Jump to content

Kikkertsikte til jakt på lengre hold


freezingduck

Recommended Posts

Har sett på forskjellige kikkertsikter til skyting på lengre hold i jaktsituasjoner.

 

Rifla blir trolig en Tikka supervarmint i 6,5x55 og skal brukes på gåsejakt, toppjakt og kanskje reinsjakt i fremtiden.

 

Eneste reinsbukken jeg har vært med å skutt er 15 år siden og det var på 18 meter, så jeg skjønner at det kan bety problemer med høy minsteforstørrelse.

Men jeg har også skutt småvilt på over 300m, da med en tung langholdsrigg.

 

Hvilket sikte er mest robust og klarest glass?

 

De er jo selvsagt i helt forskjellige prisklasser.

 

Nightforce NXS 5,5-22x50

Vortex viper PST 6-24x50

Andre alternativ fra 7-20.000kr nytt?

Link to comment
Share on other sites

På min Tikka supersporter i 308 har jeg montert en Zeiss 4-16x50 FL lotutec kikkert.Den har låsbare tårn og kan rattes opp 65cm fra 100 m.Med 6,5x55 har du klikk nok til 600-700 m med denne.

Denne kan du kjøpe brukt for rundt 12000kr.Den har kanskje de beste linsene som kan skaffes.I tillegg har den lys retikkel.Min har retikkel #60.

Jeg har eid noen Nightforce,og de kan ikke samenlignes med zeissen når det blir litt skumt mot kvelden.På dagtid med ok lys er Nightforcen helt grei.Samme serie fra Zeiss har også 6-24x56 og 6-24x72.

vortex siktet du nevner har jeg ingen erfaring mrd.

Link to comment
Share on other sites

MBO annonserer Kahles K624i på finn til 19990,- hvilket er innenfor ditt budsjett og et knakende godt sikte!!

Det er siktet som Lindroth har på Langholdsfilmen. Veldig fine tårn, plassering på parallaksejustering, og skarp optikk med noenlunde skumringsegenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Ser du får mange tips om kikkerter med retikkel i FFP. Til jakt mener jeg kikkert med retikkel i sfp fungerer bedre. Du ser retikkelet på lave forstørrelser også, og vil lettere kunne skyte på kortere avstander (hvilket ofte skjer på jakt). Regner med du ikke vil få brukt for mildot type retikkel på jakt? Skyte, spotte og forlegge...? Jeg hadde PMII 3-20, solgte den pga ubrukelig retikkel på lave forstørrelser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har Khalesen som blir omtalt her,men den hjelper meg ikkje til å skyte dyr på lenger hold enn eg gjer med Z6i 3-18*50 bt.Den har rikeligt med knepp til det eg betegner som langt hald i ein jaktsituasjon 400m+- for min del.Har knepp til litt over 500m med denne med 140grs accubond i 270 win.Har du planer om lengre hald,langholdskyting,måneskinnsjakt,jakt i dårlig lys,er Khalesen eit bedre valg enn Swarovskien.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...