Jump to content

Info rundt disse patronene


cmi

Recommended Posts

Noen som kan hjelpe meg med noe info rundt disse patronene? Slik som type, kaliber, opphav etc. :)

 

Sett fra venstre:

- RA 64, RA 64, FA 46, FA 46

- 6-RA-89, 24-RA-91, 5-RA-92, 5-RA-92

- 21-CG-08, 21-CG-08, 21-CG-08

1_zps274b597e.jpg

 

Sett fra toppen:

- De røde har ikke noe stempel i bunnen.

- 04-BF-07 på begge blå

2_zps128643a3.jpg

 

Sett fra venstre:

-RA 1951, RA 1952, RA 1953

3_zps6d92dbc3.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig et ganske vanskelig spørsmål du stiller. Noen patroner kan man ikke si hva er uten å ha eska, og bunnstempel må vi ihvertfall vite. Nå er det bare noen få av disse som har NM-nr, og da kan jeg si følgende:

 

Nr 1 - 4 og nr 9 har ikke NM-nr.

Nr 5 og 6 kan være NM62, men det kan også være FFV553 dersom halve bunnen er sort. Eller det kan være en annen nasjons sporlys, umulig å vite uten bunnstempel.

Nr 7 har sansynligvis et NM-nr, men det vet jeg ikke hva er, men det kan også være en utenlandsk patron.

Nr 8 er sansynligvis en NM127, men kan også være NM8 eller NM63. Disse har ikke bunnstempler i eldre utgaver.

Link to comment
Share on other sites

De fire sporlyspatronene i 7,62x51mm fra RA er alle NM62. Oransje er NM62, røde vil jeg /tro/ er NM62T?

 

5,56x45mm-sporlysen er et av disse:

NM230 - 5,56x45mm - sporlys miljøammo - gammel revisjon

NM256 - 5,56x45mm - sporlys miljøammo - ny revisjon

 

De blå 7,62x51mm-ene er NM8 kortholdsammunisjon fra Bakelittfabrikken.

De røde 7,62x33mm (.30 Carbine) er NM13 løsammunisjon (rødfis) fra Bakelittfabrikken.

 

7,62x63mmen til sist (.30-06 Springfield) er kortholdspatroner. Kalles e̶i̶k̶e̶n̶ø̶t̶t̶e̶r̶ tyttebær.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det noe sak! Takker og bukker :)

 

Vet du hvor skillet går på disse?

"5,56x45mm-sporlysen er et av disse:

NM230 - 5,56x45mm - sporlys miljøammo - gammel revisjon

NM256 - 5,56x45mm - sporlys miljøammo - ny revisjon"

Link to comment
Share on other sites

Er det noe sak! Takker og bukker :)

 

Vet du hvor skillet går på disse?

"5,56x45mm-sporlysen er et av disse:

NM230 - 5,56x45mm - sporlys miljøammo - gammel revisjon

NM256 - 5,56x45mm - sporlys miljøammo - ny revisjon"

 

Det går på bunnstempel, jeg er ikke helt sikker på akkurat hva som skiller dem. Det er garantert noen forsvarstyper som gjør det, da :D

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det. Patronen er 7,62x51mm NATO, som noen kaller .308 Winchester- men det er ikke helt det samme.

Førstnevnte er militær, sistnevnte er en sivil jaktpatron. De kan i de aller fleste rifles brukes om en annen.

 

Begge patroner bruker kuler av kaliber 0,308 tommer (.308") som er 7,82mm.

I Europa omtales kaliber som avstand mellom bommene i riflingen, i statene oppgis kulediameter.

 

.308 Winchester heter det fordi kulediameter oppgis som diameter på kulen, altså 0,308 tommer (7,82mm). Winchester oppfant den, ergo "Win."-navnet

7,62x51mm NATO heter det fordi kulediameter oppgis som innvendig diameter i løpet, altså 7,62mm. Kulen presses sammen til 7,62mm når den skytes gjennom pipen. Hylsen er 51mm lang og det er en standard NATO-patron.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det har det!

 

Rød lakk betyr at sporlyset tennes (så og si) umiddelbart.

Oransje lakk betyr at sporlyset er forsinket, altså at det går noen meter (100-200?) før sporlyset tenner.

Sistnevnte blir brukt når det er fare for at skytter kan bli lokalisert ved hjelp av å følge sporlyset.

 

De heter respektivt "bright" og "subdued" sporlys

Link to comment
Share on other sites

21-CG-08 er NM230, altså gammel miljøammo.

 

Den nye NM255/NM256 har bunnstempel fra 2012 og nyere.

 

Kjekt å vite!

 

De blå 7,62x51mm-ene er NM8 kortholdsammunisjon fra Bakelittfabrikken.

 

Ikke helt enig i dette, så sein produksjon er nok NM127.

 

Du har rett, jeg kom fram til mitt svar før han rakk å legge ut bunnstemplene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

RFK_081012144354.jpg

Det hvite er løsammo/knallskudd til en slik rekylfri kanon, Carl Gustav 84mm.

Det hvite knallskuddet blir plassert i siden på en tomhylse som er tilpasset for den hvite knallpatronen. Når tomhylsen i 84mm. er plassert riktig i sporet sitt ligger knallskuddet sentrert for tennstempelet.

Link to comment
Share on other sites

"Hvitfis" :wink:

Kruttet i den der har rimelig rask brennhastighet :shock: Gjett hvordan jeg vet det :mrgreen:

 

Jeffery har et poeng, dette svineriet er laget for å smelle godt uten forbrenning i et trangt løp, skulle den si pang i hendene på en klåfingret Mr.Bean så er ikke dette forumet "Kammeret" tilrettelagt med blindeskrift :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det er over 20 år siden jeg fikla med de greiene. Så jeg kan skylde på at jeg var ung og dum. Nå er jeg bare dum, men ikke dum nok til å dille med slikt lenger :wink:

 

Jeg opererte en slik en og tømte ut kruttet på en kartongbit. Deretter stakk jeg ei fyrstikk borti. Dette skjedde baki ei MB feltvogn med kanvasen på :roll: En kan trygt si at vi var en smule fortumlet etterpå :overrasket: Heldigvis beholdt alle mann både hørsel, syn og fingre. Det smalt vel ikke så veldig, men det kom ett voldsomt lysglimt, også var hele vogna fylt med en tung, tykk og hvit røyk som var uggen å puste i.

Fjernet en setning om modifisering/fiksing av kvitfis slik at ingen blir fristet til å prøve. BRM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...