Jump to content

avtagbart diopter....


Ole_Netland

Recommended Posts

en liten tanke som slo meg..

 

jakt diopter er jo en kjekk ting som er rakst å bruke i tett skog...

 

og nå i disse dager har jo stadig flere og flere demper på rifla si, men denne blir gjerne satt igjen hjemme når de skal i tett skog. og da er jo gjengene forran "ledige" hvordan hadde det da vært å fått laget en liten gjengebestytter med ett passende forsikte på? og så montert diopteret på nederste del av en kikkert ring ( QR ringer er jo mye i bruk og burde passe bra her) da vil jo forsiktet kunne lages i en slik høyde og utforming at det passer til diopteret, og enn skal vel da ende med en kort, lett og hendig rifle for skog?

 

men spørsmålet mitt er, hvor enkelt vil dette være å lage, og hvor stabilt vil det bli? klart, gjengene må lages slikt at de er "stramme" og har null slark så de må jo lages spesielt til den ene rifla...

 

om dette kan kalles ett prosjekt vet jeg ikke, men er vel mer å sparke en ball opp i lufta for å få litt synspunkter....

Link to comment
Share on other sites

Har en løsning som likner litt på min Carl Gustaf 1900 i .338-06. Forsiktet sitter fast. Har EAW sving på rifla og en kompis laget en diopter som passer i bakre base. Kan forsøke å få tatt et par bilder i løpet av uka om det er interessant. Bruker den ikke så mye i og med at jeg heller setter på en Docter Sight, men om man trener tilstrekkelig med den, så funker det fint. Skjøt mange elger med den rifla for en del år siden.

Link to comment
Share on other sites

Kornfot med løpsring. En setteskrue med forsenking i løpet bak demper gjengene. Enkelt og greit. Jeg har røvd flere dioptere, men er godt fornøyd med recnagel(eller va det NECG) sin modell for å feste på weaver/picatinny. Har plukket av og satt på siktene på banen og i felt. Treffer leir dua etter demonteringen. Med en annen diopter berget jeg flere ryper fra 50- 120m i fjorårets sesong da kikkerten ble bøyd.

Link to comment
Share on other sites

ja, har kikket på dette med å ha ett fast forsikte og bare ha diopteren festet i kikkert feste, men da må forsiktet bli så høyt. og så er det dette med demper da, har teleskop demper på ellers, men er det tett så blir det upraktisk med både demper og kikkert så tenkte på mulighet for å lett bygge om rilfa til tett skog, klart, kan jo gå for en bøylerifle med diopter da, men de er jo ikke kjent for verdens beste presisjon, og så er det jo greit å kunne bruke saueren til alt med tanke på trening og avtrekk.....

Link to comment
Share on other sites

Vet Sako30.06 har en snasen løsning på ett jaktdiopter. Send han en PM, eller vent til han ser tråden, så kommer nok han med ett forslag. Nå lider jeg av "non stic" syndromet på pannebrasken (teflonhjerne) men mener han fikk laget en diopter han plasserte på bakre kikkertmontasje.

edit: Der var'n jaggu mens jeg skrev gitt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

ja, har kikket på dette med å ha ett fast forsikte og bare ha diopteren festet i kikkert feste, men da må forsiktet bli så høyt

Monter diopteret fast bak kikkertmontasjen. Da behøver ikke kornet å være så høyt. Jeg har gjort dette, og hvis det er interesse for det kan jeg se om jeg fremdeles har bildene av patenten liggende på en harddisk et eller annet sted.

 

EDIT: Dobbeltskudd med aircooled :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...