Jump to content

Halvautomat hagle 10-15000.


rsimonsen

Recommended Posts

Hei.

 

jeg har gått jakt nå i to sesonger og trives veldig godt med det.

jeg har en Classic Light kjøpt på Jaktdepoet for Rypejakta.

Men den har jeg vært MYE plaget med.

 

Jeg har derfor bestemt meg for å kjøpe meg ny hagle, men er veldig usikker på hvilken.

Er jo mange å velge mellom. Og har lest mye om diverse merker og modeller.

 

Har også "bestemt" meg MANGE ganger for hvilket våpen jeg skal kjøpe :P

Franchi Fast. SX3. Browning. Beretta. Benelli Remington..

Har "bestemt meg mange ganger, og så ombestemt meg igjenn..

 

Så har noen noe formening. eller tips??

 

Jeg ønsker å kjøpe min hagle nr to. Og jeg ønsker å være meget fornøyd med kjøpet.

Eneste jeg har bestemt meg for er at jeg ønsker en halvauomat.

 

Hilsen meget forvirret kjøper..

Link to comment
Share on other sites

Jeg står i samme sitten. :-) har testa det meste av hagler. Jeg var ute etter EN hagle jeg kunne ta med på fjellet, postere på gås ol., skyte trap og skeet med. Og fant ut etter testskyting 10-15modelker at dette ikke var lett. Problemet med flere hagler er att mann ikke blir god med noen. Jeg har nå en lett fjellhagle (fastpro i cal.20) en 870 til postering og ettersøk, en o/u til trap/skeet og en s/s til fasan og finskyting. Disse blir nå bytta mot 1stk benelli halvauto i 12/89. Passe tung til fjellet, fin i skeet, stabil trap(selv om den kunne hatt litt mer tyngde) og helt konge på postering. [THUMBS UP SIGN]

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Benelli går vel får å være det beste du kan få innen halvauto. Har hatt flere halvauto, men har i dag en beretta a400 xcel som jeg er veldig fornøyd med. Men anbefale deg til å se på browning halvauto. Det er en snekker sak:) prøvde en sånn her om dagen, likte den veldig godt. Også hadde den sånn hendel ala O/U til å ta av forskjefte. Beretta a400 kommer i forskjellige utgaver, mens syns våpen under 3 kg blir vinglete. Derfor har jeg xcel utgaven. Og den har lada alt jeg har skutt med.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

for meg er vekt viktid da jeg går. ganske lange jakt turer. og klarer ikke gå med våpenet på rygg. "må" liksom ha det klart, bare i tilfelle:P har ei lett over under som jeg trives med vekten på. 2,7kg. og treffer godt.

 

men det viktigste for meg er at den nye hagla ikke går i stykker. at den tåler litt, og at jeg ikke får klikk.

bryr meg ikke om gravyr. eller treverk. vil ha noe som jeg kan bruke uten at jeg er redd for at det skal bli ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en Remington Versamax waterfowl med camo på jakt

12-89

Kjøpte den i fjor hos jakt & friluft.

Probore utvendige chokes følger med

Ingen mateproblemer. Tygger alt fra svake lerdueskudd til tunge 12-89.

Haglen er gått ca 2600 skudd

Ingen feil.

Lett å rense og holde rein.

Bra til lerdueskyting også.

Når jeg leser om andre halvauto hagler på forumet som har mateproblemer, så er valget Remington eller Benelli.

Har en Benelli også. Mater all ammo innkludert skeet ammo.

Shm

Link to comment
Share on other sites

SX3 Red performance uten tvil, jeg brukte mine måneder før forrige haglekjøp (med kriteriet: Halvauto) på å teste mange forskjellige hagler. Fikk skutt med Beretta A400 (diverse modeller), Benelli hagler, Franchi hagler, Winchester hagler og et par andre jeg ikke husker navnet på nå.. Winchester SX3 Red Performance haglen var den første jeg testet og jeg kunne etter hver testskyting av de andre fint konkludere med at ingen ting føltes så bra som SX3'n. Den er veldig lett uten å være for lett, god balanse, tar alt av ammo den har fått og er alt i alt en fantastisk hagle. Har du litt tålmodighet så får du fint denne for 13-14.000kr. Jeg fikk min for 13 blank ny fra forhandler.

 

Enda et pluss må jo være den fantastisk fargen :D Eneste kjipe er fabrikkplomberingen som følger med bare tar bort 2 skudd i magasinet, men her driver Winchester å lager en ny plombering for det Norske markedet som plomberer 3 av de 4 det er plass til i magasinet.

 

Løp og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i samme situasjon da jeg tittet på hagle i fjor, var innom det meste av halvautoer på markedet i prisklassen 10-15K. Endte til slutt opp på en Benelli M2 Field, og kunne ikke vært mer fornøyd.

 

Jeg hadde lest litt på nett om at noen mente rekylbasert system var dårligere enn gass så jeg var kanskje litt bekymret, men det var det liten grunn til. Hagla veksler perfekt med selv de billigste 24 grams lerdueskudda, selv om ikke kolben sitter skikkelig i skuldra til og med. Selv med kolben under armen eller hagla i en hånd veksler den, og det er mer enn godkjent.

 

Eneste jeg har gjort med den er å bytte ut det kjipe fiberkornet den kom med med et Hi-Viz Comp korn.

Link to comment
Share on other sites

Benelli comfort. Fikk den for rundt 13 500 ny fra forhandler. Veldig god hagle som har tatt absolutt alt jeg har puttet i den. Enkel for demontering og skikkelig puss er den også (men det er visst de fleste halvautoer har jeg forstått?)

 

Comforten jeg kjøpte er i 12-76 så den spiser ikke 89patroner, men gåsa, endene og skarvene detter som bare det. Jeg er hvertfall veldig fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror behovet for supermagnum er sterkt overdrevet.

 

Som en sa en gang: Hvis du virkelig trenger 12/89, så er det du egentlig trenger ei hagle i kaliber 10. :mrgreen:

 

Tror mange handler 12/89 fordi det er kjekt å ha muligheten, selv om det nok hovedsaklig blir brukt 12/70 og 12/76 i de fleste 12/89 hagler. Men det er klart, smak og behag. Hvis du vil ha 12/89 så er det klart du kjøper deg det.

Link to comment
Share on other sites

Før gikk det nesten bare i 12/67, så ble det 12/70.

Nå leveres vel det meste av hagler i 12/76.

12/89 vil nok bli mer og mer populært og vanlig fremover.

Skulle det bli enda en hagle for meg engang blir det nok en i 12/89.

Link to comment
Share on other sites

Har en franchi fast black, er meget fornøyd med denne til fjelljakt. Duger sikkert på gås også, men har en benelli nova til det. På banen er det bedre med ei tyngre hagle. Testa franchi fast, benelli m2, Sx3, versamax og maxus og angrer ikke på at jeg valgte franchi'en, men det har nok mest med passform å gjøre og lite med funksjon (alle jeg prøvde veksla 24g lerdueskudd). Skyt litt på den lokale leirduebanen din så treffer du nok noen med noen av de ovennevnte haglene som lar deg prøve noen skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...