Jump to content

Skyte på egen grunn - Hjelp


morlie

Recommended Posts

Hei, har en hytte på Lunner som jeg lurer litt på om jeg skal ta med .22 lr og trene der oppe, men er litt usikker (Har aldri skutt der oppe før). Det er snakk om en avstand på opptil 40-50m, bakgrunn vil være en 5-6m bred og 1,50m høy vedstabel med ett 10m bredt, 2,5m høy og 4m dypt vedkjul full av ved bak det igjen og 50m bak det igjen så er det tett granskog. Grunnen til at jeg spør her inne er at det er en turisthytte 200-250m unna i luftlinje. Det er montert lyddemper og vil bli skutt med subsonisk ammunisjon, så støy burde ikke være altfor sjenerende... Sant skal sies så er ikke den DNT hytta veldig hyppig brukt, og man ser fort når det er noen der (mtp støy).

 

Så det jeg egentlig lurer på er om dere hadde hatt noe imot å skutt der selv? Eventuelt hva dere ville gjort før og under skyting? (sett bort ifra de vanlige våpenreglene med sikker bakgrunn og slikt)

 

 

 

hytta.jpg

liten skisse over hvordan det ser ut (fort og gæli i paint av alle ting)

Link to comment
Share on other sites

Støy burde ikke være noe problem. Om ved som kulefang er tilstrekkelig må du vurdere selv. Kan jo være litt luft mellom kubbene og er du virkelig uheldig kan sikkert kula finne en vei igjennom. Spørsmålet er hvordan landskapet i granskauen bak uthuset ditt er..

Link to comment
Share on other sites

ser den, men uthuset er bokstavelig talt stappfult av ved, så at en kule vil klare å penetrere/komme seg gjennom ser jeg på som ikke sannsynlig. Terrenget bak er slak nedoverbakke.

 

Ville det vært en ide å feste noe til veggen bak vedstabelen? (Trur ikke det har noe for seg da men.. Vedkjulet er ganske gammelt og slitt og skal bli bygd om neste år)

Link to comment
Share on other sites

Turisthytta ligger i retning bort fra hvor du skyter, eller 90 grader hvis vi skal spikke fliser.

Du har en bakgrunn slik jeg forstår det en vedstabel som er 4m dyp.

Den har jeg svært vanskelig for å tro vil skape rikosjetter, og den tåler et stort antall skudd før det går høl i den….

Forskriften det henvises til gjelder godkjente sivile baner.

Så lenge du ikke har tenkt å arrangere åpne stevner under ledelse av skyteleder, er ikke dette gjeldende for deg.

Du har ivaretatt sikkerheten, hvis du tar hensyn når du ser det er folk på hytta kan jeg vanskelig se noe problem med dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser heller ingen problemer med det, men nå skyter jeg såpass mye bak låven at naboene hører forskjell på smellen om jeg har fått noe nytt. :lol:

Cluet her er vel å sjekke om det folk på nabohytta, og så evt. tusle bort og forklare at nå sier det plopp-plopp-plopp borte hos deg. "Det er bare en .22 med demper, og kulefanget er vinterveden min." De utroligste ting ordner seg hvis folk prater litt. At veden din er kulefang nok tror jeg på, så lenge det er snakk om .22

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...