Jump to content

Prisen på elgjakta 2013


Mastersniper

Recommended Posts

Jeg sitter og skriver på en sak til årsmøtet i grunneierlaget. Det gjelder prisen på elgjakta. Her omkring Trondheim varierer prisen fra kr 25,- til kr 80,- per kg, all inclusive ( mva og fellingsavgift). Og grunneierne har førsteretten.

Hva er "vanlig" pris? Hvor mye betalte dere i 2013?

Link to comment
Share on other sites

Her i området ligger et sånn grovt snitt rundt 60 kr/kg ved utleie fra jaktfelt til "internt" jaktlag (grunneiere i hovedsak). Nærmere statssatser for utleie på "fritt marked". Og de fleste opplever det som riktig å ha en lavere pris til "egne jegere", så lenge den ikke er så lav at de grunneierne som ikke selv jakter opplever at de gir bort jakta til naboene.

 

Ulempen med kilospris er selvsagt at det er grunneierne som tar risikoen med at kvota ikke fylles, og i så måte bør kanskje kilospris ligge høyere enn summen av grunnpris + kilospris. Eksempelvis kalvepris på 2000 + 20/kg kontra 60/kg. En kalv på 60 kg vil da koste 3200,- kontra 3600,- men med grunnpris er grunneierne garantert betaling selv om kalven ikke felles.

 

Uansett, bare en slipper å stå og kutte indrefiletene opp i 16 parter har man vel egentlig kommet ganske langt...

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er ikke så galt om det er et godt terreng?

 

I Oppland er det meget gode løshundterrenger helt uten ulv som ligger på 120-140kr/kg + offentlig fellingsavgift. Det er der de ligger. Under 100kr/kg er ikke "dyrt".

Det er tross alt en hobby!

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innspill. :D

Jeg ser at vi har meget gode vilkår for jegerne, for grunneierne ikke så bra. Det var likevel overraskende at Fet kommune gikk så høyt i pris, jeg var vel av den oppfatning at Statskog var prissetter i "det offentlige markedet". At løshundterreng er så populært var jeg ikke klar over! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jakta på Statskog i Nordland, der er det relativt rimeleg. Frå under 40 kr per kg for små kalvar til 75 for dei største oksane. 3200 i forskudd per dyr, men det trekker man frå på totaloppgjeret etter felling.

Kan og opplyse om at det vert "dyrt" (oppunder 100 kr/kg) for ung ku når man har ungdyrløyve.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...