt i sitt respektive blad, han konkluderte med at dobbeltrifle var snobbete og helt ute av kurs ....-for nordisk jakt.

 

Selv har jeg dobbelt sideligger i 9,3x74R og føler meg slett ikke særlig snobbete der jeg kommer putrende i min 20 år gamle bil og særlig snobbete føler jeg vel ikke når jeg er i skogen med dobbeltrifla heller :D

 

Jeg liker dobbeltrifla av flere grunner; en av den er at den er så behagelig å bære, jeg bærer min i reim en litt bred kanvasreim som fungerer godt. Når jeg jakter er det lite skyting og mye bæring derfor setter jeg pris på at våpnet passer ergonomien.

 

Som regel har jeg ikke kikkertsiktet montert, jeg har etter over 20 år oppdaget at hjorteviltet helst følger trekkrutene sine, og de er som oftest ikke på åpne prærien -så da trekker jeg også inn i storskogen !

 

Jeg jakter kun med hund -aldri uten ! på denne type jakt er rifler med store kikkerter og tunge lange piper mer et handicap enn et fortrinn.

Dachsen "Tjukken" som er over middels inteligent hva hunder gjelder har oppdaget dobbeltriflas fortrefflighet -hver gang jeg finner frem kombi`n jager han rådyr, men hvis jeg tar frem dobbeltrifla gjøres ingen forskjell om det er elg eller hjort som drives. Tar jeg derimot frem fiskestanga, går han å furter for han vet at jeg ikke fisker med mark...

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Vet ikke helt om jeg henger til den lada løsningen Fat Dog86.

Tror jeg er litt konservativ på det feltet.

Har fått en invitasjon av Skaubjønn til å kikke og pille litt på han sin Chapuis.

Og kjenne om det er kjærlighet med første blikk.

Så det blir spennende.

Er som sagt tidligere mye å velge mellom og forskjellige pris klasser.

 

Er bare å hive ut noen bilder av det som står i skapet. Moro å se hva folk har...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...