Jump to content

Ny kikkert..og nå er jeg forvirret


braddenauto

Recommended Posts

Hei!

Har bestilt ny børse i 300 win mag,og den må jo å få seg kikkert.

Børsa er tiltenkt jakt og langhold,så kikkerten må være god til begge deler.

Jakt på dag og i skumring.postering så vekt er ikkje nøye.

 

Langhold muligheter for ca 500 m +

 

 

Kriterier:

Opplyst retikkel

Enkelt retikkel(som fks zeiss sin ret 60 på ht,eller 4ai til swarovski )

Zoom fra 3 til 30?

 

En med 50 eller 56mm

 

Har sett litt på forskjellige å lest her på kammeret,men har ikke greid å lande den rette enno.

 

Noen som har et tips til denne kikkerten.

 

noe av det jeg har sett på er:

zeiss 6-24x56

zeiss v8 2,8-20x56

swarovski 5-30x50

kalhes 6-24x56

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du har fra før av opp til flere gode kanditater til det du spør etter. Selv skyter jeg ut til ca 800m med min Zeiss 2,5-10x50 m/ASV+. Kombinasjonen jakt/LH synes jeg Zeiss'en er helt utmerket til.

Hadde jeg vært deg hadde jeg gitt f*** i å prøve å finne en bedre kombinasjon og heller kjøpt en ekstra kikkert til LH som feks Vortex eller noe annet billig og god til sånt "tullebruk" i stedenfor å prøve å finne en bedre kompormiss mellom jakt og LH. V8'en er vel sikkert grei den men Zeiss driter seg ut ved å ikke levere mildot retikkel imho når de først skulle lage en megazoom sikte noe jeg mener er det som skiller mest mellom en skikkelig LH kikkert og jaktkikkert(jeg har ret. 60 m/lys).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Saightron SIII kikkerter, dønn solide i kneppa og meget klare for en hyggleig pris, disse har jo mil-dot retikkel også.

Jeg har en SIII 2,5-10X56 med lys til jaktfelt og posteringsjakt,

Så har jeg en SIII til langholdsprosjektet mitt. den er på 8-32X56 med mil-dot retikkel..

 

HAr hverfall god erfaring med dette merke i SIII serien..

Link to comment
Share on other sites

jeg har endt opp med z6i 5-30 til samme bruk.

Spørsmålet var enkelt, har jeg egentlig bruk for under 5x forstørrelse? veldig sjelden, og z6i har stort synsfelt på 5x og er veldig bra der.

Dessuten har jeg andre våpen med kikkert med lav forstørrelse på.

Høy forstørrelse da? For jakt er det ikke behov for over 15x uansett, men 30x er fryktelig fint for å kunne spotte kulehullene. Ser 6.5 hull på 500metern.

Den høye forstørrelsen og sfp hjelper dessuten retikkelet i å være tynt og presist på banen

Z6i har dessuten bra retikkel og belysning for jakt, og om ikke ypperste av skumringsegenskaper så er det helt akseptabelt.

 

Hvis man ikke vil gå for to sikter blir det å være et kompromiss på noen punkter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...