Jump to content

Tysk Jaktterrier:)


Jeger88

Recommended Posts

Nå endelig, dama og jeg har vært å hentet Goliat i dag. 3 år gammel Tysk Jaktterrier. I morgen blir det ut i skogen for å se om det kan bli action:)

Hvis det er noen andre her som har Tysker hadde det vært artig å høre vilke opplevelser og erfaringer dere har med denne hunderasen:)

Link to comment
Share on other sites

Mine 2 jaktkompiser har tyskere som så langt har blitt brukt som hihund og det 'funker' altså :!:

Det sies mye varierende om disse og jeg har ikke veldig lang erfaring med slike men disse 2 er noen livate krabatter men finnes ikke noen form for agressivitet ovenfor store eller små personer (har jo sett noen som skriver at så er erfart) , dette ligger vel helst på dresur . Men det er skikkelige tøffe hunder på det viltet de preges på (kanskje verre enn Hitler) noen av de . :wink:

Link to comment
Share on other sites

Byne vel å bli en forholdsvis internasjonal hundegård dere har om dere slår sammen det som måtte finnes både på solkysten og der nede i sørfylket! Rapport kreves etter i morgo!

Je dræg med rådyrbikkja!

 

 

Driv litt stort vi vettu:) hehe.

Blir hvertfall utrolig spennende å prøve.

Får se om je tar med Trigger også, se om han kunne gjøre noe fornuftig:)

Link to comment
Share on other sites

Vis du henta bikkja i går, så er det vel mest fornuftig å bli litt kjent med den før du slipper den i skogen. Vet om flere som har hentet eldre bikkjer og dratt rett på jakt, og de har som regel hatt store problemer med å få med seg bikkja hjem igjen den samme kvelden.

 

Det har du helt rett i. Men denne hunden er helt utrolig godt dressert, hadde han litt løs på jordet i går, så innkalling er ikke noe problem. Så jeg tar sjansen.

 

Nå bærer det ut!;)

Link to comment
Share on other sites

hei.

har som tidligere sagt i tråden,ville ventet med å slippe han

til han ble kjent med deg og evt terreng.

du har jo ingen formening om hvordan han vil forholde seg til deg i skogen etter så kort tid.

ville ha ventet til han har bundet seg til deg som fører:)

har nå selv to svartrotter;)

å de "mytene" rundt dem er bare skapt av personer som skal hause de opp

til å være så gale.

mine funker 100% på jakt og 100% innpm husets vegger.

elsker både voksne og barn.

men er skarp i situasjoner som det trengs i..;)

Link to comment
Share on other sites

Knallhunder det. Men en tysker er en tysker på godt å vondt. Greie apportører, knall hi hunder, men driver litt kort for enslige jegere. Er dere ett jaktlag derimot, som bruker den riktig, med korte drev og ivrige skyttere kan dere nok ikke få noe mere effektivt. Og de driver alt som tenkes kan, om du vil eller ikke, fra katt til bjønn.

Det kjedelige med tyskeren på drev er at de jager så kort, så om losdyret tar ei god runde, slipper den. Det gode er at så lenge de jager er dyret i nærheten. Færre ,men mere effektive los timer, dere slipper å sitte å høre på los på naboens eller høre den forsvinne ut av hørehold. Så å sammenlikne dachs, drever osv med tysker blir helt feil.(Sammenlikner ikke støver og dachs heller). De har helt forskjellige talenter, så må du heller stille spørsmålet: hva vil jeg ha, allround og action, eller spesialist og feinschmeker)

Link to comment
Share on other sites

Slapp tyskeren i på lørdag og i går, fungerte veldig fint. Gikk løst ved fot både til å fra hiet, gikk inn i hiet, fikk los på det vi tror var grevlig. Brøt greit, og kom bort til oss til han fikk beskjed om å gå ned igjen. Helt perfekt spør du meg. Så langt er vi veldig fornøyd:)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt tysk jakt terrier i nermere 8mnd nå, og det er den kjekkeste hunden eg har hatt. Ho er 10mnd nå, og ble godkjent som ettersøkshund på første forsøk for ca 1 mnd siden. Er helt utrolig på både blod og fersk spor. Har skutt et par dyr i lag med henne nå, og det er utroligt kjekt å ha med seg en slik god jakt kompiss.

 

Før eg fikk henne, så leste eg endel i hunde bøker om tysk jaktterrier, men det virker for meg som at mange av tingene som er skrevet ikke altid stemmer. Tror det kommer ann på hvordan du oppdrar hunden.

 

Gleder meg til å få jakte mer med henne, og for min del kommer det ikke til å bli noen annen jakt hund rase for å jakte hjort iallefall.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei godtfolk. Dere som har tysker her inne, er det noen av dere som bor i Oslo-området? Lurer fordi jeg er intr i rasen, og er inne i en vurderingsfase på hvilken terrier jeg skal skaffe meg. Mye å ta med i betrakningene. Hadde derfor vært interessant for meg å treffe en av dere som har tysker(e), og har erfaring med denne jaktmaskinen..og selvfølgelig fått sett tyskeren i levende livet. Synes det er bedre med en artig jaktprat "live", istedet for via nettet jeg da. :)

Link to comment
Share on other sites

"fordi jeg er intr i rasen, og er inne i en vurderingsfase på hvilken terrier jeg skal skaffe meg

 

Hvis du ender opp med en tysker (som jeg gjorde for 3 mdr. siden) er det sikkert flere kull rundt omkring som kan være interessante, men jeg vet at Jan Sandblåst har et kull som er 6 uker nå.

Hans tlf. er 93484195/70257932.

Link to comment
Share on other sites

"fordi jeg er intr i rasen, og er inne i en vurderingsfase på hvilken terrier jeg skal skaffe meg

 

Hvis du ender opp med en tysker (som jeg gjorde for 3 mdr. siden) er det sikkert flere kull rundt omkring som kan være interessante, men jeg vet at Jan Sandblåst har et kull som er 6 uker nå.

Hans tlf. er 93484195/70257932.

 

Han heter Jan Sandblost.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...