Jump to content

Lyssterk som fy, Hva finnes der ute ?


grautskallen

Recommended Posts

Har kjøpt meg ei revabørsje , Sako L46 222r som jeg tenkte skulle få seg en lyssterk kikkert .

Nå står det på en Zeiss 4,5-14x44 mc , grei kikkert som fungerer i dagslys . men når skumringa kommer sigende

da er ikke den kikkerten noe særligt .

På Quaden har jeg en zeiss classic 2,5-10x50 med lys og komp som er praktisk ved løpsbytte ,

Greit lyssterk den classicen

Men ønsker helst å bruke 222r på reven da det kan blåse ganske så mye der jeg bor ,

17 hmrèn er jeg ikke heilt trygg på i dei værste vindkasta .

 

Sitter å lurer på” fast optikk ” Har en del faste objektiver til fotoaparatet , da må det vel finnes til børsja også ?

Veit at det finnes noe der ute , zeiss har en 7x50 men det er det eneste jeg har sett i gjennom .

Har montasjer til sako`n som passer til 30mm rør og 56 i lysåpning .

Finnes det noe sånt som 12x56 :?:

Link to comment
Share on other sites

Zeiss hadde Classic Diatal 8x56, men det er nok dessverre ute av produksjon. Dette skal jo være et fenomenalt skumringssikte. S&B har, men vet ikke om det er i produksjon lenger.

 

Vær klar over at dette er noen beist av noen sikter og gjør slik at det ser ut som om du har montert børsa under siktet og ikke sikte på børsa.

 

Har selv hatt Diatal 7x50, og den var egentlig genial på småviltrifla (Brno Fox .222). Kompakt og med bra optikk. Strålende i skumring. De fleste her har også opplyst retikkel. Er usikker på om 8x56 har det.

 

Men, skal du ha versting i skumring, er jo 8x56 det ypperste du får om du velger kvalitetsoptikk. Men, vil jo anta at feks en Zeiss HT 3-12x56 er på høyden. Har sett gjennom verken den ene eller andre, så kan ikke uttale meg der.

 

Personlig ville jeg holdt meg til 7x50 pga kompakt størrelse og pga at de er bra nok til det meste av skumringsjakt. Evt kan du jo se deg om etter brukt med variabel toppoptikk med 50 mm objektiv og. Har en eldre Zeiss Victory 2,5-10x50. Fantastisk i skumring, rett og slett. Jeg vet ikke om jeg ville hatt behov for noe større faktisk.

 

Ellers har forresten meopta et sikte med 7x56. Kan være verdt en sjekk det.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein meopta med 7x56 med lys dette er ein kjempe kikkert. Det er den beste kikkerten eg har vore borti når det kjem til skumring. Vertfall for pris. ( betalte 6200 for den ny) har blant anna testa den litt mot swaro sin z4i 2.5-10x56 og og det var for meg vanskeligt å sjå nokre forskjellar og på 7X zoom i swaroen så ville eg holde ein knap på meoptaen. Så viss du skal ha god lysgjønagang og go kikkert for ein rimeleg peng. Så anbefala eg meoptaen

 

siden den vart nemnt så har eg og (pga begeistring for 7x56en) ein Meostar R1 3-12x56. det er ein god kikkert, men har ikkje fått brukt den so mykje sida den er heilt ny. har ikkje testa dei ,ot kvarandre, men har kikka litt i den kveldane og det låva godt. det er mykje kikkert for pengane.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Swarovski PF 8x56 på reverifla. Åtehold 100 m.

Bra, men valgte like gjerne en Swarovski PV-N 2,5-10x56. Da fikk jeg

større forstørring, og følte jeg hadde mer kontroll på tp.

Har belyst åte, så slik sett er det greit. Nå bruker jeg Zeiss FL 4-16x50.

Da har jeg 12-14x forstørring, og prikkskyter greit på alle hold reven dukker opp.

 

8x56 solgte jeg pga. noe for lite forstørring. Ikke var det stor forskjell på den

og den variable Swaroen når det kom til skumringsegenskaper heller.

 

Du må neste teste ut. En 12x56 med lys hadde nok vært interessant. :D

Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt Diatal 7x50, og den var egentlig genial på småviltrifla (Brno Fox .222). Kompakt og med bra optikk. Strålende i skumring. De fleste her har også opplyst retikkel. Er usikker på om 8x56 har det.
Alle 7x50 har lysretikkel. Da de siste ble produsert, kunne 8x56 også velges med lys. Begge disse har éntoms rør, so om du vil beholde montasjen, finnes det mellomringer i plast.

 

Swarovski sin 8x56, har 30mm rør

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...