Jump to content

Toll og moms på varer bestillt fra utlandet


CMA

Recommended Posts

Har til stadighet noen våpen prosjekter gående, og i den forbindelse hender det man trenger div materialer. Har ikke stor erfaring med å bestille fra utlandet, men har prøvd det et par ganger nå de siste mnd.

 

Første jeg kjøpte var en justerbar kolbeforhøyer fra Usa, kostet meg ca 350kr med frakt. Betalte på forskudd med kort og hentelapp fra posten lå i kassa etter 2 uker. Hentet den på det lokale postkontoret, signerte for mottaket å dro hjem for å montere, bare velstand :D

 

Andre gang bestilte jeg 3 stk kydex plater i A4 str fra Sverige til den nette sum av 99kr pr stk. Med frakt kom også denne forsendelsen på ca 350kr. Samme prosedyre som forrige gang, hentelapp i posten og ned for å hente. Denne gangen holdt det ikke å bare signere for en forhåndsbetalt vare. Jeg måtte ut med 208kr i moms og toll, det er nesten 70% av kjøpesummen etter mitt hode.

 

Betaler mine avgifter med glede jeg :wink: men synes kanskje 70% er litt drøyt, og hvorfor må man betale avgifter for en vare men ikke en annen. Er det forskjell på Eu land og ikke? er det forskjell på ferdig produkt og materialer? eller var det bare en forglemmelse av kongeriket Norge første gangen når jeg ikke betalte noe.

 

Noen med erfaring som vet dette? spør her da jeg ikke orker å begynne å lete i smørbrødlistene til toll og avgiftsdirektoratet. På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Forutsatt at det du handler ikke er tollpliktig, tilkommer kun moms (25%) og et flatt gebyr på 135,- dersom totalkostnaden er under 1000,-, eller 270,- dersom totalkostnaden er over 1000,-

 

Det tilkommer ikke moms dersom totalkostnaden er 200,- eller lavere.

Link to comment
Share on other sites

Ok, det forklarer den høye prisen hvis det er et flatt gebyr. Ble fortalt på posten at det var toll og moms. Jeg hadde altså betalt det samme for en vare til 999,- + 25% moms.

 

Det jeg ikke forstod var hvorfor man betaler for en vare og ikke en annen, når pris og materiale er det samme, men det kan være som sagt her at det går på type merking fra avsender.

 

Ble litt klokere....takk :D

Link to comment
Share on other sites

Har inntrykk av at pakker tas ut på stikkprøver for tollvurdering, men at jo større pakken er eller jo mer forretningsmessig den ser ut (i.e. firmalogo på etikett o.l.), jo større er sjansen for at den stanses.

Den mest kreative deklarasjonen jeg har opplevd var at kjøpt vare var deklarert med full verdi, og selger hadde på eget initiativ ført på Warranty replacement.

Den gikk gjennom uten spørsmål.

OBS! Jeg spør aldri selger om å gjøre slike tilpasninger, IKKE oppfordre noen til å begå ulovlige handlinger !

Link to comment
Share on other sites

 

Det tilkommer ikke moms dersom totalkostnaden er 200,- eller lavere.

 

Bare for å korrigere, det er mva fritt hvis varen koster under 200 kr. Frakta skal ikke være med.

Og merk, man må bruke Tollen sin valutakurs når man regner hvis varen nærmer seg 200. Dette da deres tall fastsettes for en uke om gangen og kan ofte være litt forskjellig fra bankenes tall

Link to comment
Share on other sites

Min er faring er at valg av frakselskap har mye å si. Og om varen er forsikret osv.

Full sporing med f.eks fedex og full forsikring på pakken = garantert mva/toll.

Billigste "free shipping" med slaur post = Null toll/mva. De orker ikke å åpne den pakken engang.

 

Jeg spør heller aldri selgere om å trikse med pakker for å komme utenom moms/toll.

Men når tollerne ikke gjør jobben sin, så er det ikke mitt problem :)

 

De gangene pakker blir tollet, så betaler jeg toll med et smil. Det kan være mye å spare på utenlandshandel. Selv med toll+mva. Feks er mye optikk sinnsykt dyrt i norge. Norske forhandlere tar et par tre tusen mere enn f.eks amerikanske på enkelte ting.

Man får feks en Leupold vx-III fra usa til samme pris som en vx-I koster i Norge. Samme på kamera fronten. Vidvinkel linse i norge 6000kr, samme linsa fra japan, 2000Kr... Joda man mister retten til "enkel garanti". Men med den prisfoskjellen kjøper jeg heller nytt 3 ganger hvis noe skal bli ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...