Jump to content

En liten feillading


Tom K

Recommended Posts

Har ladet noen 357 mag som skal skytes i en Ruger GP100, jeg ser nå at jeg har fått 0,2 grain over maks....er dette såpass at jeg bør trekke kulene ? har ikke fått veid de men iflg Lee autodisk kruttmålet så tilsier det at N110 krutt i dette målet gir 14,2gr men VV lista sier at 14,0 er maks lading på 180 gr kule.

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig hadde ikke vært redd, men vet du at 14 er ok uten tegn på overtrykk?

Som regel kan man tøye litt på tabeller, hvertfall på rifle, har enda ikke begynt med spreke 357ladninger men tipper det er litt samme der

 

Edit. Dette er noe som ikke skal skje, kontroll vei alltid!

 

Har selv en batch med intressant 6,5-55 ammo som er overkant av tabell, pga lest feil i tabell

Link to comment
Share on other sites

Om du sjekker Vithavuori sin tabell, vil du se at deres data er for Speer sin silhuett kule og ladet til over industri standard lengde. Dette gir helt annet trykk, enn standard. Samme kula ladet innenfor normal lengde ligger 2,5 til 2 grs under oppgitte data hos Vithavuori.

Om du bruker ei annen 180 grs kule og lader til normal lengde, vil du sannsynligvis ha max ladning en plass mellom 11,5 og 12,5 grs.

 

Vithavuori oppgir max ladninger, som ER MAX. Jobb opp mot det om du skal ha harde ladninger og det kan godt hende du må stoppe før.

 

Og bruk av hullmål for å angi ladevekt er svært unøyaktig og i verste tilfelle, farlig

Link to comment
Share on other sites

Og bruk av hullmål for å angi ladevekt er svært unøyaktig og i verste tilfelle, farlig

 

Det spørs kva du meiner her. Viss du meiner at ein må kontrollvege ladningane og ikkje stole blindt på Lee sine tabellar kan eg vere einig. Tabellane er kun veiledande, noko Lee sjølv oppgir med utheva skrift. Mi erfaring er at eg ofte må opp ein holstørrelse i forhold til tabellen for å oppnå ønska vekt med enkelte kruttypar. Om dette gjeld N110 kan eg ikkje huske, har ikkje notatane mine her.

 

Men viss du meiner at hullmålet i seg sjølv er unøyaktig og farlig må eg driste meg til å bruke ordet "tøv". Når eg kontrollveg ladningane frå autodisk-målet mitt viser det seg å vere svært jevnt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hva er det, som indikerer at det ikke er overtrykk?

Om du kan sette ei 180 grs kule laangt ut, får du ned trykket. Dette vil variere med forskjellige våpen. En DW mod 15, eller en Colt Python har kort sylinder og jeg har der fått max med 180 grs BLY, mellom 11,8 grs og 12,1 grs N110.

Våpen med lengre sylinder har jeg med samme kule fått max rundt 13 grs N110 med.

(tennehetter er fordømt dårlig trykk indikator, hastighet og trykkring, sier mye mer)

(I min ene Freedom Arms 357 har jeg ladet til 1800 fps! med 180 grs kule og hettene så likedan ut som ved 1300 fps, æh ikke prøv å få slik hastighet med noen annen revolver!)(trykk antagelig rundt 80000 psi, standard 357 max SAAMI trykk ligger rundt 37500 psi)

Link to comment
Share on other sites

Har endelig fått min digitale vekt og hullmålet som skulle gi 14,2 gr N-110 gir ifølge vekta bare 13,8gr, så da er den jo trygg å bruke :)

Det skal en kraftig overladning før en GP100 tar skade. Har skutt med nermere 15 gr uten at det var noe fare. Men nå er det selvfølgelig flere faktorer som spiller inn. Hvor dypt kulen er satt i patronen. Krympen kan også påvirke trykket.

Link to comment
Share on other sites

Til info: VV utvikler sine tabeller med ca 20% under CIP max trykk, med de angitte kulene, testløp etc. Pga variasjon av våpen, kuler, m.a.o. alt tatt i betraktning er denne marginen selvforklarende.

Men man bør for sin egen sikkerhet ikke lade selv over denne sikkerhetsmarginen. De mytiske "trykktegn" er uvitenskapelige og vil variere alt etter kuletype, tennehette , hylsevolum, krymping, løp/kammer etc, med mindre man har instrumenter til å måle selve trykket. Jeg *personlig* ønsker ikke å stille mitt kandidatur til Darwin klubben, og fraråder alle andre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...