Jump to content

Remington 17 Fireball


Generaldfeld

Recommended Posts

Hva lader du med? Har du hastighet?

Hvordan er presisjon? Det sies vel at "noe" skjer med presisjonen etter ca 2000 skudd, alt etter ladninger og hvor flink man er til og pusse!

 

Jeg er også meget fornøyd, har til nå bare brukt std ammo.

Har du vurdert og bytte til Lothar Walther løp?

Vet du om det er mulig og få nytt std løp montert?

Link to comment
Share on other sites

Nå kupper vi vel egentlig tråden her 'Generaldfeld ' når vi nå nevner 17 Rem . Hvis det var meg du spurte ang. kuler og hastighet har jeg brukt mye 25 gr. av Remington og Berger ,Sierra og litt Vmax , Rem.kula har alltid hatt best presisjon i denne pipa (Tikka) 20 gr. har jeg også brukt mye Vmax, Berger + noen til men i denne vekten har Nosler Bal.tip samlet best . I hastigheter har jeg alltid ligget fra 1260 til 1320 m/s i cronografen . Jeg pusser pipe hele tiden og alltid før den har gått 20 skudd og da virker det som den er stabil med god presisjon . Dette leste jeg på en amerikansk side for mange år tilbake at kunne være viktig og siden har det blitt slik .

 

Tipper vi nå går tilbake til Rem. 17 Fireball :!:

Link to comment
Share on other sites

Kupp er jeg ikke redd for, finnes verre ting enn det! :-)

Alltid nyttig og lære av andre og andre sine erfaringer tenker jeg! :-)

 

1320m/s, da går det unna, det er faktisk veldig raskt, så lenge presisjonen fremdeles holder seg. Er utrolig og tenke på at så små kuler faktisk klarer og holde seg stabile i slike hastigheter, og med såpass bra presisjon!

 

Det har vel blitt slik med meg at om jeg skuter 1 skudd på jakt eller 20 på trening, så pusses det med engang jeg kommer hjem uansett, da er det enklest og gjøre rent, og man har god samvittighet og riflen er klar med en gang, til neste gang :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja 'Generaldfeld ' det er rev som jeg i hovedsak bruker den til og i den tiden skinnet hadde bra verdi var dette kalibret nyttig da det ikke ble utgangshull . Denne rifla har vel snart knertet tre kvart tusen rev og flere tusen kråke,korp og sjor men som nvent må nok ny pipe (nr.3) inn i den . :D

De siste år etter at skinnet ikke har noen verdi har jeg brukt mest 223 og 22-250 .

Link to comment
Share on other sites

Du er en meget aktiv jeger da ja! :-)

 

Her går det også i rev, kråke, skjære, men ikke i de mengdene det snakkes om, mest fordi vi ikke har så mye rev samlet her. Skal jeg få det antallet, må jeg ha enda flere steder og jakte rev. Bruker også 308w på rev, det fungerer det og.

 

Men Remington 17 Fireball har en unik "knock down" effekt, ved riktig treff.

Får se om jeg klarer noen flere rever resten av sesongen!

 

Den høye hastigheten gir jo mye mer løpsslitasje, og prisen bokstavelig talt, blir løpsbytte, jeg er heldigvis ikke der enda.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Noen av dere som vet om Remington 17 Fireball er helt på vei? Kikket på siden til Remington, og der sto det at riflen Remington 700 SPS Varmint i cal Rem 17 Fireball, var ikke lenger i produksjon. Så ikke noe mer på siden deres om det var den enste riflen de produserer i det kaliberet, og om de ellers har/hadde andre rifler i nevnte kaliber. Noen som vet? I så tilfelle, hva da med Remingtons Accutip ammo i samme kaliber? Godt jeg har mange pakker ammo igjen enda, men skulle likt å fått vite mer fakta om dette.

Link to comment
Share on other sites

17 fireball vet jeg ingenting om, men vet at 221 hylsa er vanskelig å få tipp topp mating med !

Lapua leverer i disse dager 221 fireball hylser.

Synes jeg leste ei setning om 17 fireball på Rafdal sine sider..

Skulle jeg valgt ei kasse å bygge denne på. Så må jeg bruke min erfaring med 221.

Og da er sako 85 i særklasse med å gi god mating(hadde en sako 85 i 221 fireball for ca ett år siden).

Har modifisert 2 stk rem 700 til å mate 221. Orginal 223 mag boks, blokket 0,8-1cm ekstra, og fiklet med magasin fjær til det ble meget god mating.

Hadde litt lyst til å prøve kaliberet sjøl. Men kombinasjonen av knapp rifle stigning, pipe levetid og en skytter som gjerne kan skyte 50skudd samlinger(DER er 221 fireball suveren).

I dag har jeg en sako 491(grov vixen kasse), denne mater godt. Men ikke perfekt.

Har fått bygd om: 4stk sako AI kasser. 1stk sako 461. 1 stk Cz 527. 2 stk rem 700. 1 stk sako 75.1 stk sako 491. Alle disse i 221 Fireball.

På 8 år har jeg skutt ca 20-33 rev pr seson. Nesten alle er skutt med 221. Og får svært få gjennonskytinger.

Med 47cm pipe klarer man anslags kravet til gaupe/jerv/rådyr. Og med 16x kikkert/demper, så ser man innslaget i feks rypa på 60m.

Link to comment
Share on other sites

KALIBER .17, små kjappe:

normal_17_fireball_3.JPG

Her er tre .17 kalibere, morsomme saker. (Bilde fra egen samling.)

Fra venstre:

#.17HM2 (Mach2) randtenning.

#.17HMR.

#.17 Remington.

# 5,56x45 (.223") merk hylselengden sammenlignet med .17 Rem.

#.22 Remington Fireball. Samme hylse som .17 Rem.Fireball. Nå mangler jeg .17 Rem. Fireball i min samling, men jeg fant relevante patronsammenligner på nettet.

normal_17fireballand17rem%5B1%5D.png

Fra venstre: .17 Rem.Fireball og .17 Remington.

 

17fireballand221fireball%5B1%5D.png

Fra venstre: .17 Rem. Fireball og .22 Rem. Fireball.

 

Jeg har ikke så mye konkret å fare med, men leser tråden som interessant :)

Link to comment
Share on other sites

er det ingen som har kjennskap til om Rem 17 Fireball fortsatt er i produksjon?

Jeg ser at Grafs har hylser https://www.grafs.com/retail/catalog/category/categoryId/3837, Sinclair http://www.sinclairintl.com/reloading-equipment/reloading-dies/rifle-dies/index.htm?avs%7cCartridge_1=AAB_17+Caliber+(xzzx172)%7cABB_17+Remington+Fireball har dier, vi vet at Lapua lager 221FB hylser, og de fleste vil vel da (siden 50-100 hylser lett vil vare ei pipe) lage sine egne hylser fra Lapua 221, og slippe å plages mer med hylser.

Krutt og kuler er standardvare, likeså er Small Rifle tennhetter.

Ammunisjon i slike kalibre, som en i hver fylke har omtrent, kan man stort sett glemme å få kjøpt her i kongleriket uansett om de lager det i statene eller ikke - det er på en måte uinteressant.

 

Er en bra tråd dette, interessant og inspirerende. Jeg slenger inn en forholdsvis ny .17, som ikke er nevnt. 17WSM®, Winchester Super Magnum rimfire.

17-WSM-Comparisons-1024x682.jpg

22LR, 22WMR, 17HMR, 2x 17WSM, 22 Hornet

 

Eller her

DSC09037.jpg

17 HM2, 17 HMR, 17 Hornet, 17 WSM

 

17WSM bruker ikke WMR eller 22LR hylsa som utgangspunkt, derimot er det boltepistol-patroner som er "mor" til denne, den har mer volum, og langt tykkere messing - og kjører rundt det dobbelte av kammertrykket. Her kjenner jeg det røkker greit i vil-tarmen faktisk - men hva skal man bruke det til?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det kan virke slik Toby! Har heldigvis endel pakker med ammo enda! Men jeg trodde virkelig ikke at et kaliber som fikk så god kritikk og mye god omtale når det kom, at det kanskje ser ut til å være på vei bort, etter så få år, det hadde jeg ikke trodd! Ble vel lansert 2007-8, i 2012, ventet jeg i månedsvis på ammo...

Jeg liker både rifle, patron og kule helmax, det må jeg si, men det er nok for smalt for kommersiell drift og inntjening kan jeg tenke meg, for smalt! Og sikkert også veldig mange andre gode kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Hva ville du gjort om du selv hadde en Rem 17 Fireball? Fortsette å ha den, eller funnet et annet godt hurtig skytende reve kaliber?

Jeg er usikker på hva jeg skulle brukt en en 17 Rem FB til faktisk. Men en ting er sikkert, det ville ikke streifet meg å kjøpe ammo. Brorparten av riflene mine har jeg aldri kjøpt ammunisjon til, og kommer neppe til å gjøre det.

Jeg hadde neppe så mye som undersøkt om det fantes - for noen få uker siden, så jeg faktisk i hyllene i en våpenbutikk, ammo i 7mm WSM. Tanken jeg tenkte, etter å ha hatt ei rifle i 7WSM et par år, og skutt 5-600 skudd (jeg sparer på løpet...): "jøss, fins det virkelig ammo i Norge".

I 338LM vet jeg det fins ammo, og jeg kjenner en haug folk som har rifler i 338LM - men jeg kan ikke komme på noen jeg kjenner som har kjøpt ammo noengang. Men jeg har sett, tilogmed tatt på, kjøpeammo :lol:

De fleste som har slike kalibere er nok hjemmeladere, og det gjør det ikke mer fristende å importere. Lad og vær glad.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er alltid glad når jeg lader, så det går nok fint :-)

Men er litt bekymret mtp tilgang til løp, nå skytes det ikke så mange skuddene med denne. Men det blir vel sagt at disse tåler rundt 2000 skudd før ting begynner å skje med presisjonen.

Så tilgang på løp er i så tilfelle viktig, håper ikke det er noe problem, den dagen det evt blir nødvendig å skifte å finne et nytt løp!

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke løp er noe å bekymre deg for. 17 kal sentertente patroner er ikke noe man skyter masse skudd med.

Børsemaker skifter lett løpet på din Remington 700 hvis du klarer å skyte ut løpet. Tror heller at ladekomponenter blir akilles helen din. Jeg hadde kjøpt inn, eller passet på at du har et lite lager med hylser slik at du kan fore børsa over lang tid. Tror ikke 17 Rem Fireball er noe dårlig valg på ditt bruksområde forutsatt at du lader selv.

Jeg har en 17 Remington selv som jeg fikk bygget på en Sako 75 kasse. Revebørsa deluxe.

Har plenty med ladekomponenter, som du selv har erfart, det er ikke bare å handle patroner i butikken.

Har lite erfaring sammenlignet med Shooter 2 men har blitt veldig glad i patronen de tre siste vinterene.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med deg i mye Toby! Rem 17 er noe jeg kunne likt å hatt, må innrømme at jeg har lest endel om det kaliberet i det siste! Men tenker å ha Rem 17FB uansett, er godt fornøyd med den. Det blir å få tak i mest mulig med ammo og hylser, og ta vare på de og lade i vei når den tid kommer :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...