Jump to content

Browning X-Bolt N. Light som første rifle og heeeelt fersk.


TTG

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Holder for tiden på med jegerprøven i Tysvær og har allerede sett for meg ei førstegangs rifle som jeg kommer til å skaffe meg.

Rifla det er snakk om er Browning X-Bolt Nordic Light.

Hadde i utgangspuktet sett for meg 308, men kan være det blir 6,5x55.

Nå er jeg ikke ekspert på våpen, men liker å høre hva dere mener er riktig til mitt bruk.

Kommer til å drive med øvelsesskyting for å bli kjent med rifla, og bli trygg på bruken.

Det jeg kommer til å jakte på blir mest sannsynlig rådyr, hjort og rev samt mindre vilt. Kanskje til og med mink o.l. Elg er nok sjelden siden det ikke akkkurat kryr av de her. 8)

Vil kjøpe rifla ny, som pakke med sikte, demper m.m.

 

På forhånd takk :D

Link to comment
Share on other sites

Har en X-bolt .308 selv, og foreløpig får jeg ikke fullrost den. Komfortabel stokk med et ganske flott design, bra avtrekk og imponerende presisjon. Med hjemmeladet ammo samler den konsekvent under 20 mm på 100 m. Har vel egentlig ikke noe å utsette på den. Noen vil sikkert reagere på kunststoffdetaljer, som underbeslag og magasin, men for min del synes jeg det er greit med tanke på vekt. Anbefales fra min side i hvert fall. :-)

 

Jeg har variant med trestokk (links - det lages omtrent ikke linksrifler med annet enn trestokk), men har klådd på syntstokken. Veldig god med Dura-touch-belegget. Noe helt annet å holde i enn visse andre merker som gir mer Lego-følelse.

 

Her er forresten en test av børsa du lurer på, om du ikke har sett den før: http://www.wingevapen.no/files/file212Browning%20XBOLT%20Nordic%20Light.pdf

Link to comment
Share on other sites

Ut fra behovet ditt ville jeg valgt 6,5 og dette kaliberet gir også en mildere rekyl enn 308w, spesielt med tanke på at det er en relativt lett rifle du skal kjøpe deg. Har du liten erfaring med rifleskyting taler dette også til fordel for 6,5x55 pga mildere rekyl. Kaliberet blir også mere skreddersydd for det mindre veltet som jeg forstår blir hovedmålet for den jakten du skal bedrive.

Når det gjelder selve riflen er det ikke et dumt valg, etter min mening er Browning sine rifler undervurdert. Disse våpnene har alle finesser som et våpen trenger og det rett ut av esken, de våpnene jeg har vært borti har også hatt meget god presisjon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er blitt veldig glad i min X-Bolt i 308. Duratouch-kolben er nydelig,fast og godt grep selv i plaskregn,fin palmswell også som jeg liker. Denne Inflex kolbekappa gjør at den er myk ig fin å skyte med

Og etter jeg satt på Bearproof-kolbekammen,så er det helt knall. Jeg måtte løfte kinnet fra kolba for å se rett i kikkerten.

Nett,fin børse med god balanse:)

Winchester XP3 150 grs går veldig godt i min

 

Slenger med et bilde

IMG_2706_zps1c09345d.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Veldig fornøyd med min x-bolt. Samler fint, og med 180gr kuler trengs ingen justering med og uten demper. Forskjellen ligger utelukkende i samlinger, og der ser man fort at demper gir tettere samling. Har også links utgåva i tre, og det er et fint våpen med et herlig avtrekk! Sammenligner det litt med min fars gamle cz bruno, det var som natt og dag. Omtrent samme forskjell som på originalt avtrekk på 10/22 vs timny avtrekk til 10/22.

Link to comment
Share on other sites

Det er fine rifler !

Har ikke selv, men har holdt i den, likte følelsen. Det er mye det det kommer an på.

Er ikke så sikker på om 6,5 er noe "snillere" å skyte enn 308, syns 6,5 smeller ganske skarpt, spiss lyd. Men begge patroner er supre til din bruk.

 

Selv har jeg 270 Winchester som favoritt. Den ville dekke godt til ditt bruk, men til 270 anbefaler jeg å lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt i samme båt som deg for rimelig nøyaktig 1 år siden.

 

Endte på x-bolt i 308w. Tror det er det samme hva du velger i standard-kalibrene jeg.

Hvis du har noen gode kompiser som jakter en del så kan det jo være en fordel å kjøpe det de har.

Så kan du teste ammo de bruker, og de kan teste det du bruker.

 

Veldig fornøyd med våpenet, og jeg ville faktisk ikke bytta den i en blaser eller sauer. Har skutt en del både med blaser r8 og sauer 202. Disse er noe tyngre, og jeg fikk ikke den samme "perfekt for meg"-følelsen når jeg skøyt med disse.

 

Kolben var litt lav for meg, så mens jeg venter på den kolbekammen vist på bilde over har jeg brukt liggeunderlag og trikkertape for å få den perfekte høyden.

 

Det eneste jeg kunne tenke meg på x-bolten er oppspenner istedenfor sikring. Vet ikke om en børsemaker kan fikse dette, men kan se for meg at det blir ganske dyrt, og kanskje er umulig. Jeg vet ikke..

 

Anbefales på det varmeste!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...