Jump to content

Booking av jaktreise


vegard_dino

Recommended Posts

Det kan kanskje komme an på hvor du skal. Og hvor kjent du er, hvor vanskelig reisa er, mm.

Dersom du kjøper en hel jaktreise, er kanskje selve reisa med i prisen, og du får hjelp underveis med tollklarering, språkproblememer osv.

For å si det sånn, det er ikke farlig å reise på egen hånd til Sverige, det er vel verre til Aserbadjan.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det kan nok kanskje være et godt råd om du ikke har vært ute å reist så mye før.

 

Jeg reiste på bøffeljakt til Zimbabwe i fjor, og bestilte jakta direkte gjennom arrangør der nede, ikke no problem, men du MÅ vite hva du driver med, dvs alt fra våpentransport med de forskjellige flyselskap til hjemsendendelse av evt trofeer+++++alt i mellom :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestilt begge mine turer direkte med Outfitter i Sør-Afrika. Men jeg hadde vært i sør-afrika på ferie 3 ganger før og hadde ikke med meg våpen. Jeg synes det er kurant, jeg er glad i research og reising osv. Det ingen andre enn Norsle operatører har er reisegarantifondet. Det er faktisk veldig bra og nesten unikt i verden. Bestemmer noen i afrika og rævkjøre deg, så er det god sannsynlighet at de klarer det. Derfor er sjekking av referanser osv utrolig viktig.

 

Lykke til, samme hvordan du kommer deg nedover så lenge du får kommet deg nedover. Magisk sted :)

Link to comment
Share on other sites

Som andre har sagt tidligere, så avhenger det veldig av hvor du skal jakte og hvor mye erfaring du har med å reise utenlands på jakt.

svinejakt nevner Reisegarantifondet. Vær oppmerksom på at langt fra alle norske operatører er medlem av dette og selv om de er det, er det ingen garanti for du får en flott opplevelse. Du har muligens en litt større sjanse for å få tilbake litt penger om ting skulle skjære seg.

 

Referanser og å sjekke referansene er det desidert viktigste du kan gjøre. Både med norske operatører og utenlandske.

For jakt i Canada, USA, Australia, New Zealand og Sør Afrika vil jeg booke direkte selv, men om jeg f.eks skulle dra til Kirgistan eller lignende for å jakte Ibex, vil jeg booke med en norsk eller dansk operatør.

Link to comment
Share on other sites

Skal du til Namibia, er nok Opplev verden's Gras Hunting Ranchhttp://www.zingelasafaris.com/gras/ noe av det desidert beste som er å finne i det landet.. Jeg vet de har mange referanser i Norge som kan bekrefte dette, Så de kan du uten videre sjekke opp og ev kontakte direkte. Når det gjelder USA er jeg ikke så bevandret, men som mange andre påpeker hadde jeg aldri booket direkte med outfitter uten å sjekke flere referanser på forhånd.

 

Om du klarer å finne en outfitter som du etter research og referansesjekk føler er bra har du mulighet for å få en mye bedre pris, siden det ikke er noen mellomledd som skal ha kroner.

Link to comment
Share on other sites

Angående Namibia har jeg ikke inntrykk av at det er så vannvittig mye å spare på å bestille turen direkte hos den Namibiske outfitteren. Ser prisene i linken fra Oddemann, og det er definitivt ikke billig isolert sett (dagrater og trofèpriser). Mulig det er et luksushotell det er snakk om, men hvis ikke tror jeg det er fullt mulig å få en like fin jakttur til samme pris via et norsk selskap. Jeg har vært i to terreng som Enjoy Hunting disponerer, og jeg kan ikke helt se hva som skulle vært så veldig mye bedre andre steder (unntatt innkvartering av typen luksushotell hvis det er viktig). Prisen synes også å være lik, eller lavere, enn prisene jeg har sett fra hjemmesider til div. outfittere.

 

Yuma safaries (også et norsk reiseselskap) har også meget konkurransedyktige priser, men vet ikke noe om terrenget annet enn at det er noe fritt land og noe inngjerda terreng for de litt mer perifere artene.

 

Ut fra det lille jeg har erfart synes det ikke å være nok penger å spare på å bestille direkte til outfitter på jakttur til Namibia, til at jeg hadde giddet å gjøre dette som førstegangsreisende.

 

USA aner jeg ingenting om prismessig outfitter vs via norsk selskap.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke uttale meg om Namibia og spesielt ikke den Namibiske outfitteren som er nevt da jeg hverken har jaktet i Namibia eller kjenner noe til outfitteren.

Men jeg har erfaring fra andre steder, og det er helt klart muilg å spare noen kroner om man booker direkte med en del meget seriøse outfittere om man er veldig klar på hva man ønsker.

Men det er ikke nødvendigvis for å spare noen kroner man ønsker å booke direkte med en outfitter. Man har da også større mulighet for å få skreddersydd et opplegg akkurat som man ønsker det.

 

På den jakta jeg var ifjor hvor jeg booket direkte, både sparte jeg en del penger og fikk i tillegg et totalt skreddersydd opplegg etter mitt ønske.

Men for en totalt novise, anbefaler jeg sterkt å enten booke med et norsk eller dansk reiseselskap eller reise sammen med noen som har en del erfaring fra lignende jakttur.

 

Å booke en cull hunt kan være en god ide for en novise.

Da får man erfaring med å reise utenlands på jakt og mye moro for relativt lite penger.

Man kan alltids skyte seg noen trofeedyr og betale for disse i tillegg om man får lyst til det :)

 

Jeg fikk selv veldig lyst til å booke meg en cull hunt med bue i år. Desverre har jeg hverken tid eller penger til det i år :(

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Gras i Namibia så er det ikke så mye å spare på å bestille direkte. Og det er heller ingen problemer med å få norsk agent til å skredder sy en tur for deg.

Jeg har vært der to ganger gjennom norsk firma og kunne ikke tenkt meg å bestille direkte. Siden dette har fungert så greit.

Når det gjelder pris så er det flere ting en dags rater som spiller inn. For eksempel trofe prisene på de artene du vil skyte. Dem kan variere veldig avhenge av hvor du dra og hvor mye av den arten som er på stedet. Så å regne en total pris på hele pakka er viktig. Mulig et sted med høye dagsrater blir billig hvis dyrene du skal ha er rimeligere der, en hos han med lave dags rater.

Standarden på gras er bra/høy! Men det er ikke overstadig luksus.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode tips.

 

Som NorwegianWoods sier, det er ikke for penga jeg går å tenker på å gjøre dtta. OM jeg sparer noe så er det bra.

Som det blir sagt her, det kan være penger å spare.

Men, det er ikke alle outfittere som har agent i Norge/Danmark.

Det også å få til ei pakke som er for meg, det er det jeg er ute etter.

Mye av den jakta som er i Namibia er på en stor farm......Tja, ok for de som er ok med det.

Mitt ønske er jakt ute i det fri.

Men, det er ikke lett, om noe går feil, ja så har man ikke en agent å ringe til/få hjelp av.....Nei, blir å booke selv for neste års tur.

Link to comment
Share on other sites

Mye av den jakta som er i Namibia er på en stor farm......Tja, ok for de som er ok med det.

Mitt ønske er jakt ute i det fri.

 

Nå er jeg grønnskolling i dette selskapet med kun en tur i Namibia, men der jeg jaktet ( http://shona-advenures.com" target="_blank ) var det åpent uten gjerder og viltet kom og gikk som de ville.

Arealet er på 6400 ha.

Eieren, Johan Veldsmann skreddersyr opplegget alt etter ønske.

 

Eneste unntaket var at jeg ville ha en black wildebeest, og da var det kun farm som gjalt etter som de ikke finns frittgående i Namibia.

Den ble jaktet på en farm i samme distrikt, men med et inngjerda område på 4520 ha. hadde (og har) jeg ingen etiske skrupler av den grunn.

 

Ønsker du fri jakt i fantastisk natur kan jeg ihvertfall anbefale Johann og Vera Veldsman og Shona Hunting.

Jeg har en jaktrapport fra turen liggende her på kammeret tilbake til 2011

 

Både denne turen og to tidligere til Sør Afrika booket vi selv basert på gode referanser, og alt gikk uten probler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...