Jump to content

458 Socom


d-sle

Recommended Posts

Med de mindre kulene på 250gr-400gr er den lovlig på elg. Den store 600gr kula i subsonisk hastighet er det ikke. Dessverre. Rådyr er lov, men kan vel av noen oppleves som overkill :winke1:

 

Det ligger to Remington SOCOM ute på finn nå. Jeg har VIRKELIG lyst på den heldempede.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med en heldempet slik.

Bare for å si det den er ikke akkurat stille med sub ladninger.

I mine øyer et søppel calibra til jakt.

Kompisen min brukte den noen få ganger før den ble solgt.

Men det er sikkert de her inne som er storfornøyd med det kaliberet

Link to comment
Share on other sites

Med de mindre kulene på 250gr-400gr er den lovlig på elg. Den store 600gr kula i subsonisk hastighet er det ikke. Dessverre. Rådyr er lov, men kan vel av noen oppleves som overkill :winke1:

 

Det ligger to Remington SOCOM ute på finn nå. Jeg har VIRKELIG lyst på den heldempede.

 

Jeg har hørt den heldempede av de to med subammo, nærmere lydløs kommer en ikke med krutt!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Hei!

Noen på kammeret som vet noe om 458 socom?

 

Sikkert grei for skarpskyttere med lyddemper som trenger ei kule med lave hastigheter og litt "Punch"

 

http://en.wikipedia.org/wiki/.458_SOCOM" target="_blank

 

De fleste jegere er bedre tjent med .308 eller bedre.

 

Mvh

Jim114

 

Du vet ikke helt hva du snakker om eller?

 

Har brukt en .458 Socom som førstevalg på jakt de siste 3 årene, på alt fra kråke til storoksen. Helt ypperlig!

Noe langholdsvåpen er det såklart ikke, men til det har man andre kalibre...

Link to comment
Share on other sites

...på alt fra kråke til storoksen. Helt ypperlig!

 

Å skyte kråke med .458 SOCOM blir lite kostnadseffektivt

men fungerer sikkert greit hvis du har god råd og ikke spiser kråke.

Jeg tror ikke kråka kommer til å klage når den blir truffet av en 300 grain kule :-)

 

På elg fungerer det sikkert greit.

 

.458 SOCOM er primært laget for spesielle militære behov hvor .223 ikke helt duger for å legge fienden i bakken med 1 enkelt skudd. (Les - motstanderen er ruset på hvitt pulver og kjenner ikke smerte.)

 

Siden det er snakk om subsonic ammo så vil lyddemper fungere utmerket.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Tja, Barnes Tac-X har, hvis man legger godviljen til, en antydning til boat-tail...

10609000_10152596570866352_981634446_n.jpg

Den i midten.

Helt til venstre er 165grains Sierra Gameking for sammenligningens skyld, til høyre er Barnes TSX 500 grain.

 

Ikke at jeg skjønner hva man skal med boat-tail i de hastighetene og på de avstandene dette kaliberet trives best med. Hadde helt sikkert gått omtrent like bra med en rund blykule :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har selv hatt div sub rifler. bant annet en heldempet 458socom. bilder av prosjetet ligg på hjemme siden til Rafdal.

 

Hvis du tenker å skyte sub eller full hastighet i 458 cal vil jeg ikke anbefalt deg socom hylsen. Hylsene er dårlige å vanskelig å lade.

Samt at det er et sant helvete å få dette til å mate fra magasinet. Da jeg kjenner flere som har hatt denne hylsen, å har gåt over til 450 Marlin istede.

 

450 marlin hylsen å socom hylsen yter ca det samme. men er mye lettere å lade å få til å mate.

 

Når det er sakt så er ikke 458 cal kule noe egnet til sub. Jeg har skutt MYE med dette. Å x antal hjort. Det er vanskelig å få ekspanderene kuler. siden 458 kuler er laget for rifle i full hastighet. Jo da en får tak på spesialdreide kuler som koster 40kr stykke å man kan dreie større hulspiss i frabrikk kuler osv. Men da ødlegger men litt av konseptet spør du meg.

 

Har nylig Bygget en Full dempet 450 Bushmaster. Denne er i cal 452. Da skyter en 45 pistol kuler. Billige kuler å de er beregnet for å elspandere i sub hastighet.

F.eks 300grs Hornady XTP. full ekspansjon i 320ms. skutt to rådyr med denne kule nå i bukkejakta å de gikk ned med gjennomskyting på begge.

 

Men 458 Socom er bygget for å virke i en AR-15 rifle, å ikke i en bolt rifle. Men det høres sikkert kult ut :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...