Jump to content

Hausken Mini til rifle i cal 222


birk2014

Recommended Posts

Noen som erfaring med å benytte Hausken Mini til rifle i cal 222 Rem? Får man tilfredsstillende demping slik at man slipper bruk av hørselvern på jakt? På bane vil uansett hørselvern brukes.

 

Hausken oppgir på sine hjemmesider at Mini MD128 har en demping på 23dB og Mini MD45 27dB.

Noen som benytter en av disse Mini-utgavene i kaliber 222?

Link to comment
Share on other sites

Hadde Mini på Fox'en min i .222. Helt grei demping, faktisk. Ikke noen versting akkurat, og det var best å bruke hørselvern på skytebanen (det er det jo i grunn best å bruke uansett), siden lyden reflekteres i vegger/tak. I skog og mark var det null problem. På toppjakt var det en helt topp demper. Snøen reflekterer ikke fælt med lyd akkurat, så jeg følte aldri behov for noe mer. Likevel solgte jeg den til fordel for en Sonic 35. Den demper bedre, men ikke så mye som jeg håpet.

 

Litt plusser og minuser med Hausken mini:

+ Utrolig liten og nett. Demper bra i åpent terreng. Ikke noe behov for noe større der.

+ God pris på en faktisk god demper.

+ Lett å gjøre ren

+ Forbausende lite problem med mirage. Den ble styggfort varm, men også fort kald igjen. Gikk greit med fem og fem skudd med pauser mellom.

 

- Demper ikke veldig bra på skytebanen grunnet lydrefleksjon

- Stor treffpunktendring med og uten. Husker ikke i farta, men det var vel noe i nærheten av 15 cm opp og litt til siden når demperen ble tatt av.

- Bygger kun fremover. Innbiller meg at det ikke er noen fordel om man skulle tryne med pipa først at ting blir fortere ødelagt enn om den hadde hatt et bakkammer som kan "hjelpe av" lengre inn på løpet.

 

Sonic 35:

+ Liten og nett

+ God pris

+ Demper godt. Om man glemmer hørselvern på skytebanen, er det ikke full krise, selv om det hadde vært å foretrekke

+ Moduler. Lett å ta fra hverandre. Kan bygges på eller reduseres

+ Bygger bakover på løpet. Føles tryggere ute enn med mini'en med tanke på å stuke løpet i bakken, om man skulle finne på å gjøre det.

+ Minimal til ingen treffpunktendring (har skutt lite uten demper til å kunne gi sikker konklusjon). Sist jeg skjøt, var det ikke noe å bry seg om, men jeg skjøt ikke bra den dagen uansett. En årsak kan jo være at den bygger mye bakover og fører til mindre løpssvingning?

 

- Kunne dempet bedre føler jeg. Den er jo noe lengre enn Hauskendemperen, men jeg synes ikke den demper så voldsomt mye bedre akkurat.

- Stygg... Ser ikke poenget med de dumme hakkene på modulene. Skal vel gjøre det enkelere å ta den fra hverandre, men da må man bestille en spesiell tang eller noe, noe man egentlig ikke trenger om man bruker nøtta litt når man skal gjøre det.

- Holdbarhet? Den er billig, og den virker billig og gir ikke helt den samme kvalitetsfølelsen som Hauskendemperen, synes jeg.

 

Sum: Til jaktbruk er Hausken mini-demperen god nok. Sonic'en er et billig og godt alternativ, men du vil ikke få noen stor følelse av frelse av å sette på en slik. Jeg selv angrer på at jeg ikke heller gikk for en Sonic 45 eller lignende i størrelse. Om .222'en blir mer lydsvak med en slik, vet jeg ikke, men å gå fra Hausken mini til Sonic 35 gir ingen følelse av å ha sett lyset i hvert fall.

 

Jeg ville heller sett på nye Hausken JD 151 eller 184:

http://hausken.no/?page_id=1080

Prisen er sikker noe annet enn både på Mini og Sonic 35, men dog... I løpet av året, vil jeg anta at jeg kommer til å kjøpe en slik og selge Sonic'en. Sonic'en er ingen dårlig demper, synes jeg, men jeg liker den av en eller annen grunn ikke...

 

Om valget er låst mellom disse to, ville jeg nok gått for Sonic'en, men bare så vidt.

 

Veldig subjektivt, selvsagt, men det er nå hva jeg synes. :-)

Link to comment
Share on other sites

Den jeg hadde, kjøpte jeg ikke lenge etter den kom på markedet, altså noen år siden nå. Husker ikke hva den het, men det er nok den som heter MD128, altså den minste. Tror jammen det stod .223 på siden av den. Den tålte i hvert fall .222'en godt, selv om den, av naturlige grunner, ikke demper så mye som større dempere.

 

Som ren jaktdemper, mener jeg den er velegnet i hvert fall. Det er ingen "masseskytingsdemper" for banebruk.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke testa Hausken Mini, men Sonic 35 (maks 6mm), Sonic 35 (maks 7mm), A-Tec CTM4 (maks 6,5mm), A-Tec Maxim (maks 6,5mm) og Hausken Kompact (Tror jeg den heter. Bygger bare 7cm foran munning. Var for maks 6,5mm)

Alt er følt/opplevd lyd, ikke målt!

Først av alt, så merka jeg stor forskjell på 6 og 7 mm demperne fra Sonic.

CTM4 var veldig bra, mye bedre enn Sonic 35. Var nede på samme nivå når jeg tok av 2 moduler. Da er de også ca like lange foran munning.

Maxim føltes ennå litt bedre, men da ble ei lita Vixen jammen framtung. Med 3 moduler dempa den fortsatt bra, men da kunne jeg like gjerne bruke en forkorta CTM4.

Hausken sin Kompact dempa omtrent som Sonic med 7mm høl.

 

Enden på historien, for min del, er at jeg går med Sonic 35 (maks 6mm) på jakt. Gjerne med et par moduler i minus. Dette gir det hendigste våpenet å gå med, slik jeg oppfatter det, og demper tilstrekkelig for et jaktskudd i ny og ne.

På banen og dersom jeg vet jeg bare skal sitte på post, bruker jeg CTM4. Våpenet opplevdes veldig ubalansert med Maxim og Hausken Kompact.

Med mitt våpen opplevde jeg ikke så store treffpunktavvik at jeg trengte å ta hensyn til hvilken/med/uten demper og jeg kunne variere fritt etter hva jeg ønsket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik på 223'en: http://jaktfall.no/produkt/lyddemper-rekylbrems/hardy-rifle-engineering/hardy-lyddemper-standard-cal-243

 

Den fungerer bra. Omtrent på størrelse med A-tec ctm 4, men bygger bare 8 cm fremover. (Har ctm4 på en 308win)

 

edit: Grunnen til at jeg valgte denne var at pipa mi var for tykk for ctm4'en jeg allerede hadde og sonic35 som også ble vurdert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...