Jump to content

Framsikte på Ruger 10/22, går det an å flytte det?


MariusF

Recommended Posts

  • 1 month later...

Ikke noe problem med 1/2"-28 gjenger! De fleste .22 LR dempere leveres både i 1/2"-20 og 1/2"-28, men jeg ville valgt 28-stigning på grunn av finere gjenger (demperen løsner ikke så lett) og mer tilgjengelig ekstrautstyr som f.eks. kompensatorer eller flammedempere dersom du skulle få lyst på det. Den Rugeren med flammedemper som det linkes til kommer også med 1/2"-28 gjenger, men med lyddemper påmontert bør du kikke gjennom løpet for å se om hullet er "midt i" før du skyter. Gjengene er sannsynligvis konsentriske med løpet, men det kan være det bør lages til en ny, rett brystning bak gjengene for å være helt sikker på at demperen spenner seg opp rett.

 

På min 10/22 Takedown (uten flammedemper) kappet børsemaker av fremsiktet og gjenget løp og forsikte i 1/2"-28 gjenger. Samtidig fikset han brystningen på min Mini-14 som kom med 1/2"-28 gjenger fra fabrikk, men som hadde ca. 45 graders brystning.. Se litt bilder her Samme lyddemper til 22 LR og 223?. Jeg kjøpte senere en A-TEC CMM-4 Rimfire til salongen, og er meget fornøyd. :)

 

1/2"-20 er en amerikansk gjenge som av en eller annen merkelig grunn (min mening) har blitt brukt på en del europeiske salongrifler..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Å ha fremre del på beskyttelsesmutteren, vil ikke det flytte treffpunktet ditt rotasjonsmessig ut fra hvor hardt denne beskyttelsesmutteren trekkes til (med fingermakt), noe som igjen vil bli variasjon ut fra temperaturen på løp og mutter, bl.a.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

En liten videreutvikling av versjonen til Xesray er å gjenge løpet lendre inn. Da skrur man først innpå forrsiktet og demperen utenpå forsiktet. Jeg har to løp hvor det er gjort på den måten og det fungerer helt supert :)

Man kan da låse siktet med loctite og ha egen gjengebeskytter framfor siktet. En har da muligheten til å fjerne forsiktet helt, skru innpå gjengebeskytter og deretter demper.

Gjengene på løpet må "times" slik at forrsiktet stopper rett opp, noe som fordyrer arbeidet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...