Jump to content

Hylse-quiz


kaaredump

Recommended Posts

Nei, jeg trodde heller ikke at det skulle være mulig å stappe en 6,5x55 inn i et .30-06 kammer.

Lader begge kalibrene og en .308/.30-06 hylseholder blir for liten til 6,5...

 

Men denne er henta ut av kammeret til elgrifla til en kompis, etter at sønnen hans har hatt den med i "grustaket".

Sønnen hadde raska med seg noe ammo fra våpenskapet og dratt ut for å skyte blink.

Kompisen min fastholder hardnakket at han kun har .30-06 og "noe gammel Krag-ammo".

 

Hylsa satt dønn fast i kammeret og det skulle en hel del overtalelse til for å få den ut.

Og hylsebunnen ser ut til å ha fått mye juling.

 

 

Er det noen som kan bekrefte/avkrefte om det er mulig å stappe en 6,5x55 i en .30-06 og få det til å smelle.

(Har ikke lyst å prøve det eksperimentet :lol: )

 

 

PS: Før noen tar av; sønnen voksen og har egne våpen, det er ikke snakk om en fjortis som har tjyvlånt børsa!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler sterkt på at dette er en 6,5.

Alle bilder og forklaringer tyder på at det er en 8x57 som er skutt.

En 6,5 i 30-06 vil ikke gi særlig trykk, rekyl vil bli minimal og det blir mye uforbrent krutt i løpet. Dersom det ble normal rekyl og litt kraftig smell så er det en 8x57 som er skutt.

Med litt romt kammer kan det nok være mulig å få inn en 6,5, men det er ikke lett.

Link to comment
Share on other sites

Står det noen form for merking på bunnen?

 

Hvis det står hva det har vært, er det jo lett å måle seg til hva det er nå siden den er skyteformet til et annet kaliber.

 

Årets kaliber: 6,5 idiot.......ha ha ha

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette blir bare snedigere og snedigere.

Hylsebunn har en diameter som varierer fra 12,46mm til 12,73mm tennhettehullet er tydelig ovalt og hetta var etter det jeg har blitt fortalt "forsvunnet" når hylsa en gang kom ut av kammeret.

 

Hylselengden er ca 57,25mm (hylsbunn er tydelig skeivslått), altså rimer det mer og mer på 8mm Mauser.

 

Måtte ringe kompisen og be ham se over ammoen sin, og joda all den gamle Krag-ammoen lå i esker merka 6,5, meeeen han hadde også en del gammel .30-06, og i den kassa fant han en .30-06-patron som var litt kortere med samme stempel (RA 1949) som den vi mistenkte å være en 6,5-IDIOT.

 

Med andre ord er hylsa en 8mm-IDIOT, eller 7,92-IDIOT.

Link to comment
Share on other sites

8x57DK (Dummkopf) :lol:

 

:mrgreen::lol:

 

 

Men ja det er mulig å skyte 6,5x55 i ett romt 30.06 kammer. Hadde ett slik kammer og prøvde for moro skyld(å se hva som fikk plass av andre kaliber) for noen år siden. Var ikke mere motstand enn om jeg kamret 30.06. 308win passet også :mrgreen:

 

Men det skal sies det ble ikek skutt annet enn 30.06 og 7,62 lang ammo i den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...