Jump to content

Ødelagt Tyristubben stokk


fosse

Recommended Posts

Ruger #1 Hva legger du i tverrved? Veden går likt som stokken.

 

Det lages ikke slike lenger, så får ikke gjort så mye i forhold til fabrikant.

Tenkte derfor å fikse sette selv, blir stokk til backuprifle da jeg har handlet meg en GRS...

 

Men tanken har vært å lime flatene sammen, deretter borre ovenifra 3 steder og lime inn stålpinner av noe slag. Vil dette bli bra og stabilt nok?

Link to comment
Share on other sites

tverr ved er når år ringene går 90grader på i dette tilfelle håndgrepet. det gjør det svakt når det er så lite tre i dette omerådet. ideelt sett skulle det gå vannrett i fortreet og kolbe og på skrå ned gjennom grepet, men det er ønsketenkning

Link to comment
Share on other sites

@fosse

Fibrene i treet på et pistolgrep bør gå mer eller mindre i lengderetning gjennom grepet, ikke på tvers der grepet er på det spinkleste. Sag en 2-3 cm. bit på tvers av et kledningsbord etc. Prøv å bøy. Dette vil knekke nesten lettere enn en fyrstikk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er elendig til å forklare :wink: men bildene du viser er skoleeksempel på hvordan man IKKE bør kutte tre til et pistolgrep. Fibrene bør gå ned/opp. Ikke tvers over på stokkens svakeste punkt.

Denne stokken burde aldri sluppet forbi QC

Den vil aldri bli bra med bare liming. Den må armeres i tillegg.

Den er som skifer i pistolgrepet..

 

Du bodde vel på Randaberg før?

Da var vi sambygdinger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde limt sammen stokken med Aralditt først. Så hadde jeg boret et 8mm hull ovenfra som er dypt nok til å gå nesten igjennom. Kappet hode av en 6 mm. karmskrue i passe lengde, fylt hullet halvfullt med Aralditt, og satt ned skruen. Passet på et den var helt omgitt av lim. Da burde det holde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er elendig til å forklare :wink: men bildene du viser er skoleeksempel på hvordan man IKKE bør kutte tre til et pistolgrep. Fibrene bør gå ned/opp. Ikke tvers over på stokkens svakeste punkt.

Denne stokken burde aldri sluppet forbi QC

Den vil aldri bli bra med bare liming. Den må armeres i tillegg.

Den er som skifer i pistolgrepet..

 

Du bodde vel på Randaberg før?

Da var vi sambygdinger :wink:

 

Det stemmer bra det, flyttet fra Randaberg for 3 år siden ;)

Nå er stokken levert bort så får vi se hva resultatet blir, har trua!

Link to comment
Share on other sites

Jepp, og disse stokkene i svartor har et dårlig rykte, og beviselig ikke uten grunn. Disse stokkene passer meg veldig godt, og i laminat er de pene også, men dyre, hvis de er tilgjengelige enda da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...